SMART (leer)doelen formuleren | Stappenplan

SMART (leer)doelen formuleren | Stappenplan

De SMART methode is een effectieve manier om leerdoelen op te stellen. Hoe werkt dit model? Hoe formuleer je je eigen SMART doelen?

Wat is de SMART methode?

Het SMART model biedt een manier om concrete, specifieke en haalbare doelstellingen te formuleren. De methodiek wordt vooral gebruikt binnen het bedrijfsleven, bijvoorbeeld als onderdeel van een persoonlijk ontwikkelplan, maar het principe is ook toepasbaar in het persoonlijke leven. Leerdoelen die op basis van deze methode zijn opgesteld, voldoen aan de criteria Specific, Measurable, Achievable, Relevant en Time-based.

Waarom zou je SMART doelstellingen formuleren?

Het grote voordeel van dit type doelen is dat ze heel specifiek zijn. Je weet precies wat je wilt bereiken, wat je aanpak is en binnen welke periode je je plan moet voltooien. Er zijn heldere richtlijnen, waardoor de slagingskans groter is. Bovendien is de techniek altijd toepasbaar, of je nu chauffeur C of software engineer bent, in welke branche dan ook. Je kunt het model gebruiken om meer klanten te werven, nieuwe vaardigheden te leren, efficiënter te werken en ga zo maar door. Elk doel is om te vormen naar een ‘slim' doel.

Hoe formuleer je een SMART doel?

1. Specific (specifiek)
Het is belangrijk om een duidelijk en concreet plan te maken. Dat doe je door zo specifiek mogelijk te zijn en je doelstelling duidelijk af te bakenen. Vertaal algemene ideeën naar concrete punten. Pas eventueel de 5w en 1h de methode toe, beantwoord deze vragen:

  • Wat wil je bereiken?
  • Met wie wil je het bereiken?
  • Waar ga je dat doen?
  • Wanneer wil je het bereiken?
  • Waarom wil je dit doel bereiken?
  • Hoe ga je het voor elkaar krijgen?


2. Measurable (meetbaar)
Meten is weten. Het is belangrijk om een systeem te creëren waarmee je je vooruitgang kunt testen. Probeer met exacte waarden te werken, zoals aantallen of percentages. De volgende vragen zijn belangrijk:

  • Wat en hoeveel ga je doen?
  • Hoe meet je dat?
  • Wat is het uiteindelijke resultaat?


3. Achievable (haalbaar)
Niets is zo demotiverend als een onhaalbaar doel. Zorg er dus voor dat je zaken nastreeft die je daadwerkelijk kunt bereiken. Denk niet alleen aan je eigen capaciteiten, maar ook aan de mogelijkheden die je op de werkvloer hebt.

  • Welke tools gebruik je om je eindbestemming te bereiken?
  • Welke stappen moet je zetten?
  • Krijg je de kans om aan je plan te werken?


4. Realistic (realistisch)
Een doel moet uiteraard wel nut hebben, dus het is belangrijk om bij je collega's en werkgever na te gaan of het wel relevant genoeg is.

  • Is dit een logisch moment?
  • Word je gesteund door je werkomgeving?
  • Kunnen jouw collega's zich in jouw plannen vinden?
  • Sta je zelf 100% achter je plannen?


5. Time-based (tijdgebonden)
Een SMART doel heeft altijd een duidelijk begin- en eindpunt. Spreek dus een startdatum af, maar ook een einddatum. Zorg dat het doel haalbaar is binnen die periode. Meestal gaat het om een relatief korte tijdspanne, bijvoorbeeld enkele maanden. Wanneer begin je? Wat is je einddatum? Wanneer heb je je doel bereikt? 136f30bc69290b3765929180a8a278a423fbe38aa828ef7c.png

Voorbeeld van een SMART doel

Hieronder vind je een simpel voorbeeld van een SMART doel.

  • Specific: ik wil meer kandidaten aantrekken voor mijn vacatures.
  • Measurable: ik streef naar een groei van 10%, in vergelijking met het resultaat in januari.
  • Achievable: ik pas nieuwe schrijftechnieken toe en benader dagelijks twintig kandidaten.
  • Realistic: ik heb naar nieuw personeel gezocht in de cv-database van Werkzoeken.nl en zie voldoende aanbod. Daarvan wil ik profiteren.
  • Time-based: ik geef mezelf maximaal zes maanden om mijn doel te verwezenlijken.
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Personeel Gezocht! | Top 50 kansberoepen

Welke banen hebben de toekomst? Bij welke bedrijven wordt het hardst naar personeel gezocht? Bekijk de top 50 kansberoepen op Werkzoeken.nl.
Michiel van der Avoird 14 sep 2020

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) | Voorbeeld & tips

Wat is een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en hoe gebruik je het in je professionele en privéleven?
Michiel van der Avoird 31 mei 2020

Carrièreswitch: maar wat wil ik?

Klaar om een carrièreswitch te maken? Ontdek tips om uitdagend werk te vinden. Zet jouw ervaring in voor een beroep dat je helemaal ligt.
Michiel van der Avoird 9 apr 2020

Analytisch Vermogen: betekenis, belang & voorbeelden

Wat is analytisch vermogen precies? Waarom hechten werkgevers er zo'n groot belang aan? Hoe vermeld je het in je cv en sollicitatiebrief?
Michiel van der Avoird 21 jan 2021

20+ Communicatieve Vaardigheden (voor op je CV)

Communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden, promotie te maken en succesvol te zijn gedurende je hele carrière.
Roeliene Bos 10 sep 2020

Een persoonlijke SWOT-analyse maken doe je zo!

Met een persoonlijke SWOT-analyse bepaal je je positie op de arbeidsmarkt. In dit blog leggen we uit hoe je dit model toepast.
Michiel van der Avoird 26 sep 2020
 
check