Als recruiter of HR-medewerker kun je eigenlijk niet meer om AI heen. Want wat zijn bekende AI-tools voor recruitment op dit moment?
Recruitmentprocessen kunnen per bedrijf of organisatie verschillen. Een werving- en selectieproces kan soms zelfs per functie anders ingericht worden. Het is dus heel belangrijk dat je voor AI-tools kiest die jouw specifieke recruitmentproces perfect ondersteunen. Besef ook dat er twee soorten AI-tools zijn.
1. AI-tools op maat
Een AI-tool op maat gebruikt alleen de data van jouw bedrijf om informatie te leren en te genereren. De informatie die je krijgt, is bruikbaarder dan de informatie die je van een algemene AI-tool krijgt. Gevoelige informatie blijft ook beter beschermd.
2. AI-tools voor algemeen gebruik
AI-tools voor algemeen gebruik (zoals ChatGPT) gebruiken wereldwijde data. Over deze data heb je geen controle. Voer je hier gevoelige informatie in (van kandidaten), dan kun je te maken krijgen met privacy- en beveiligingsproblemen.
Deze twee soorten tools naast elkaar gebruiken is mogelijk. Maar ook dit is afhankelijk van welke recruitmentwerkzaamheden je precies wilt optimaliseren. Laten we daarom eens kijken naar het overzicht van de AI-tools.
Met welke AI-tools kun je recruitmentprocessen versnellen en efficiënter maken? En met welke functionaliteiten? Deze tools (per categorie) staan momenteel in de schijnwerpers.
AI-tools voor beheer
- Manatal
Manatal is een CRM- en ATS-systeem in een. Het is geschikt voor sourcing, screening, analyse en rapportering. - Tal.ai
Met Tal.ai kun je vacatures schrijven en cv's of motivatiebrieven samenvatten. Sourcing is ook mogelijk: de tool maakt dan gebruik van verschillende bronnen. - Teamtailor
Teamtailor faciliteert sourcing en screening. Je kunt bovendien verschillende bronnen in het systeem integreren: jobboards, socialmediaplatforms en beoordelingstools.
AI-tools voor sourcing
- Entelo
Entelo voorspelt aan de hand van online gedrag of potentiële kandidaten zullen reageren op een vacature. Het programma kijkt hiervoor onder meer naar vaardigheden en carrièreswitches in het verleden. Het voordeel? Je kunt zo ook passieve kandidaten identificeren. Het nadeel? Gegevens kunnen al oud, en dus niet meer relevant zijn. - Hiredscore
Hiredscore kijkt naar de inhoud van cv's, maar ook naar de online aanwezigheid van kandidaten. Het geeft recruiters een beeld van de cultural fit van een kandidaat. - MrWork Recruitment Automation
MrWork automatiseert het wervingsproces op social media en andere online kanalen. Deze tool helpt je aan een groot bereik en aan kwalitatieve kandidaten.
AI-tools voor communicatie
Zeg je 'AI en communicatie', dan zeg je meestal: chatbots. Chatbots worden ingezet voor interactie met potentiële kandidaten. Een kandidaat kan in een chatbot vragen stellen over, onder meer, de functie of (de status van) een sollicitatieproces. Sommige chatbots kunnen de kandidaat ook alvast screenen.
Voorbeelden van chatbots en hun extra's zijn:
- Humanly.io
Humanly.io screent kandidaten en voert gesprekken met ze. Ook plant de tool sollicitatiegesprekken met kandidaten. - Olivia by Paradox
Olivia by Paradox voert dezelfde taken uit als Humanly.io. Voor wat je keuze tussen de twee betreft: laat je leiden door snelheid en gebruiksvriendelijkheid. - XOR
XOR beantwoordt vragen van kandidaten en biedt ze de mogelijkheid om sollicitatiegesprekken per video te voeren.
AI-tools voor sollicitatiegesprekken
Sommige AI-tools (of eigenlijk: platforms) faciliteren sollicitatiegesprekken via video. Deze tools bieden bijvoorbeeld mogelijkheden om gesprekken voor te bereiden of follow-upberichten voor kandidaten te maken. Een extra voordeel is dat kandidaten van over de hele wereld zich kunnen aanmelden, als de functie zich hiervoor leent.
Mogelijke AI-tools voor videogesprekken zijn:
- Carv
Carv noteert alles voor je als je een kandidaat interviewt. Na het gesprek staan alle documenten klaar: denk aan aantekeningen, samenvattingen, follow-up-mails of vergelijkingen van interviews (aan de hand van scorekaarten). Daarnaast biedt Carv adviezen voor toekomstige gesprekken. - HireVue
HireVue analyseert houding, inhoud, taalgebruik en gezichtsuitdrukkingen van kandidaten tijdens videogesprekken. Deze tool is vooral geschikt om een eerste selectie te maken, al blijft het natuurlijk wel de vraag of zo'n selectie eerlijk, dan wel ethisch is. - Metaview
Metaview biedt min of meer dezelfde functionaliteiten als Carv. Ook deze tool is gericht op het minimaliseren van administratie, waardoor je meer focus houdt op de interactie met je kandidaten.
AI-tools voor beoordelingen (assessment)
Bepaalde AI-tools evalueren (ook) de vaardigheden en competenties van kandidaten. Dit doen ze door bijvoorbeeld cv's, brieven, berichten en socialmediaprofielen te analyseren. Op deze manier kan beter bepaald worden of een kandidaat voldoet aan alle gestelde eisen in de functie. Anders gezegd: de 'quality of hire' kan hierdoor flink verbeteren.
Mogelijke AI-tools voor beoordelingen zijn:
- Assess.ai
Met behulp van Assess kun je testen afleggen bij kandidaten. Aan de hand van deze testen kun je bepalen of een kandidaat geschikt is. - Harver
Harver screent kandidaten, doet referentiechecks en biedt capaciteitentests aan. De tool faciliteert ook sollicitatiegesprekken via video. - Pymetrics
Pymetrics test kandidaten met spelletjes op cognitieve en emotionele vaardigheden (de soft skills dus). Zo kun je nagaan of een kandidaat past in de bedrijfscultuur.
AI-tools voor referral recruitment
Referral recruitment draait om het volgende: je werknemers zoeken in hun eigen netwerk naar geschikte kandidaten voor openstaande functies in je bedrijf. Ook voor dit proces bestaan AI-tools. Die nemen het speurwerk in de netwerken over. Het voordeel hiervan is dat onontdekt talent (eerder) ontdekt kan worden. Je talentenpool wordt zo groter en gevarieerder.
Mogelijke AI-tools voor referral recruitment zijn:
- Boon
Boon identificeert potentiële kandidaten op basis van algoritmes die zich focussen op semantiek. - HiredScore
HiredScore analyseert allerlei soorten data van kandidaten voor de best mogelijke match. De tool gebruikt deze data ook om het referral-proces te verbeteren. - Jobvite
Jobvite is vrij allround qua functionaliteiten. Referral recruitment verbeteren is een van zaken waar je deze tool voor kunt inzetten.
Algemene AI-tools
Met algemene AI-tools bedoelen we: tools die niet zozeer alleen voor recruitment te gebruiken zijn. Deze tools spitten namelijk door vele soorten bronnen om informatie op te halen. Ze helpen vooral om campagnemateriaal (voor een vacature) te creëren, zoals tekst en beeld. Om welke tools het gaat? Van de volgende heb je vast al eens gehoord.
- ChatGPT
ChatGPT helpt je bij het schrijven van teksten, zoals vacatureteksten, socialmediateksten of teksten voor je werkenbij-pagina. Ook helpt de tool je om cv's en motivatiebrieven te analyseren. Wel is het belangrijk om duidelijke prompts te geven. - Midjourney
Midjourney creëert afbeeldingen op verzoek. Deze afbeeldingen kunnen jouw (vacature)teksten inhoudelijk goed ondersteunen, mits je een goede prompt invoert. - Ideogram
Ideogram is net als Midjourney een beeldgenerator. Een specialiteit van deze tool is het integreren van tekst in beeld. Ideaal als je banners of infographics wilt maken, maar ook hier geldt: zorg voor een effectief geformuleerde prompt! - Runway
Runway is ook een beeldtool, maar dan voor de creatie van video's. Dit kan interessant zijn als je het verhaal over je bedrijf of organisatie wilt vertellen. De vraag is alleen: waarom zou je dit doen als je met echte beelden iets authentieks kunt maken?
Welke tool ondersteunt jouw recruitmentwerkzaamheden het beste? Sommige tools zijn beter afgestemd op je wensen dan andere. Het kan ook voorkomen dat je bepaalde processen rigoureus moet aanpassen om tot betere resultaten te komen. Hier moet je toe bereid zijn.
Het beste advies? Probeer en vergelijk. Ga eerst goed na welke recruitmentonderdelen je wilt optimaliseren. Vraag daarna trials aan op de websites van de tools die jouw doelen het meest lijken te ondersteunen.