Wat zijn de voordelen van AI (artificial intelligence) voor recruitment? Duik in de voordelen van AI voor snellere en efficiëntere processen.
Wat is recruitment AI?
Recruitment AI houdt in dat je AI-technologieën gebruikt om werving- en selectieprocessen te automatiseren. Je houdt zo meer tijd over voor strategische werkzaamheden.
De 7 voordelen van AI voor recruitment
Als recruiter of HR-medewerker merk je waarschijnlijk regelmatig dat je tijd tekort komt. Want wat als je tientallen of zelfs honderden sollicitaties op een vacature moet beoordelen? En wat als er veel vragen binnenkomen over een functie? Voorkom een 'overload' aan werk en bekijk de voordelen van AI voor recruitment.
1. Tijdbesparing
Repetitieve taken kun je automatiseren. Dat is goed nieuws, want vacatureteksten schrijven kost veel tijd. Net als het speuren naar cv's en motivatiebrieven en screening. Het kan dus een heel goed idee zijn om een of meer AI-tools het schrijf-, speur- en analysewerk te laten doen. Ideaal als je de time-to-hire fors wilt 'uppen'!
2. Betere screening (en dus snellere matching)
Hoe weet je of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde functie? Er zijn AI-tools die dit kunnen analyseren. Belangrijk is wel dat je van tevoren heldere criteria voor deze functie opstelt. AI-tools moeten immers maatstaven hebben om de data van kandidaten te beoordelen.
3. Minder bias
Bias gaat over vooroordelen. Als recruiter kun je onbewust bepaalde vooroordelen hebben als je een kandidaat op geschiktheid beoordeelt. AI-algoritmen kunnen kandidaten beoordelen aan de hand van objectieve criteria, zoals ervaring en vaardigheden. Je voorkomt zo dus selectie op persoonlijke kenmerken, zoals naam, leeftijd of geslacht.
4. Meer ondersteuning
Steeds meer bedrijven zetten chatbots in. Dit zijn geautomatiseerde systemen die gesprekken met mensen kunnen nabootsen. Het handige van een chatbot is dat die 24 uur lang inzetbaar is. Potentiële kandidaten kunnen bij je chatbot terecht voor onder meer vragen over de functie, feedback en informatie over het sollicitatieproces. Dit scheelt weer extra tijd qua communicatie.
5. Prettigere kandidaatervaring
Chatbots of automatische e-mailupdates helpen je de candidate experience (kandidaatervaring) te verbeteren. Vooral de interactie met een chatbot bepaalt sterk wat een kandidaat van jouw bedrijf of organisatie vindt. Verloopt het contact met de chatbot snel, duidelijk en vriendelijk? De kans is dan groot dat een kandidaat zijn of haar sollicitatie doorzet. Besluit een kandidaat toch te stoppen met het sollicitatieproces? Dan houdt hij of zij door het positieve contact met de chatbot in elk geval een goed gevoel over aan je bedrijf of organisatie.
6. Snellere onboarding
Heb je een nieuwe medewerker? Zet de gegevens medewerker direct in de systemen van je bedrijf of organisatie zetten met behulp van AI. Eventueel verzorg je met behulp van AI ook trainingsprogramma's op maat voor alle medewerkers. Sommige AI-tools zijn zelfs in staat om het type training voor een medewerker te voorspellen.
7. Meer inzichten
Bepaalde AI-tools kunnen je ook helpen om polls en enquêtes te maken. Met deze vragenlijsten kun je bijvoorbeeld de werknemerstevredenheid of de werknemersbetrokkenheid meten. De vergaarde inzichten gebruik je eventueel ook om je recruitmentproces te verbeteren. Je past bijvoorbeeld de eisen van een functie aan als blijkt dat je medewerkers aangeven dat de functie 'toch niet is zoals ze hadden verwacht'.
Passieve kandidaten zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een (nieuwe) baan. Toch wil je hen bereiken, want tussen al dat 'passief talent' kan ook het juiste talent zitten. Maar hoe vind je passieve kandidaten? Hier komt misschien wel het achtste voordeel van AI: er zijn namelijk analysetools die passieve kandidaten op social media kunnen opsporen. Het enige wat je daarna hoeft te doen, is deze kandidaten zelf benaderen.
De voordelen van AI samengevat
Welke taken in recruitment kun je dus overlaten aan AI? We vatten ze hier nog even samen.
- Het opstellen van een candidate persona (als je die nog niet hebt)
- Het schrijven van vacatures en het opstellen van standaard e-mails
- Het selecteren van kandidaten (uit grote hoeveelheden inzendingen)
- Het beoordelen van de geschiktheid en cultural fit van kandidaten
- De communicatie met kandidaten (bijvoorbeeld met chatbots)
Blijf kritisch op de werking van AI
Hoe handig AI-systemen soms kunnen zijn: ze kunnen fouten maken. Blijf daarom kritisch op hun werking. Merk je bijvoorbeeld dat een systeem mensen beoordeelt of benadert op basis van vooroordelen? Stop dan direct met het gebruik van deze tool en ga op zoek naar een betere tool.
Bedenk ook dat veel AI-tools eerst getraind moeten worden voordat je eruit kunt halen wat je wenst. Bedenk daarom of je een tool op maat gemaakt wilt hebben of dat je een meer algemene AI-tool (zoals ChatGPT) wilt gebruiken. In ons artikel AI tools voor Recruitment vertellen we je hier meer over.