Personeel Omscholen: hoe doe je dat?

Personeel Omscholen: hoe doe je dat?

Hoe kun je iemand omscholen en hem/haar de vaardigheden aanleren die vereist zijn voor openstaande posities bij jouw bedrijf?

Wat als je op een ochtend opstond en de industrie waarin je werkte niet meer bestond? Door de COVID-19 pandemie werd dit scenario een ijskoude realiteit. Wereldwijd moesten (en moeten) werkgevers duizenden werknemers ontslaan om het hoofd boven water te houden.

Omscholen omvat het opnieuw opleiden voor een nieuw vakgebied en baan, vaak bij een nieuwe werkgever. Een carrièreswitch naar een functie binnen eenzelfde organisatie kan uiteraard ook tot de mogelijkheden behoren.

Wat is het verschil tussen omscholen, bijscholen en herscholen?

Hoewel omscholing, bijscholing en herscholing nauw met elkaar verbonden zijn, zijn er enkele belangrijke verschillen:

Betekenis omscholen
Als je mensen omschoolt, leer je ze meestal nieuwe vaardigheden aan, of leid je ze op voor een compleet nieuwe rol. Zo zou een horecamedewerk(st)er zich kunnen laten omscholen voor een beroep in de zorg, ICT of het onderwijs. Vacatures voor beroepen zoals verzorgende IG, .NET developer of docent(e) zijn er immers meer dan genoeg.

Betekenis herscholen
Als je mensen opnieuw opleidt, zul je ze waarschijnlijk vaardigheden aanleren die nodig zijn voor een iets andere baan bij hetzelfde bedrijf. Omscholen gebeurt vaak als een bepaalde functie is komen te vervallen en een werknemer naar iets andere rol begeleid moet worden.

Betekenis bijscholen
Als je mensen bijschoolt, leer je ze nieuwe vaardigheden aan om hun prestaties in hun huidige rol te verbeteren, zonder dat zij van functie, baan of vakgebied hoeven te veranderen. Dit is vaak het geval wanneer er nieuwe software of technologie in gebruik wordt genomen.

Wat zijn de voordelen van omscholing?

Omscholing is vaak een tijdrovend proces, maar het is heel wat waard als er in andere sectoren juist hard naar personeel gezocht wordt. Natuurlijk is het voor werknemers fijn dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en een grotere kans op werk hebben. Ook voor werkgevers is het de moeite waard om in omscholing te investeren.

Voordelen omscholen voor werknemers en werkzoekenden

  • Vooral de groeiende carrièremogelijkheden zijn voor werknemers belangrijk. Ze kunnen hun positie op arbeidsmarkt te versterken door zich te bekwamen in een beroep waarvoor meer werkgelegenheid is.
  • Een tweede voordeel is het leren van nieuwe vaardigheden. Tijdens omscholingstrajecten leren (aspirant) werknemers specialistische vaardigheden die ontzettend waardevol zijn voor de rest van hun carrières. Ze leren hoe zij hun werk sneller, efficiënter en beter kunnen uitvoeren.
  • Een omscholingstraject kan ertoe bijdragen dat mensen zich meer gewaardeerd voelen. Het kan hen nieuw doel en gevoel van zingeving geven, vooral na een ontslag.


Voordelen omscholen voor werkgevers

  • Beter opgeleide werknemers leveren meer kwaliteit en zijn niet alleen gedrevener, maar ook productiever.
  • Je bent minder tijd en geld kwijt aan het werven van nieuw personeel, ontslagprocedures en outplacement.
  • Een goed scholingsaanbod stemt de (aspirant) werknemer tevreden. Dit resulteert in minder personeelsverloop, waardevolle kennis blijft behouden voor de organisatie.

d7ed8f25f86bae00620a4e14b302cde1ac9f115118355d46.png

Hoe kun je jouw personeel omscholen?

Inventariseer de omscholingsbehoefte en stel een budget vast
Aan welke skills, competenties en vaardigheden is behoefte binnen de organisatie? Neem een (gratis) beroepskeuzetest af. Hoeveel budget is heb je nodig? Heb je voldoende in kas om een betaalde opleiding (met baangarantie) aan te bieden?

Bepaal de trainingsmethode
Stel een procedure op met een tijdlijn.

  • Breng in kaart wat nodig is om een traject te doorlopen (faciliteiten, een instructeur, computers, tv-schermen etc.).
  • Besteed je omscholing uit? Kies een opleider en neem alle lesstof vooraf door. Voer je de sessies intern uit? Maak het programma zo leuk en interactief mogelijk, neem bijvoorbeeld visuele elementen en/of spelletjes op in het lesaanbod.
  • Gaat het om een online training, technische praktijkopdracht of klantgericht werk?
  • Leg ook vast hoe je een omscholingstraject aan het einde evalueert.

NOW-3: ‘inspanningsverplichting' voor werkgevers

De Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) voorziet in een tegemoetkoming in de loonkosten voor bedrijven die minder omzet hebben door de coronacrisis. De zogenoemde ‘derde ronde' van deze regeling draagt de titel ‘NOW-3', wordt uitgevoerd door het UWV en loopt (vooralsnog) van oktober 2020 tot eind juni 2021. Een onderneming die ervan gebruik willen maken, moet ontwikkeladvies of (bij)scholing voor haar medewerkers regelen (inspanningsverplichting).

Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Medewerkers binden en boeien: 7 tips + voorbeelden

Als er krapte heerst op de arbeidsmarkt, moet je extra zuinig zijn op je medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat ze je minder snel verlaten?
Roeliene Bos 10 mei 2024

Employee Engagement: meten en verbeteren

De employee engagement (werknemersbetrokkenheid) zegt iets over de toewijding en motivatie van je medewerkers. Hoe meet en verbeter je die?
Roeliene Bos 9 mei 2024

8 Tips voor een succesvolle Remote Onboarding

Het is de laatste jaren steeds gebruikelijker om op afstand te werken. Dat betekent ook dat de onboarding remote gebeurt. Hoe doe je dat goed?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Mentale Gezondheid van je Werknemers ondersteunen: 10 Tips

Hoe is het gesteld met de mentale gezondheid van je werknemers? Doe je voldoende om ze te ondersteunen? De beste oplossingen zie je in deze tien tips.
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Hoe zet je een succesvol Mentorschapsprogramma op?

Met een mentorschapsprogramma verhoog je het potentieel van je medewerkers. Maar hoe maak je het programma effectief en efficiënt? Bekijk de stappen!
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Wat zijn de Voordelen van Upskilling voor Werknemers?

Upskilling houdt in dat je de bestaande vaardigheden van je medewerkers verbetert. Dit biedt je medewerkers, maar ook je bedrijf, allerlei voordelen.
Inge Stakenborg 9 mei 2024
 
check