Medewerkers binden en boeien: 7 tips + voorbeelden

Medewerkers binden en boeien: 7 tips + voorbeelden
Als er krapte heerst op de arbeidsmarkt, moet je extra zuinig zijn op je medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat ze je minder snel verlaten?

Je medewerkers binden en boeien lijkt wel belangrijker dan ooit. Zeker de jongere generaties die nu de arbeidsmarkt bestormen, verwachten meer dan alleen een passend salaris. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers loyaal blijven en misschien zelfs ambassadeurs worden? In dit artikel geven we je acht tips om te binden en te boeien, plus concrete voorbeelden.

1. Ga in gesprek

Ga er niet vanuit dat je weet wat er speelt op de werkvloer, maar ga met je mensen in gesprek. Een open communicatie wekt vertrouwen. Hoe kun je verwachten dat medewerkers zich inzetten voor een bedrijf dat geen band met ze opbouwt? Steek dus energie in het directe contact aangaan met je medewerkers.

Als je bedrijf te groot is om zelf het gesprek aan te gaan, zorg dan dat managers zich betrokken voelen bij hun team. Neem niet alleen mensen aan die de verkoop door het dak jagen, maar ook goed met hun mensen kunnen communiceren.

Voorbeelden:
  • Vraag niet alleen wanneer het werk af is, maar ook of ze obstakels ervaren. Waar hebben ze hulp bij nodig?
  • Vertel je medewerkers eerlijk hoe het bedrijf ervoor staat, ook financieel. Mensen horen liever slecht nieuws, dan geen nieuws.
  • Praat ook over niet-werkgerelateerde zaken. Leer je medewerkers op een persoonlijk niveau kennen. Vraag eens over iets hun hobby’s en dagelijks leven.

2. Eerlijkheid

Wil je medewerkers die eerlijk zijn tegen je? Neem dan ook een eerlijke houding aan tegenover je medewerkers. Een cultuur van eerlijkheid op de werkvloer heeft ontzettend veel voordelen. Iemand die met de bedrijfscreditcard op pad wordt gestuurd, zal zich wel twee keer bedenken voordat hij onnodige uitgaven doet, bijvoorbeeld.

Voorbeelden:
  • Erken het als je een fout gemaakt hebt en veeg ze niet onder het tapijt. Je verantwoordelijkheid nemen hoort bij eerlijk en integer leiderschap.
  • Zorg voor een opendeurenbeleid. Iedereen moet zich veilig voelen om bij je binnen te kunnen lopen om vragen te stellen.
  • Leg uit waarom het bedrijf bepaalde keuzes maakt. Zeker als deze nadelige gevolgen kunnen hebben voor de medewerkers. Een goeie uitleg kweekt begrip, verzwijgen juist wantrouwen.

3. Erkenning

Een blijk van waardering is ontzettend belangrijk op de werkvloer. Want waarom zou je hard werken als het toch niet opvalt wat je doet? Die erkenning hoeft echt niet alleen maar in de vorm van geldelijke bonussen te zijn.

Voorbeelden:
  • Organiseer een borrel en/of etentje als er targets gehaald worden.
  • Geef werknemers die goed presteren de kans om hun kennis aan anderen over te dragen, bijvoorbeeld door ze trainingen te laten organiseren.
  • Geef complimenten als iemand iets goeds gedaan heeft. Vertel het ze persoonlijk of schrijf het compliment op een kaartje. Dat laat zien dat je er moeite in hebt gestopt.

4. Professionele en persoonlijke ontwikkeling

Een medewerker zal zich eerder langdurig inzetten als hij zich kan blijven ontwikkelen, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Een plek waar je alle kansen krijgt, zul je minder snel verlaten.

Voorbeelden:
  • Geef mensen de mogelijkheid om tijdens hun werktijd aan vrijwilligerswerk te doen. Dat stimuleert het gevoel van zingeving.
  • Laat mensen cursussen volgen die niet direct iets met hun werk te maken hebben. Mensen vinden het leuk om zich breed te ontwikkelen en waarderen het als hun werkgever hier geld en tijd voor vrijmaakt.
  • Stimuleer kennisdeling binnen het bedrijf. Organiseer bijvoorbeeld een maandelijkse bijeenkomst waarin verschillende afdelingen hun best-practices delen.

5. HR-beleid

Het salaris op tijd betalen en een gezonde werkomgeving creëren behoren tot de basics. Echt goed HR-beleid gaat nog een stapje verder. Zulk beleid draagt eraan bij dat medewerkers zich gewaardeerd en veilig voelen.

Voorbeelden:
  • Inventariseer of alle medewerkers nog op hun plek zitten. Doet iedereen waar hij goed in is? Hebben ze het naar hun zin? Zijn er mensen die willen overstappen of promotie willen maken. Regel zulke zaken! Dat houdt talent binnenboord.
  • Sta mensen bij die door privézaken in een moeilijke periode zijn gekomen. In de wet is bijvoorbeeld wel rouwverlof opgenomen voor bloedverwanten, maar niet voor beste vrienden. Hier kun je als bedrijf het verschil maken.
  • Zorg voor een vlekkeloze onboarding. Niets is zo vervelend als je eerste weken bij een bedrijf je volkomen verdwaald voelen. Zorg ervoor dat alle benodigde spullen klaarstaan en iemand direct kan beginnen.

6. Goeie sfeer

Een goeie sfeer zit ‘m in meerdere dingen. De eerlijkheid en open communicatie waar we het eerder over hadden, spelen natuurlijk een grote rol. Maar een goed bedrijfsfeest kan ook wonderen doen.

Voorbeelden:
  • Waardeer diversiteit. Zorg dat iedereen zich thuisvoelt op de werkvloer, ook als iemand anders denkt of er anders uitziet. Iedereen moet zich veilig voelen om op een respectvolle manier zijn mening te uiten.
  • Kijk kritisch naar teams met een hoog verloop. Waar ligt dat aan? Soms ligt dat niet aan de Quality of Hire, maar staat er een manager aan het hoofd waar niemand het mee kan vinden. De sfeer verbetert aanzienlijk als de wortel van het probleem wordt aangepakt.
  • Stimuleer de onderlinge banden met collega’s, bijvoorbeeld door wekelijkse of maandelijkse borrels. Mensen die het naar hun zin hebben met collega’s, zullen minder snel om zich heen kijken.

7. Flexibiliteit

Jij wil een medewerker die als het moet een paar uurtjes overwerkt? Dan zul je zelf ook water bij de wijn moeten doen. Als je flexibiliteit van je medewerker verwacht, moet je dat ook teruggeven.

Voorbeelden:
  • Een weekje langer op je vakantieadres verblijven zodat je op afstand kunt werken? Waarom niet! De coronapandemie heeft laten zien dat medewerkers ook thuis net zo productief zijn. Dus waarom niet aan de Spaanse kust?
  • Reistijd is officieel geen werktijd. Maar waarom zou je medewerker zijn reistijd niet als werktijd mogen inzetten? In dat uur in de trein kan hij prima zijn e-mails wegwerken.
  • Stuur op output in plaats van aanwezigheid. Waarom zou iemand niet iets eerder weg mogen als zijn werk erop zit? Dat voorkomt dat mensen voor de vorm blijven zitten en uitgeblust naar huis gaan.
Reken maar dat het werken aan je employee engagement een positief effect heeft op je Employee Branding!
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Employee Engagement: meten en verbeteren

De employee engagement (werknemersbetrokkenheid) zegt iets over de toewijding en motivatie van je medewerkers. Hoe meet en verbeter je die?
Roeliene Bos 9 mei 2024

8 Tips voor een succesvolle Remote Onboarding

Het is de laatste jaren steeds gebruikelijker om op afstand te werken. Dat betekent ook dat de onboarding remote gebeurt. Hoe doe je dat goed?
Roeliene Bos 9 mei 2024

Mentale Gezondheid van je Werknemers ondersteunen: 10 Tips

Hoe is het gesteld met de mentale gezondheid van je werknemers? Doe je voldoende om ze te ondersteunen? De beste oplossingen zie je in deze tien tips.
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Hoe zet je een succesvol Mentorschapsprogramma op?

Met een mentorschapsprogramma verhoog je het potentieel van je medewerkers. Maar hoe maak je het programma effectief en efficiënt? Bekijk de stappen!
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Wat zijn de Voordelen van Upskilling voor Werknemers?

Upskilling houdt in dat je de bestaande vaardigheden van je medewerkers verbetert. Dit biedt je medewerkers, maar ook je bedrijf, allerlei voordelen.
Inge Stakenborg 9 mei 2024

Arbeidsproductiviteit verhogen? 18 Coaching Vaardigheden

Welke coachingsvaardigheden zijn essentieel voor managers voor het verhogen van de arbeidsproductiviteit? Gebruik dit overzicht als leidraad!
Inge Stakenborg 7 mei 2024
 
check