Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

Wat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is allang geen modewoord meer. Het principe wordt door steeds meer bedrijven omarmd.

Waar denk jij aan als je Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hoort? Waarschijnlijk aan woorden als klimaatverandering, inclusiviteit en vergrijzing. Maar wat is duurzaam ondernemen precies? En hoe kun je de principes ervan toepassen in jouw bedrijf?

Betekenis Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Bedrijven hebben veel invloed op een samenleving. Ze bieden werkgelegenheid en houden de economie draaiende. Daarnaast hebben hun keuzes invloed op de leefbaarheid van de wereld. Een restaurant kan bijvoorbeeld alleen maar biologische producten inslaan en daarmee bijdragen aan minder pesticidengebruik.

Maar de eetgelegenheid kan er ook voor kiezen om alleen met goedkopere producten te werken, die een grotere ecologische voetafdruk hebben.
Bedrijven die verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij, doen volgens MVO Nederland aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat verantwoordelijkheidsgevoel moet in de gehele keten terugkomen. Van productie tot werknemersbeleid.

Duurzaam ondernemen is - kortom - rekening houden met de gevolgen die jouw onderneming heeft op de maatschappij. Je kiest voor zo min mogelijk schadelijke impact en zoveel mogelijk positieve impact.

Drie pijlers van duurzaam ondernemen

Wie begint met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, moet een balans zoeken tussen de drie p’s: People, Planet en Profit.

People

In deze pijler staat de mens centraal, zowel de werknemers van het bedrijf als andere wereldbewoners.

MVO uit zich bijvoorbeeld in het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook het verbeteren van de arbeidsomstandigheden valt onder duurzaam ondernemen. Denk aan het regelen van een fietsplan of het bieden van mentale ondersteuning.

Zorg dragen voor mensen betekent ook een deel van de omzet doneren of investeren in startups die door minderheden worden gerund. Alles wat jouw bedrijf doet om het leven van mensen beter te maken, valt onder MVO.

Planet

Bekende thema’s binnen deze pijler zijn CO2-uitstoot en -compensatie, afvalscheiding en circulariteit.

Veel bedrijfsprocessen hebben een negatieve invloed op het milieu. Dat is eenvoudig te zien bij fabrieken waar rook met schadelijke chemicaliën uit de schoorsteen komt. Maar ook op kleine schaal valt er een hoop te verbeteren. Hoeveel voedsel wordt er dagelijks weggegooid in de bedrijfskantine? En staan er plastic bekertjes op de koffie-automaat of heeft iedereen zijn eigen mok?

Profit

Het doel van duurzaam ondernemen is natuurlijk niet alleen goed zijn voor mensen en de planeet. Zonder winst (profit) gaat een bedrijf ten onder. Daarom moeten de duurzame keuzes het bedrijf ook iets opleveren. Winst maken blijft het hoofddoel, maar wel op een manier die goed is voor de mensen en de wereld.

Zorgdragen voor mens en planeet zal een bedrijf uiteindelijk ook financieel rendement opleveren. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat steeds meer mensen tijdens hun aankopen rekening houden met hoe duurzaam een product is. Hoe beter het MVO-beleid van een bedrijf is, hoe meer bewuste klanten zij zullen trekken.

Tips om MVO op te nemen in je bedrijfsstrategie

Volgens MVO Nederland moet je onthouden dat duurzaam ondernemen geen eenmalig project is. Het is een “integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf”, aldus hun website. Daarvoor moet je duurzaamheid doortrekken in álle bedrijfsprocessen en er continu mee bezig zijn. Bij alles wat je doet moet je je afvragen: welke impact heeft dit op de maatschappij en mijn werknemers?

Via de website van MVO Nederland kun je een brochure downloaden waarin je 100 tips krijgt om te starten met duurzaam ondernemen. We doen een greep uit de beste tips en geven je er ook een paar van ons.

Bedrijfspand

  • Vergroen het dak en de gevel van je bedrijf. Dit levert een betere isolatie op, verlengt de levensduur en voert het regenwater geleidelijk af.
  • Gebruik zonwering zodat de airco minder hard hoeft te werken.
  • Vervang alle verlichting met ledlampen. Zorg ook voor bewegingssensoren, zodat lampen alleen aangaan als er iemand in de ruimte is.
  • Stimuleer mensen om minder te printen. Is het toch nodig, print dan dubbelzijdig en op ongebleekt en/of gerecycled papier.
  • Geef de restjes uit de bedrijfskantine een tweede leven. Geef ze mee aan je medewerkers of bied ze aan bij een organisatie als Too Good To Go.

Werknemers

  • Stimuleer medewerkers te carpoolen, op de fiets of met het OV te komen. Maak de reiskostenvergoeding voor deze reismanieren aantrekkelijker.
  • Wees flexibel met werktijden, zodat medewerkers buiten de spits kunnen reizen. Minder filerijden is beter voor het milieu.
  • Maak de bedrijfsuitjes en -reizen duurzamer. Moeten jullie echt met het vliegtuig of is een locatie dichtbij huis ook leuk?
  • Kunnen (internationale) vergaderingen niet met videobellen afgehandeld worden? Dat voorkomt autoritjes naar kantoor.
  • Geef medewerkers de mogelijkheid onbetaald verlof te nemen.
  • Geef medewerkers de mogelijkheid om remote te werken.
  • Start een beweegclub en ga in de pauzes met elkaar fitnessen, wandelen, yogaën, etc.

Leveranciers

  • Zet in op plantaardige en/of biologische producten in de bedrijfskantine.
  • Kies transportbedrijven die klimaatneutraal en/of op milieuvriendelijke wijze producten afleveren.
  • Zorg voor zoveel mogelijk lokale leveranciers, om de transportkilometers te beperken.
  • Kies zoveel mogelijk voor leveranciers die MVO als kernwaarde hebben.
  • Kies voor leveranciers die met recyclebare producten werken of producten die eenvoudig gerepareerd kunnen worden.

Productie

  • Maak producten die na hun levensduur eenvoudig afgebroken en/of gerecycled kunnen worden.
  • Geef sommige producten in bruikleen of kies er zelf voor om bepaalde zaken te huren in plaats van aan te schaffen. Denk aan audiovisuele apparatuur, opslagruimtes en gereedschap.
  • Produceer in het geval van bederfelijke producten nooit meer dan je kunt verkopen. Voorkom verspilling.
  • Zet in op duurzaam gebruik van je producten in plaats van wegwerpartikelen.
  • Verpak je producten niet onnodig in plastic en andere vervuilende materialen.
  • Geef afvalstromen een tweede leven. Wat kan ermee gemaakt worden?
  • Bereken hoeveel CO2-uitstoot jouw productie kost. Zoek uit hoe je de uitstoot kunt compenseren, bijvoorbeeld door geld te stoppen in herbebossingsprojecten.
Zoals je merkt is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen veel meer dan een paar kleine, duurzame keuzes maken. Het lijkt misschien een hele opgave, maar laat je daar niet door afschrikken. Iedere stap in de goede richting is er een.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Creëer een Feedbackcultuur op het Werk

Feedback geven en ontvangen is essentieel als je je medewerkers wil laten groeien. Maar hoe stimuleer je dit?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Outplacement: zeven Vragen en Antwoorden

Moet je binnenkort een werknemer ontslaan? Dan krijg je misschien te maken met het outplacementtraject. Dit moet je erover weten.
Roeliene Bos 9 mei 2024

Culturele Diversiteit op de Werkvloer: belang & voordelen

Culturele diversiteit op de werkvloer: wat houdt dat eigenlijk in? Hoe breng je verschillende culturen samen in een professionele context?
Michiel van der Avoird 2 feb 2021

7 manieren om Medewerkersbetrokkenheid te stimuleren

Werkgevers moeten tijdens de COVID-19-uitbraak veel aanpassingen doen aan hun werkwijzen. Meer dan ooit hebben zij toegewijd personeel nodig.
Michiel van der Avoird 6 nov 2020

Hoe ontwikkel je een gezonde(re) Bedrijfscultuur?

In dit blog laten we zien hoe je jouw bedrijfscultuur kunt vormgeven en toekomstbestendig kunt maken.
Michiel van der Avoird 13 okt 2020

Creëer een Feedbackcultuur op het Werk

Feedback geven en ontvangen is essentieel als je je medewerkers wil laten groeien. Maar hoe stimuleer je dit?
Roeliene Bos 9 mei 2024
 
check