Generatiemanagement draait om het verbinden van verschillende generaties op je werkvloer. Bekijk hoe dit werkt en laat je inspireren door de tips.
Waarom is generatiemanagement belangrijk?
Jouw bedrijf of organisatie heeft baat bij een goede sfeer, zowel op persoonlijk als op professioneel gebied. Een goede sfeer draagt namelijk bij aan de inzet, de motivatie en de productiviteit van je medewerkers. Zij horen echter allemaal bij een specifieke generatie.
Wat voor invloed hebben verschillende generaties op een bedrijf of organisatie?
Elke generatie groeit op in een andere wereld en creëert daardoor een eigen context van die wereld. Normen, waarden, visies, verwachtingen, behoeften, percepties en belevingen tussen generaties kunnen daardoor verschillen.
Op een gegeven moment komen de verschillen aan het licht in je bedrijf of organisatie. Dit kan positief, maar ook negatief uitpakken. In dit tweede geval spreek je van een 'generatiekloof'. Deze kloof kan veel invloed hebben op de sfeer en de resultaten van je bedrijf of organisatie.
Dus waarom is generatiemanagement zo belangrijk?
Door generatiemanagement kun je misverstanden of conflicten door generatieverschillen voorkomen. Dit doe je door elke generatie in haar eigen kracht te laten staan. Tegelijkertijd richt je je op mogelijkheden om generaties met elkaar te laten samenwerken. Zo creëer je het 'beste recept' voor een prettig beleefbare en succesvolle onderneming.
Hoe werkt generatiemanagement?
Je houdt rekening met elke generatie. Je let hierbij op de wensen en behoeften van elke medewerker, maar je houdt tegelijkertijd oog voor de doelstellingen van je bedrijf of organisatie. Deze twee 'werelden' stem je zodanig op elkaar af, dat er een gezonde, productieve dynamiek ontstaat. Vraag jezelf dan ook zeker dit af:
- Zit de juiste man of vrouw op de juiste plek?
- Hoe is het nu gesteld met de communicatie binnen een team of binnen de hele onderneming?
- Hoe verlopen de samenwerkingen momenteel? Wat kan eventueel beter?
- Hoe zit het met de dromen, wensen en ambities van je medewerker of van een heel team?
- Op welke manieren houd je medewerkers betrokken en gemotiveerd?
- Wat kun jij aan (online of digitale) hulpmiddelen bieden om doelen te bereiken?
- Wat hebben je medewerkers van jou nodig om het beste uit zichzelf te halen?
Veel bedrijven of organisatie werken met een mix aan generaties.

Hoe pas je generatiemanagement toe? 5 tips
Tijd om de theorie in de praktijk te brengen! Maar hoe ga je concreet aan de slag met generatiemanagement? Laat deze tips je een eerste aanzet geven.
Tip 1. Zorg voor gemengde teams
Laat jongere medewerkers met de oudere medewerkers samenwerken. Beide groepen kunnen namelijk veel van elkaar leren. De jongere generatie weet namelijk veel over de digitale wereld. De oudere generatie beschikt over veel kennis en ervaring.
Tip 2. Wijs mentoren aan
Oudere werknemers beschikken, zoals gezegd, over veel kennis en ervaring. Uit deze groep kun je dus mentoren aanwijzen. Die begeleiden de jongere generatie dan in het vak.
Tip 3. Zorg voor passende trainingen
Als een werknemer, jong of oud, zichzelf verder wil ontwikkelen, dan moet je dat stimuleren! Ga dus na waar die medewerker behoefte aan heeft en kijk of je passende workshops, cursussen of trainingen kunt aanbieden.
Tip 4. Zorg voor heldere doelen
In een samenwerkingsverband moet voor medewerkers duidelijk zijn naar welk doel ze toe moeten werken. Zorg daarom voor een duidelijk gedefinieerd hoofddoel, maar vergeet ook zeker de subdoelen niet. Subdoelen kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met de persoonlijke ontwikkeling van een medewerker.
Tip 5. Houd niet te strak vast aan methoden en manieren
Elke generatie hanteert min of meer een eigen werkstijl. Sta de verschillende stijlen toe, maar let er wel op dat die de gestelde doelen niet in de weg zitten. Dit kunnen doelen zijn die te maken hebben met de ontwikkeling van je werknemer en/of het zijn (hoofd)doelen vanuit je bedrijf of organisatie.
Heb je het idee dat een werknemer toch iets moet veranderen aan zijn of haar stijl of zelfs gedrag? Overweeg dan eens om het GROW-model of Motiverende Gespreksvoering (MVG) toe te passen.
Met welke generaties kun je te maken krijgen?
Veel bedrijven of organisaties werken met een mix aan generaties. Soms bestaat deze mix uit een evenredige verdeling van generaties, maar soms ook niet. Zeker is in elk geval dat er verschillende soorten generaties bestaan.
Babyboomers (geboren tussen 1940 en 1955)
Ook wel: boomers of Protestgeneratie.
Babyboomers hebben een kritische kijk op de toenemende welvaart. Ze worden daarom ook wel 'protestgeneratie' genoemd. Veel boomers zijn gewend aan baanzekerheid. Bovendien werken ze meestal heel lang voor een bedrijf of organisatie, vaak zelfs voor het leven. Ze zijn ook erg trouw aan het bedrijf waar ze voor werken. Veranderingen vinden ze meestal juist niet zo prettig.
Generatie X (geboren tussen 1956 en 1970)
Ook wel: 'verloren generatie' of 'generatie nix'.
Mensen uit deze generatie maakten de economische crisis van begin jaren '80 mee. Werk vinden was toen moeilijk tot zelfs onmogelijk (vandaar de twee nogal deprimerende bijnamen voor deze generatie). Veel mensen moesten ook banen aannemen die niet bij ze pasten. In de latere jaren kwamen er wel meer baankansen, waardoor mensen alsnog konden switchen. 'Gewoon aanpakken' is de heersende mentaliteit bij deze generatie.
Pragmatische generatie (geboren tussen 1971 en 1985)
Ook wel: xennials of 'patatgeneratie'.
De vorige twee generaties moesten hard werken om iets op te bouwen. De xennials hoefden dit niet meer te doen, want de paden waren inmiddels gebaand. (Keuze)vrijheid kwam zo meer op de voorgrond te staan. Verplichtingen verdwenen enigszins naar de achtergrond.
Voor sommigen kwam het zelfs neer op weinig disclipline en weinig zin om te werken, vandaar de bijnaam 'patatgeneratie'. Deze generatie houdt ook niet erg van autoriteit en formaliteit, maar staat wel open voor verbinding met andere mensen.
Generatie Y (geboren tussen 1986 en 2000)
Ook wel: millennials.
In de wereld vonden heel snel ontwikkelingen plaats. Qua huizenaanbod en baanaanbod vielen de millennials met hun neus in de boter. Tot de financiële crisis in 2008. Door de hierdoor ontstane onzekerheden zijn millennials gericht op inspraak, proactiviteit en zelfstandigheid. Daarnaast vinden ze zelfontplooiing belangrijk en willen ze graag bijdragen aan bedrijven en organisaties.
Generatie Z (geboren tussen 2001 en 2015)
Ook wel: zoomers, Digital Natives of iGeneration.
Sommige zoomers zijn momenteel nog erg jong. Hoe die zich op de werkvloer gaan bewegen, is dus nog niet helemaal duidelijk. Wel is al duidelijk dat deze generatie vanaf de geboorte kennismaakt met digitale tools. Hier kunnen zij alle oudere generaties (verder) in onderwijzen als dat nodig is.
Hecht je niet te veel aan algemene beschrijvingen van generaties. Scheer niet iedereen over één kam, want je krijgt sowieso te maken met veel verschillende persoonlijkheden en dus ook verschillende wensen en behoeften.
Waarover kunnen de meningen verschillen?
Zoveel generaties, zoveel wensen. Als je weet waar een generatie zich mee bezighoudt, dan weet je ook waar een generatie zich liever niet mee bezighoudt. Het wordt vooral vervelend als er ook echt discussies (generatiekloven) op de werkvloer ontstaan. Die gaan meestal over dit soort onderwerpen:
- Communicatie (vooral over de manieren van communiceren)
- Samenwerking (wie werkt liever zelfstandig en wie niet?)
- Leiderschapsstijl (liever een coachend of een autoritair leidinggevende?)
- Arbeidsvoorwaarden (in hoeverre heb je genoeg aan een bepaald aanbod?)
- Werktijden (9 tot 5 mentaliteit of zo vaak mogelijk overwerken?)
- Het gebruik van digitale middelen (in hoeverre is iemand bereid om, bijvoorbeeld, smartphones en sociale media te gebruiken?)
De voordelen van generatiemanagement nog eens op een rij
Je hebt nu misschien al een duidelijker beeld van hoe generatiemanagement jouw onderneming vooruit helpt. Ook weet je met welke generaties je te maken kunt krijgen. Toch kan het zeker geen kwaad om de voordelen van generatiemanagement nog eens te bekijken. Dit zijn ze:
- Je benut de talenten en vaardigheden van elke generatie optimaal.
- Je faciliteert het delen van kennis tussen generaties.
- Je leert elke generatie om goed te communiceren en samen te werken.
- Je verhoogt de motivatie en de productiviteit van de medewerkers.
- Je leert generaties elkaar te respecteren.
- Je krijgt een diep(er) inzicht in de wensen, behoeften en ambities van de generaties op je werkvloer. Dit maakt het eenvoudiger om oplossingen voor conflicten te bedenken en/of mensen te verbinden.
- Je bevordert inclusiviteit in de onderneming. Zowel nieuwe als oudere generaties voelen zich daarom welkom in jouw bedrijf of organisatie. Dit houdt tegelijkertijd in dat je nieuw talent aantrekt.