Een goede Candidate Experience is kostbaar. Maar, alle investeringen zijn het dubbel en dwars waard. We leggen het uit!
Ervaar je moeite om de beste kandidaten aan te nemen? Of wil je ervoor zorgen dat dit zowel nú als op de lange termijn steeds lukt? Een sterk werkgeversmerk is dan je beste troef. Met investeringen in de Candidate Experience krijg je dat voor elkaar.
De Candidate Experience is de totale ervaring van kandidaten, tijdens het wervingsproces. Dat begint met het eerste moment waarop ze van jouw bedrijf horen, tot en met de beslissing om iemand wel of niet aan te nemen. Het gaat dus over alle communicatie met jouw bedrijf, bijvoorbeeld met recruiters, tijdens de sollicitatiegesprekken, de feedback en het gebruik van een wervingsplatform.
Met investeringen in de Candidate Experience verbeter je de ervaring van kandidaten, als ze bij jouw organisatie solliciteren. Dat heeft invloed op hun eigen tevredenheid, op de kans dat ze jouw organisatie bij anderen aanbevelen en op de uiteindelijke tevredenheid onder medewerkers. Dus, ben je benieuwd waarom andere organisaties zoveel investeren in de beleving en ervaring van kandidaten?
Waarom organisaties investeren in de Candidate Experience heeft meerdere redenen:
Het waarom van investeren in de Candidate Experience laat zich het best uitleggen aan de hand van vier voordelen. Dankzij de investeringen trek je toptalent aan, verhoog je de betrokkenheid en tevredenheid bij medewerkers, verlaag je de wervingskosten en zorg je voor een positieve invloed op de bedrijfsreputatie.
Je wilt toptalent aantrekken. Die doelstelling is een van de belangrijkste redenen waarom organisaties investeren in hun Candidate Experience. Kandidaten die een positieve ervaring hebben zijn meer geneigd om jouw aanbod te accepteren. Daarnaast zullen ze jouw organisatie sneller aanbevelen bij anderen. Dat is interessant, omdat het toptalent vaak ook andere professionals met goede kwalificaties kent.
Als kandidaten zich tijdens de sollicitatieprocedure gehoord en gewaardeerd voelen legt dat een goede basis voor hun (medewerkers)tevredenheid. Door kandidaten feedback te geven op hun inzet raken ze meer betrokken bij jouw organisatie. Duidelijke communicatie is hierbij het belangrijkst. Investeer daarom in mensen en systemen, om kandidaten steeds tijdige updates te geven van de voortgang.
Investeringen in de Candidate Experience kunnen bijdragen aan lagere wervingskosten, dankzij een meer efficiënt proces. De time-to-hire neemt af, waardoor er minder kosten gemaakt worden per nieuwe aangenomen kandidaat. Ook draagt een betere Candidate Experience bij aan minder no-shows en afwijzingen.
Ten slotte heeft een goede Candidate Experience een positieve invloed op de algehele bedrijfsreputatie. Dus ben je benieuwd waarom andere organisaties investeren in de ervaringen van kandidaten? Zij zoeken naar manieren om hun bedrijf zo sterk mogelijk in de markt te zetten, zowel voor klanten als voor potentiële kandidaten.
Wil je aan de slag met investeringen in een betere Candidate Experience, nu je begrijpt waarom dat belangrijk is? Begin bijvoorbeeld met: