In een bedrijf organiseer je projecten. Bij elk project zijn personen of partijen betrokken die belangen ('stakes') hebben in het bedrijf en (ook) een bepaalde invloed uitoefenen. Deze personen of partijen noem je 'stakeholders'.
Met stakeholder management zorg je ervoor dat de eisen, verwachtingen en belangen van de stakeholders bij een project niet uit het oog worden verloren. Maar wie zijn eigenlijk je stakeholders? Denk aan:
Interne stakeholders, zoals:Het doel van stakeholder management is dat je een project tot een goed einde brengt. Dit doe je door drie zaken goed voor ogen te houden:
Stakeholder management is geen eenmalig proces. Het is eerder een manier van werken die je altijd moet aanhouden als je een project wilt starten. Je moet daarom altijd eerst de belangen van de stakeholders in kaart brengen en beheren (managen). Dit is niet altijd eenvoudig, zeker als stakeholders tegengestelde belangen hebben.
Zoveel mensen, zoveel wensen. In een project moet je met talloze factoren rekening houden, zeker als er allerlei belangen spelen. Gelukkig kunnen deze vijf stappen je helpen met het creëren en behouden van overzicht. Anders gezegd: je gaat nu concreet stakeholder management toepassen.
Welke personen of partijen hebben allemaal invloed op het project? Ga ook na welke houding en meningen een persoon of partij heeft over het project. Noteer ook welke eisen en belangen bij deze persoon of partij horen en hoe die zich verhouden ten opzichte van het project. Want welk doel of welke doelen moet het project dienen? Wie heeft daar baat bij en wie niet? Wie zou jouw project zelfs actief willen tegenwerken, en wie niet?
Breng alle gevonden details over de stakeholders in kaart. Hiervoor kun je verschillende bedrijfsschema's (naast elkaar) gebruiken, bijvoorbeeld het ui-model, de SWOT-analyse of het macht-interesse schema. Belangrijk is dat je een glashelder beeld krijgt van het 'speelveld' en van alle kansen en risico's bij het project.
Bepaal vanuit je schema wat en hoe vaak je met de betrokken stakeholders moet communiceren. Hiervoor stel je een communicatiebeheerplan op. Het kan zelfs zo zijn dat je voor elke stakeholder een aparte communicatiestrategie moet bedenken.
Plan hierna de meeste contactmomenten met de belangrijkste stakeholders. Bepaal ook welke teamleden de contactmomenten tijdens het hele project onderhouden. Gekozen teamleden moeten wel goed passen bij de gekozen stakeholders. Ook moeten je teamleden goed op de hoogte zijn (en blijven) van de meningen en belangen van deze stakeholders.
Organiseer hiervoor (live) een-op-eengesprekken of groepsvergaderingen. Onthoud dat deze gesprekken cruciaal zijn voor het opbouwen van vertrouwen en respect tussen elke betrokken persoon of partij. Zeker in het begin moet je je richten op een sterke relatie met je stakeholders!
Bespreek de meningen, eisen en belangen van de stakeholders ook regelmatig met je team. Zorg ervoor dat er uit elk overleg concrete acties ontstaan om de stakeholders tegemoet te komen, dan wel te overtuigen en dus aan boord te houden.
Heel belangrijk is hierbij dat je qua haalbaarheid de zaken zo realistisch mogelijk voorstelt. Stel je tegelijkertijd ook flexibel op: stakeholders kunnen namelijk op elk moment van mening veranderen of ineens een andere verwachting hebben.
Probeer de stakeholders voortdurend te betrekken bij het project en blijf je aandacht richten op hun verwachtingen. Afhankelijk van wat het project inhoudt, zal misschien niet iedereen het met de doelstelling eens zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om een bezuinigingsproject, waardoor er banen op het spel komen te staan.
Goed stakeholder management houdt in dat jij op alle verwachtingen en belangen kunt anticiperen om het project goed te laten eindigen. Of die verwachtingen en belangen positief of negatief zijn: jij zorgt met je team voor gepaste oplossingen.
Om stakeholder management uit te voeren, heb je deze vaardigheden nodig:
Stakeholder management (correct) plannen en toepassen heeft verschillende voordelen: