Employer Branding | Betekenis & stappenplan (strategie)

Employer Branding | Betekenis & stappenplan (strategie)

In een concurrerende arbeidsmarkt zetten bedrijven employer branding in om toptalent te vinden en werknemers te behouden.

Het aantrekken en behouden van personeel is en blijft een grote uitdaging voor werkgevers en HR-managers. Je kunt alvast een vacature plaatsen en wachten op reacties. Als je echter geen personeel kunt vinden, zul je wellicht aandacht moeten besteden aan je reputatie als werkgever. Hoe transformeer je je bedrijf tot een organisatie waar iedereen wil werken en geen enkele werknemer wil vertrekken? De oplossing kan liggen in wat men noemt employer branding.

Wat is employer branding?

Het begrip wordt gebruikt om de complexe stappen te beschrijven die worden genomen om het werkgeversimago van een bedrijf op te bouwen en ontwikkelen. De term ‘employer brand' verscheen voor het eerst in 1996 in een artikel van Tim Ambler en Simon Barrow in het Journal of Brand Management.

Hoe belangrijk is employer branding?

Een bedrijf dat erkend wordt als uitmuntende werkgever heeft een voorsprong als het gaat om het werven van het best mogelijke talent. Hier zijn enkele voordelen:

  • Het wervingsproces verloopt sneller (kortere time-to-hire).
  • Een sterk employer brand onderscheidt zich van de concurrentie.
  • Je bent aantrekkelijker voor toptalent.
  • Het personeelsverloop is lager; productieve werknemers blijven behouden voor de organisatie.
  • Je dringt wervingskosten terug; een goed merk verkoopt zichzelf.

Hoe bouw je een employer branding strategie? 5 stappen

Stap 1: Definieer je Employee Value Proposition (EVP)
De volgende vragen helpen je bij het opstellen van je mission statement:

  • Waar staat je bedrijf voor en/of waar wil het voor staan?
  • Waarin onderscheidt je onderneming zich van de concurrentie?
  • Is er een langetermijnvisie?
  • Wat maakt dit bedrijf zo'n bijzondere werkgever?
  • Waarom zouden werknemers trouw aan jouw organisatie moeten blijven?
  • Waar zouden nieuwe werknemers bij jou in dienst moeten treden?
  • In hoeverre ben je al aantrekkelijk voor je doelgroep?
  • Op welke kanalen bevindt je doelgroepen zich? Hoe bereik je ze?
  • Hoe positioneert de concurrentie zich en hoe onderscheid je je van hen?


Stap 2: Analyseer je doelgroep en kies communicatiekanalen
Hoe ziet je publiek eruit? Welke contactmomenten heb je met klanten? Hoe kun je ze bereiken? Hoe communiceer je je positioneringsstatement uit stap 1 richting je doelgroep(en)? Denk bijvoorbeeld aan:

  • carrièresites, blogs of intranet;
  • social media kanalen;
  • online media (bijv. video);
  • nieuwsbrieven;
  • medewerkers als merkambassadeurs;
  • evenementen zoals carrièrebeurzen of meet-ups;
  • een gesponsorde vacature.


Stap 3: Maak een arbeidsmarktcommunicatieplan
Verleg je aandacht nu naar het inhoudelijke en beantwoord de volgende vragen:

  • Welke content wil je waar en wanneer publiceren?
  • Welk tools zet je in? Bijvoorbeeld videomateriaal, interviews met personeelsleden of testimonials?
  • Hoe kan een personeelslid zich profileren als merkambassadeur?
  • Op welke evenementen wil je je presenteren als aantrekkelijke werkgever?


Publiceer regelmatig content, zodat social media gebruikers je kunnen gaan volgen. Een content strategie als onderdeel van het arbeidsmarktcommunicatieplan kan dienen als leidraad.

Stap 4: Werf nieuwe werknemers
Bij deze stap vallen activiteiten voor employer branding en recruitment marketing samen. Je werkgeversmerk draagt immers direct bij aan het succes van je wervingsactiviteiten.

Stap 5: Behoud medewerkers voor het bedrijf
Laat het niet bij de positieve indruk uit de sollicitatieprocedure alleen. Werk ook op de werkvloer doorlopend aan het werkgeversimago. Benut interne communicatiekanalen en benadruk geboden voordelen voor werknemers. Deze hoeven overigens niet altijd financieel te zijn. Een arbeidsovereenkomst kan ook een passage over een goede balans tussen werk en privéleven met een optie tot thuiswerken bevatten. Ondervraag je bestaande werknemers: wat vinden zij leuk aan hun baan en werkplek? Wat kan er beter? d95615a17dca185b24a9d61b1208c27899aa73f23513c1a6.png

Hoe versterk je je employer brand?

Administratief medewerker of schoonmaker, tevreden werknemers zijn productieve werknemers. Met deze maatregelen versterk je je employer brand.

  • Transparante communicatie
  • Meer verantwoordelijkheden geven
  • Open bedrijfscultuur
  • Personeelsbeloningen
  • Mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en vooruitgang
  • Flexibele werktijden
  • Teambuilding
  • Fitnessgelegenheid
  • Gratis eten en drinken zoals fruit of koffie
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Overzicht grootste (gratis) Vacaturesites van Nederland

Het aantal job boards om nieuw personeel of banen te vinden is groter dan ooit. Dit zijn de 25 grootste vacaturesites van Nederland.
Michiel van der Avoird 3 mrt 2020

Vacature Plaatsen | De Kosten per vacaturesite in Nederland

Wat zijn de kosten voor het plaatsen van een baan op vacaturesites zoals LinkedIn, Indeed en Werkzoeken.nl? Kan het ook gratis?
Michiel van der Avoird 25 mei 2020

Het Bedrijfsprofiel: wat is het en hoe maak je er een?

Met een sterk bedrijfsprofiel onderscheidt jouw onderneming zich van de massa. Hoe schrijf je zo'n profielschets?
Michiel van der Avoird 28 okt 2020

Wat zijn Functie-eisen? (+ voorbeeld)

Functie-eisen zijn kwalificaties en vaardigheden (opleiding, ervaring, eigenschappen) die nodig zijn voor een bepaalde baan.
Michiel van der Avoird 10 okt 2020

Een Referentiecheck uitvoeren in 6 stappen

Wat is een referentiecheck en hoe voer je er een uit? Mogen werkgevers zomaar referenties inwinnen? Een toelichting met 20+ voorbeeldvragen.
Michiel van der Avoird 2 dec 2020

Google For Jobs, hoe kom ik erin en hoe rank ik bovenaan?

Sinds 25 augustus 2020 is Google for Jobs ook in Nederland officieel beschikbaar. Ontdek hoe de zoekfunctie ook jouw bedrijf ten goede kan komen.
Michiel van der Avoird 6 dec 2020
 
check