Meer artikelen
Gidsen
Vaakst gelezen
Bedrijven willen vrijwel altijd mensen met sterke communicatievaardigheden. Waarom is communicatie zo belangrijk? En hoe werk je daaraan?
Je ontkomt er niet aan op de werkvloer: communicatie. In vrijwel ieder beroep heb je met andere mensen te maken, al is het maar per e-mail. Als de communicatie stroef loopt, ontstaat er vanzelf een keer onvrede. Je kunt werkrelaties wat dat betreft vergelijken met romantische relaties. Als beide partijen langs elkaar heen praten, loopt er van alles in de soep. Afspraken worden niet nageleefd, conflicten niet opgelost, projecten niet opgepakt, en ga zo maar door.
Niet zo gek dus dat veel managers op zoek zijn naar werknemers met sterke sociale en communicatieve vaardigheden. Zeker als je veel moet samenwerken of veel met klanten omgaat, zijn zulke skills onmisbaar.
Maar hoe moet dat nou, communiceren op de werkvloer? We geven je 12 tips om te groeien als communicator.
Laten we beginnen met het introduceren van de term metacommunicatie. Psychologen definiëren metacommunicatie als de som van alle verbale en non-verbale communicatie. In brede zin kun je stellen dat metacommunicatie niet alleen betrekking heeft op woorden en directe communicatie, maar ook op hoe mensen jou waarnemen. Je zult niet het gevoel krijgen dat iemand blij is om je te zien, als hij of zij 'leuk om je te zien' zegt en tegelijkertijd met de ogen rolt. Let er dus altijd op hoe je boodschap op de ander kan overkomen.
Geef, met behoud van respect voor anderen, je onverbloemde mening. Draai niet om de hete brij heen, kom snel ter zake. Voorkom dat er onduidelijkheid blijft bestaan over je standpunt. Personen die je niet begrijpen, zullen je verhaal en argumenten uiteindelijk negeren.
Dit advies sluit aan op het voorgaande punt. Wees helder over de boodschap die je wilt overbrengen. Vermijd onduidelijke taal om verwarring bij anderen te voorkomen. Zorg voor een begrijpelijk verhaal, pas je woordgebruik desnoods aan aan dat van je publiek.
Beleefdheid opent vele deuren. Het is de beste manier om vooruitgang te boeken in je sociale en professionele omgeving. Let dus altijd op je manieren, voor zover dat mogelijk is.
Vertel je eigen verhaal. Spreek in de ik-vorm om te benadrukken dat het om jouw mening gaat, en niet om die van een ander. Laat ruimte voor je gesprekspartners zodat zij hun standpunten, gedachten en onzekerheden kunnen overbrengen.
Waar je ook bent en wat je stemming ook is, benadruk altijd de positieve kant van de zaak. Jouw goede intenties zullen doorklinken in je relaties met anderen en de sfeer op de werkvloer versterken.
Het vermogen om naar anderen te luisteren is een zeer belangrijke ‘zachte' vaardigheid. Een luisterend oor doet wonderen. Wat je beroep ook is, je collega’s en klanten voelen zich op waarde geschat als ze weten dat ze gehoord worden.
Empathie resulteert in wederzijds begrip en is om die reden één van de meest waardevolle eigenschappen die een mens kan hebben. Probeer je dus in de situatie van een ander te verplaatsen.
Zorg voor een boeiende, interessante dialoog. Communiceer je mondeling? Wees je dan bewust van de toonhoogte van je stem. Intoneer anders om het gesprek levendig en luchtig te houden. Accentueer je woorden, voorkom een vervelende toon.
Gebruik foto's, video's, afbeeldingen en andere visuele elementen om jouw verbale boodschap versterken. Bijvoorbeeld wanneer je nieuwe plannen voorlegt aan het bestuur.
Denk na over de meest waarschijnlijke reactie(s) van je luisteraar, zonder er vanuit te gaan dat dat ook de werkelijke respons(en) gaat zijn. Bereid je voor op elk scenario.
Haast en eventuele frustraties doen jouw communicatieve vaardigheden geen goed. Geduld is een schone zaak, geef anderen de tijd. Vraag of iets extra uitleg behoeft, begin je verhaal desnoods opnieuw. Je gesprekspartners zullen het waarderen.