De voordelen van AI voor Recruitment

De voordelen van AI voor Recruitment
Wat zijn de voordelen van AI (artificial intelligence) voor recruitment? Duik in de voordelen van AI voor snellere en efficiëntere processen.

Wat is recruitment AI?

Recruitment AI houdt in dat je AI-technologieën gebruikt om werving- en selectieprocessen te automatiseren. Je houdt zo meer tijd over voor strategische werkzaamheden.

De 7 voordelen van AI voor recruitment

Als recruiter of HR-medewerker merk je waarschijnlijk regelmatig dat je tijd tekort komt. Want wat als je tientallen of zelfs honderden sollicitaties op een vacature moet beoordelen? En wat als er veel vragen binnenkomen over een functie? Voorkom een 'overload' aan werk en bekijk de voordelen van AI voor recruitment.

1. Tijdbesparing

Repetitieve taken kun je automatiseren. Dat is goed nieuws, want vacatureteksten schrijven kost veel tijd. Net als het speuren naar cv's en motivatiebrieven en screening. Het kan dus een heel goed idee zijn om een of meer AI-tools het schrijf-, speur- en analysewerk te laten doen. Ideaal als je de time-to-hire fors wilt 'uppen'!

2. Betere screening (en dus snellere matching)

Hoe weet je of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde functie? Er zijn AI-tools die dit kunnen analyseren. Belangrijk is wel dat je van tevoren heldere criteria voor deze functie opstelt. AI-tools moeten immers maatstaven hebben om de data van kandidaten te beoordelen.

3. Minder bias

Bias gaat over vooroordelen. Als recruiter kun je onbewust bepaalde vooroordelen hebben als je een kandidaat op geschiktheid beoordeelt. AI-algoritmen kunnen kandidaten beoordelen aan de hand van objectieve criteria, zoals ervaring en vaardigheden. Je voorkomt zo dus selectie op persoonlijke kenmerken, zoals naam, leeftijd of geslacht.

4. Meer ondersteuning

Steeds meer bedrijven zetten chatbots in. Dit zijn geautomatiseerde systemen die gesprekken met mensen kunnen nabootsen. Het handige van een chatbot is dat die 24 uur lang inzetbaar is. Potentiële kandidaten kunnen bij je chatbot terecht voor onder meer vragen over de functie, feedback en informatie over het sollicitatieproces. Dit scheelt weer extra tijd qua communicatie.

5. Prettigere kandidaatervaring

Chatbots of automatische e-mailupdates helpen je de candidate experience (kandidaatervaring) te verbeteren. Vooral de interactie met een chatbot bepaalt sterk wat een kandidaat van jouw bedrijf of organisatie vindt. Verloopt het contact met de chatbot snel, duidelijk en vriendelijk? De kans is dan groot dat een kandidaat zijn of haar sollicitatie doorzet. Besluit een kandidaat toch te stoppen met het sollicitatieproces? Dan houdt hij of zij door het positieve contact met de chatbot in elk geval een goed gevoel over aan je bedrijf of organisatie.

6. Snellere onboarding

Heb je een nieuwe medewerker? Zet de gegevens medewerker direct in de systemen van je bedrijf of organisatie zetten met behulp van AI. Eventueel verzorg je met behulp van AI ook trainingsprogramma's op maat voor alle medewerkers. Sommige AI-tools zijn zelfs in staat om het type training voor een medewerker te voorspellen.

7. Meer inzichten

Bepaalde AI-tools kunnen je ook helpen om polls en enquêtes te maken. Met deze vragenlijsten kun je bijvoorbeeld de werknemerstevredenheid of de werknemersbetrokkenheid meten. De vergaarde inzichten gebruik je eventueel ook om je recruitmentproces te verbeteren. Je past bijvoorbeeld de eisen van een functie aan als blijkt dat je medewerkers aangeven dat de functie 'toch niet is zoals ze hadden verwacht'.

Hoe bereik je passieve kandidaten met AI?

Passieve kandidaten zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een (nieuwe) baan. Toch wil je hen bereiken, want tussen al dat 'passief talent' kan ook het juiste talent zitten. Maar hoe vind je passieve kandidaten? Hier komt misschien wel het achtste voordeel van AI: er zijn namelijk analysetools die passieve kandidaten op social media kunnen opsporen. Het enige wat je daarna hoeft te doen, is deze kandidaten zelf benaderen.

De voordelen van AI samengevat

Welke taken in recruitment kun je dus overlaten aan AI? We vatten ze hier nog even samen.

  1. Het opstellen van een candidate persona (als je die nog niet hebt)
  2. Het schrijven van vacatures en het opstellen van standaard e-mails
  3. Het selecteren van kandidaten (uit grote hoeveelheden inzendingen)
  4. Het beoordelen van de geschiktheid en cultural fit van kandidaten
  5. De communicatie met kandidaten (bijvoorbeeld met chatbots)

Blijf kritisch op de werking van AI

Hoe handig AI-systemen soms kunnen zijn: ze kunnen fouten maken. Blijf daarom kritisch op hun werking. Merk je bijvoorbeeld dat een systeem mensen beoordeelt of benadert op basis van vooroordelen? Stop dan direct met het gebruik van deze tool en ga op zoek naar een betere tool.

Houd ook rekening met training van AI-tools

Bedenk ook dat veel AI-tools eerst getraind moeten worden voordat je eruit kunt halen wat je wenst. Bedenk daarom of je een tool op maat gemaakt wilt hebben of dat je een meer algemene AI-tool (zoals ChatGPT) wilt gebruiken. In ons artikel AI tools voor Recruitment vertellen we je hier meer over.

Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check