Agile Werken: 7 Vragen en Antwoorden

Agile Werken: 7 Vragen en Antwoorden
Het is een populaire term op de werkvloer: agile. Maar wat is het precies? En hoe en wanneer pas je deze werkwijze toe?

Voor iedere manier van werken is tegenwoordig wel een naam te verzinnen. Eentje die je vaak voorbij ziet komen, is agile. In dit artikel beantwoorden we zeven veelgestelde vragen over deze methode.

Wat is de betekenis van agile?

Letterlijk vertaald betekent agile ‘wendbaar’ of ‘lenig’. De betekenis verklapt al iets over wat agile werken precies is. De term komt uit de softwarewereld. Softwaredevelopers krijgen regelmatig met ad hoc aanpassingen te maken. Daarom werkt projectmatig werken - waarbij het begin en eindpunt van tevoren worden vastgelegd - voor hen minder goed. Klanten willen toch een ander design of meer functionaliteiten.

Daarom ontstond agile: een wendbare manier van werken. Het is niet één specifieke methode, maar een parapluterm voor verschillende methodes. Die zijn er allemaal op gericht zo flexibel mogelijk te zijn. Agile is dus een gedachtegoed, de filosofie achter verschillende methodes, waaronder scrum.

Hoe werk je agile?

Maar wat ís agile werken dan precies? Daarvoor kijken we naar het Agile Manifesto. Dat is geschreven door 17 softwareontwikkelaars. De nadruk ligt in het manifest logischerwijs op softwareontwikkeling, maar je kunt de regels breder interpreteren. We pikken er een paar belangrijke uit:
  • Klanttevredenheid staat hoog in het vaandel. Ook als klanten laat in het proces met veranderingen komen, wordt dat verwelkomd.
  • Werkende software is belangrijker dan het vastleggen van uitgebreide documentatie.
  • Er moet al vroeg en doorlopend werkende software opgeleverd worden. Dit gebeurt dus niet pas aan het eind van het project, maar continu. De klant geeft tussendoor feedback, waarna het product wordt doorontwikkeld.
  • Het doel is een samenwerking tussen bedrijf en ontwikkelaar. Zij spreken elkaar face-to-face om de wensen en mogelijkheden duidelijk te krijgen.
  • De zelfsturende teams komen regelmatig samen om te bespreken hoe ze nog effectiever kunnen worden en passen hun gedrag hierop aan.
In de praktijk komt het erop neer dat je een project niet in één keer volledig uitschrijft, maar opbreekt in blokken van twee tot vier weken (sprints). Elke sprint is een eigen project. Daarin werk je aan specifieke onderdelen van het project. In het geval van een website kun je denken aan het design, de beveiliging, de url-structuur en ga zo maar door.

Tussendoor ontvang je steeds feedback van de klant. Je hoort dus direct of je op de goede weg bent. Je moet daarmee voorkomen dat je aan het einde van de rit hoort dat de klant het eindproduct liever anders had gezien.

Waarom zou je agile werken?

Agile werken kent een aantal voordelen. We noemen er een paar.

Hogere klanttevredenheid

We zeiden het al: agile werken voorkomt dat je er halverwege achterkomt dat je klant eigenlijk heel iets anders voor ogen had. Door de frequente feedback lever je een product af dat is afgestemd op de wensen van de klant. Dit is goed voor de klanttevredenheid.

Kortere doorlooptijd

Omdat het project is opgeknipt in stukjes van een paar weken, is de doorlooptijd korter. Je hoeft nu niet meer de hele planning om te gooien als er iets uitloopt, maar alleen de volgende sprints.

Minder risico

Het voordeel van agile werken is dat je continu kunt bijsturen. Omdat je regelmatig feedback krijgt, is de kans dat je een foutief product levert kleiner. Dat brengt logischerwijs ook minder kosten met zich mee. Je hoeft immers niet van voren af aan te beginnen. Een paar kleine aanpassingen doen is genoeg.

Wanneer werk je agile?

Het klinkt misschien alsof agile werken in alle situaties aan te raden is, maar dat is niet het geval. Je werkt agile wanneer je een project hebt waarin veel veranderingen plaatsvinden. Als je een product moet (door)ontwikkelen, is dat vaak het geval. Dat hoeft dus niet per se een it-product te zijn.
Ook als de klant niet precies weet wat hij wil of als de beste oplossing onduidelijk is, biedt agile werken uitkomst. In zulke situaties wil je wendbaar zijn.

Je werkt niet agile als...

Je werkt niet agile als je aan voorspelbare projecten werkt waarvan het proces al is vastgelegd. Routinematig werk moet op een bepaalde manier gebeuren. Het toevoegen van wendbaarheid heeft dan weinig zin.
Hetzelfde geldt voor projecten met een strakke deadline. Die kun je beter van tevoren goed plannen, dan gebruikmaken van een agile-methode.

Agile of scrum, wat is het verschil?

Alle scrum is agile, maar niet alle agile is scrum. Agile kun je zien als het gedachtegoed achter de scrummethode. Scrummers willen aan het einde van iedere sprint werk laten zien aan de klant.

Binnen een scrumteam zijn er drie rollen te verdelen:
  • Product owner. Deze vertegenwoordigt de klant en houdt de prioriteiten in de gaten.
  • Scrummaster. Deze persoon ziet erop toe dat de scrummethode wordt gevolgd. Hij of zij coacht het team.
  • Ontwikkelteam. Dit is het team dat het daadwerkelijke product maakt.

Agile of lean, wat is het verschil?

Bij agile ligt de nadruk op wendbaarheid, bij lean vooral op het schrappen van overbodige processen. Lean wil bestaande processen verbeteren, agile wil nieuwe producten ontwikkelen. Alles dat geen of weinig waarde toevoegt, moet volgens de lean-filosofie worden verwijderd uit het proces. Je houdt dus een uitgekleed bedrijfsproces over, waarin alleen wordt gedaan dat nodig is.

Is agile beter dan de watervalmethode?

Als laatste is er nog de watervalmethode. Dat is waar we het in het begin van dit artikel over hadden. Het project is niet wendbaar, maar lineair. Alle stappen in het proces zijn vastgelegd en die moeten ook in die volgorde worden uitgevoerd. Je kunt pas met de volgende fase starten als de vorige is afgerond.
Of de watervalmethode beter werkt dan agile, ligt volledig aan het project waar je aan moet werken. Daarvoor verwijzen we je naar de eerdere vraag in dit artikel: ‘Wanneer werk je agile?’
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Probleemoplossend vermogen van team vergroten: 7 tips

Je wil niet dat je medewerkers voor ieder wissewasje aan je deur staan. Hoe vergroot je hun probleemoplossend vermogen?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Zo verbeter je de interne Communicatie binnen je Team

In bijna ieder bedrijf moet veel worden samengewerkt. Daarvoor is een goeie interne communicatie nodig. Hoe stimuleer je dat binnen het team?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Wat is Kaizen en hoe pas je dit toe?

Kaizen is onderdeel van Lean, een managementfilosofie. Je past het toe als je meer verbeteringen wilt zien in je bedrijf. Hoe dit werkt? Leer het nu!
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Wat is Change Management en hoe werkt het?

Change management heet ook wel ‘verandermanagement’. Je overtuigt dan je medewerkers om mee te gaan in veranderingen. Maar waarom? En hoe werkt di...
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Innovatie Stimuleren in je Bedrijf: 11 Tips

Wat zijn de beste strategieën om innovatie te stimuleren in jouw bedrijf? Put inspiratie uit verschillende methodes en ga voor goud met je team!
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Zelfsturende Teams: voordelen, nadelen & randvoorwaarden

Aan welke randvoorwaarden moeten zelfsturende teams voldoen om succesvol te zijn? Wat zijn de voor- en nadelen van zelfsturing?
Michiel van der Avoird 7 mrt 2021
 
check