Waarom is Communicatie zo belangrijk op de Werkvloer?

Waarom is Communicatie zo belangrijk op de Werkvloer?

Bedrijven willen vrijwel altijd mensen met sterke communicatievaardigheden. Waarom is communicatie zo belangrijk? En hoe werk je daaraan?

Je ontkomt er niet aan op de werkvloer: communicatie. In vrijwel ieder beroep heb je met andere mensen te maken, al is het maar per e-mail. Als de communicatie stroef loopt, ontstaat er vanzelf een keer onvrede. Je kunt werkrelaties wat dat betreft vergelijken met romantische relaties. Als beide partijen langs elkaar heen praten, loopt er van alles in de soep. Afspraken worden niet nageleefd, conflicten niet opgelost, projecten niet opgepakt, en ga zo maar door.

Niet zo gek dus dat veel managers op zoek zijn naar werknemers met sterke sociale en communicatieve vaardigheden. Zeker als je veel moet samenwerken of veel met klanten omgaat, zijn zulke skills onmisbaar.

Hoe communiceer je effectief op de werkvloer?

Maar hoe moet dat nou, communiceren op de werkvloer? We geven je 12 tips om te groeien als communicator.

1. Wees je bewust van je metacommunicatie

Laten we beginnen met het introduceren van de term metacommunicatie. Psychologen definiëren metacommunicatie als de som van alle verbale en non-verbale communicatie. In brede zin kun je stellen dat metacommunicatie niet alleen betrekking heeft op woorden en directe communicatie, maar ook op hoe mensen jou waarnemen. Je zult niet het gevoel krijgen dat iemand blij is om je te zien, als hij of zij 'leuk om je te zien' zegt en tegelijkertijd met de ogen rolt. Let er dus altijd op hoe je boodschap op de ander kan overkomen.

2. Geef je mening

Geef, met behoud van respect voor anderen, je onverbloemde mening. Draai niet om de hete brij heen, kom snel ter zake. Voorkom dat er onduidelijkheid blijft bestaan over je standpunt. Personen die je niet begrijpen, zullen je verhaal en argumenten uiteindelijk negeren.

3. Spreek duidelijke taal

Dit advies sluit aan op het voorgaande punt. Wees helder over de boodschap die je wilt overbrengen. Vermijd onduidelijke taal om verwarring bij anderen te voorkomen. Zorg voor een begrijpelijk verhaal, pas je woordgebruik desnoods aan aan dat van je publiek.

4. Blijf beleefd

Beleefdheid opent vele deuren. Het is de beste manier om vooruitgang te boeken in je sociale en professionele omgeving. Let dus altijd op je manieren, voor zover dat mogelijk is.

5. Spreek voor jezelf

Vertel je eigen verhaal. Spreek in de ik-vorm om te benadrukken dat het om jouw mening gaat, en niet om die van een ander. Laat ruimte voor je gesprekspartners zodat zij hun standpunten, gedachten en onzekerheden kunnen overbrengen.

6. Blijf positief

Waar je ook bent en wat je stemming ook is, benadruk altijd de positieve kant van de zaak. Jouw goede intenties zullen doorklinken in je relaties met anderen en de sfeer op de werkvloer versterken.

7. Luister

Het vermogen om naar anderen te luisteren is een zeer belangrijke zachte' vaardigheid. Een luisterend oor doet wonderen. Wat je beroep ook is, je collega’s en klanten voelen zich op waarde geschat als ze weten dat ze gehoord worden.

8. Toon empathie

Empathie resulteert in wederzijds begrip en is om die reden één van de meest waardevolle eigenschappen die een mens kan hebben. Probeer je dus in de situatie van een ander te verplaatsen.

9. Blijf boeien

Zorg voor een boeiende, interessante dialoog. Communiceer je mondeling? Wees je dan bewust van de toonhoogte van je stem. Intoneer anders om het gesprek levendig en luchtig te houden. Accentueer je woorden, voorkom een vervelende toon.

10. Gebruik beeldtaal

Gebruik foto's, video's, afbeeldingen en andere visuele elementen om jouw verbale boodschap versterken. Bijvoorbeeld wanneer je nieuwe plannen voorlegt aan het bestuur.

11. Bereid je voor

Denk na over de meest waarschijnlijke reactie(s) van je luisteraar, zonder er vanuit te gaan dat dat ook de werkelijke respons(en) gaat zijn. Bereid je voor op elk scenario.

12. Wees geduldig

Haast en eventuele frustraties doen jouw communicatieve vaardigheden geen goed. Geduld is een schone zaak, geef anderen de tijd. Vraag of iets extra uitleg behoeft, begin je verhaal desnoods opnieuw. Je gesprekspartners zullen het waarderen.

Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Personeel Gezocht! | Top 50 kansberoepen

Welke banen hebben de toekomst? Bij welke bedrijven wordt het hardst naar personeel gezocht? Bekijk de top 50 kansberoepen op Werkzoeken.nl.
Michiel van der Avoird 14 sep 2020

Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) | Voorbeeld & tips

Wat is een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) en hoe gebruik je het in je professionele en privéleven?
Michiel van der Avoird 31 mei 2020

Carrièreswitch: maar wat wil ik?

Klaar om een carrièreswitch te maken? Ontdek tips om uitdagend werk te vinden. Zet jouw ervaring in voor een beroep dat je helemaal ligt.
Michiel van der Avoird 9 apr 2020

Analytisch Vermogen: betekenis, belang & voorbeelden

Wat is analytisch vermogen precies? Waarom hechten werkgevers er zo'n groot belang aan? Hoe vermeld je het in je cv en sollicitatiebrief?
Michiel van der Avoird 21 jan 2021

20+ Communicatieve Vaardigheden (voor op je CV)

Communicatieve vaardigheden helpen je om aangenomen te worden, promotie te maken en succesvol te zijn gedurende je hele carrière.
Roeliene Bos 10 sep 2020

Een persoonlijke SWOT-analyse maken doe je zo!

Met een persoonlijke SWOT-analyse bepaal je je positie op de arbeidsmarkt. In dit blog leggen we uit hoe je dit model toepast.
Michiel van der Avoird 26 sep 2020
 
check