Waarom investeren in de Candidate Experience?

Waarom investeren in de Candidate Experience?

Een goede Candidate Experience is kostbaar. Maar, alle investeringen zijn het dubbel en dwars waard. We leggen het uit!

Ervaar je moeite om de beste kandidaten aan te nemen? Of wil je ervoor zorgen dat dit zowel nú als op de lange termijn steeds lukt? Een sterk werkgeversmerk is dan je beste troef. Met investeringen in de Candidate Experience krijg je dat voor elkaar.

Wat is de Candidate Experience?

De Candidate Experience is de totale ervaring van kandidaten, tijdens het wervingsproces. Dat begint met het eerste moment waarop ze van jouw bedrijf horen, tot en met de beslissing om iemand wel of niet aan te nemen. Het gaat dus over alle communicatie met jouw bedrijf, bijvoorbeeld met recruiters, tijdens de sollicitatiegesprekken, de feedback en het gebruik van een wervingsplatform.

Met investeringen in de Candidate Experience verbeter je de ervaring van kandidaten, als ze bij jouw organisatie solliciteren. Dat heeft invloed op hun eigen tevredenheid, op de kans dat ze jouw organisatie bij anderen aanbevelen en op de uiteindelijke tevredenheid onder medewerkers. Dus, ben je benieuwd waarom andere organisaties zoveel investeren in de beleving en ervaring van kandidaten?

Waarom zijn investeringen in de Candidate Experience het waard?

Waarom organisaties investeren in de Candidate Experience heeft meerdere redenen:

  • Sterker werkgeversmerk
    Kandidaten die een fijne sollicitatie-ervaring hebben zullen meer geneigd zijn om dat te delen. Ze delen hun ervaringen bijvoorbeeld via LinkedIn, of persoonlijk met vrienden, familie of collega’s. Dat brengt jouw merk op een positieve manier onder de aandacht bij ander potentieel toptalent.
  • Meer kans op acceptatie van aanbiedingen
    Merk je dat kandidaten kunnen kiezen uit meerdere organisaties? Als je investeert in de Candidate Experience verhoog je de kans dat ze jouw aanbod accepteren. Zo krijg je dus een betere kans om het toptalent aan je te binden.
  • Tevredenheid onder medewerkers
    Heeft een nieuwe collega een fijne Candidate Experience beleefd? Dan sijpelt die tevredenheid door onder de huidige medewerkers. Het maakt ze trots dat hun werkgever dit goed heeft geregeld. Dat draagt weer bij aan de loyaliteit en betrokkenheid.

Waarom? 4 voordelen van een goede Candidate Experience

Het waarom van investeren in de Candidate Experience laat zich het best uitleggen aan de hand van vier voordelen. Dankzij de investeringen trek je toptalent aan, verhoog je de betrokkenheid en tevredenheid bij medewerkers, verlaag je de wervingskosten en zorg je voor een positieve invloed op de bedrijfsreputatie.

1. Toptalent aantrekken

Je wilt toptalent aantrekken. Die doelstelling is een van de belangrijkste redenen waarom organisaties investeren in hun Candidate Experience. Kandidaten die een positieve ervaring hebben zijn meer geneigd om jouw aanbod te accepteren. Daarnaast zullen ze jouw organisatie sneller aanbevelen bij anderen. Dat is interessant, omdat het toptalent vaak ook andere professionals met goede kwalificaties kent.

2. Meer betrokkenheid en hogere tevredenheid

Als kandidaten zich tijdens de sollicitatieprocedure gehoord en gewaardeerd voelen legt dat een goede basis voor hun (medewerkers)tevredenheid. Door kandidaten feedback te geven op hun inzet raken ze meer betrokken bij jouw organisatie. Duidelijke communicatie is hierbij het belangrijkst. Investeer daarom in mensen en systemen, om kandidaten steeds tijdige updates te geven van de voortgang.

3. Lagere wervingskosten voor de organisatie

Investeringen in de Candidate Experience kunnen bijdragen aan lagere wervingskosten, dankzij een meer efficiënt proces. De time-to-hire neemt af, waardoor er minder kosten gemaakt worden per nieuwe aangenomen kandidaat. Ook draagt een betere Candidate Experience bij aan minder no-shows en afwijzingen.

4. Positieve invloed op bedrijfsreputatie

Ten slotte heeft een goede Candidate Experience een positieve invloed op de algehele bedrijfsreputatie. Dus ben je benieuwd waarom andere organisaties investeren in de ervaringen van kandidaten? Zij zoeken naar manieren om hun bedrijf zo sterk mogelijk in de markt te zetten, zowel voor klanten als voor potentiële kandidaten.

Praktische tips voor een betere Candidate Experience

Wil je aan de slag met investeringen in een betere Candidate Experience, nu je begrijpt waarom dat belangrijk is? Begin bijvoorbeeld met:

  • Duidelijke verwachtingen
    Begin met duidelijke verwachtingen. Leg bijvoorbeeld het wervingsproces aan kandidaten uit. Investeer in duidelijke beschrijvingen van het proces, al in de vacaturetekst of op een carrièrepagina op de website.
  • Regelmatige updates
    Deel regelmatige updates, om kandidaten steeds op de hoogte te brengen van de voortgang. Investeer in een ATS om dit te automatiseren, zodat je ook bij veel sollicitaties de updates kunt blijven sturen.
  • Eenvoudige formulieren
    Maak formulieren makkelijker waar dat kan. Vraag alleen om de informatie die je op dat moment echt nodig hebt. Geef voorbeelden bij wat kandidaten moeten invullen, zodat duidelijk is wat je van ze verwacht.
  • Mobielvriendelijke sollicitaties
    Zorg dat kandidaten mobiel kunnen solliciteren. Vraag bijvoorbeeld nog niet om een cv, maar bied de mogelijkheid om dit later aan te leveren. Zorg dat kandidaten hun sollicitatie mobiel kunnen starten en op een desktop of laptop kunnen voltooien.
  • Een positieve toon in alle communicatie
    Zowel bij aannemen als bij afwijzen: communiceer positief en constructief. Leg uit wat je belangrijk vindt en motiveer gemaakte keuzes, zodat het duidelijk is voor de kandidaat. Tip: het woord ‘omdat’ verklaart het best waarom je ergens voor koos.
Geschreven door
Patrick Wessels
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Afwijzingsmail schrijven richting een Sollicitant

Een afwijzingsmail schrijven is misschien niet de prettigste klus, maar het kan wel relatief snel. Bekijk de voorbeelden en duik in de extra tips!

Sollicitatiegesprek Voorbereiden? Gebruik dit Stappenplan

Hoe bereid je als werkgever een sollicitatiegesprek voor? Volg dit stappenplan voor een zeer informatief en soepel lopend gesprek met je kandidaat.

Sollicitanten beoordelen na een Sollicitatiegesprek

Het sollicitatiegesprek zit erop en je gaat de sollicitant beoordelen op geschiktheid. Hoe je dit doet? Ontdek verschillende middelen en methoden.

Motivatiebrief beoordelen: hoe doe je dat?

Een motivatiebrief beoordelen is net zo belangrijk als een cv-check. Je ontdekt namelijk veel over de drijfveren en de geschiktheid van de kandidaat.

NVP Sollicitatiecode: wat is het en wat houdt het in?

De NVP Sollicitatiecode geeft richtlijnen voor eerlijke sollicitatietrajecten. Als werkgever doe je er altijd goed aan om in deze regels te duiken.

Gedragsgericht Interviewen: hoe doe je dat?

Gedragsgericht interviewen doe je als je een sollicitatiegesprek voert met een kandidaat. Met de juiste vragen en de STARR-techniek kom je een eind.
 
check