Wil je talent aantrekken en behouden? Dan heb je een goeie Employee Value Proposition (EVP) nodig. Waarom zouden werknemers bij jou willen werken?
In een krappe arbeidsmarkt hebben werknemers de werkgevers voor het uitzoeken. Dan is het logisch dat ze een bedrijf kiezen waar ze alles krijgen wat ze willen. Maar hoe word jij die werkgever? Simpel. Door na te denken over je Employee Value Proposition. Dat zijn de unieke dingen die jij (potentiële) werknemers kunt bieden. Hoe ziet zo’n EVP er in de praktijk uit? Daar gaan we het in dit artikel over hebben.
Vier onderdelen van Employee Value Proposition
- Materiële voordelen.
- Groeimogelijkheden.
- Groepsgevoel en connectie.
- Zingeving.
Waarom is EVP zo belangrijk?- Talent aantrekken en behouden.
- Onderdeel van Employer Branding.
Onderdelen van Employee Value Proposition
Volgens
Harvard Business Review bestaat een goeie EVP uit vier onderdelen: materiële voordelen, groeimogelijkheden, groepsgevoel en zingeving. Veel bedrijven hebben de neiging om op maar één aspect in te gaan. Maar wil je écht een bedrijf worden waar werknemers graag werken, zul je je op alle onderdelen moeten onderscheiden.
1. Materiële voordelen
Je denkt bij materiële voordelen misschien al snel aan hoge lonen en bonussen. Hoewel een aantrekkelijk salaris inderdaad mensen trekt, is dat niet het enige waar je aan kunt denken. Ook de kantooromgeving, flexibele werkschema’s en een laptop van de zaak kunnen onderdeel zijn van een EVP.
Het voordeel is dat deze extraatjes snel te regelen zijn. Het nadeel is dat vrijwel ieder bedrijf deze dingen kan bieden. Dat maakt je aanbieding minder uniek. Focus je als werkgever dus niet alleen op de materiële voordelen als je mensen wil trekken.
2. Groeimogelijkheden
Ambitieuze werknemers zullen aanslaan op een bedrijf dat zijn groeimogelijkheden voor elkaar heeft. Groeimogelijkheden hoeven niet per se promoties te betekenen, maar dat kan natuurlijk wel. Het zijn alle manieren waarop jij als werkgever de professionele groei van je medewerkers stimuleert. Organiseren jullie veel trainingen? Is er een opleidingsbudget? Is het eenvoudig om de carrièreladder binnen het bedrijf te beklimmen?
We schreven eerder al over de meestvoorkomende ontslagredenen. Op plek 2 staat te weinig uitdaging. Dat geeft wel aan dat de meeste werknemers zich graag ontwikkelen. Geef ze die mogelijkheid.
3. Groepsgevoel en connectie
Thuiswerken is sinds de coronacrisis steeds vaker de norm geworden. Werknemers vinden het belangrijk om te kunnen werken waar ze willen. Hybride werken (deels op kantoor, deels thuis) is bij veel bedrijven geen probleem. Aan de ene kant is dit positief. Je geeft de werknemer wat hij wil.
Maar waar niet iedere werkgever over na heeft gedacht, is dat thuiswerken ten koste kan gaan van de connectie. Lang niet iedere medewerker vindt het fijn zijn werkdag alleen door te brengen. Zij genieten van de omgang met collega’s en het gevoel onderdeel te zijn van een geheel.
En wat dacht je van nieuwe medewerkers? Zij moeten worden ingewerkt. Dat gaat moeilijker als ze de helft van de tijd alleen zijn. En hoe krijgen zij een goed gevoel bij hun collega’s als ze ze zo weinig zien? Dan gaat thuiswerken de connectie in de weg zitten.
Werknemers willen ervaren dat ze ergens onderdeel van zijn. Dat ze gezamenlijk ergens naartoe werken. Hoe zorg jij ervoor - ondanks thuiswerken - dat je werknemers met elkaar samenwerken? Elkaar helpen? Dat ze hun best-practices met elkaar delen? En ook niet onbelangrijk: het gezellig hebben met elkaar? Het antwoord daarop onderscheidt jou van anderen.
4. Zingeving
Als er één term de afgelopen jaren de Nederlandse arbeidsmarkt domineert, is het wel ‘bullshitbaan’. Die werd geïntroduceerd door de Amerikaanse antropoloog David Graeber (1961 - 2020). Volgens Graeber zijn bullshitbanen banen die door de werknemers zelf worden gezien als nutteloos. Je kunt je voorstellen dat deze werknemers niet bepaald gemotiveerd zijn.
Daarom is zingeving zo belangrijk. Voor sommige werkgevers is zingeving opnemen in hun EVP heel eenvoudig. Goede doelen hoeven hun werknemers niet te overtuigen dat ze nuttig bezig zijn. Maar hoe geef je als ‘standaard bedrijf’ invulling aan zingeving? Daarvoor moet je een missie bedenken. Waar staat je bedrijf voor? Wat is jullie langetermijndoel? Geef je werknemers het gevoel dat hun bijdrage aan deze missie belangrijk is.
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat werknemers bereid zijn een minder salaris te accepteren, als ze maar het gevoel hebben dat hun baan zinvol is. Dat geeft wel aan hoe belangrijk het is om hierover na te denken.
Waarom is EVP zo belangrijk?
Al deze onderdelen samen, maken van jouw bedrijf aantrekkelijke werkplek. Als je dit voor elkaar hebt, wordt het eenvoudiger om talent aan te trekken én te behouden. Waarom zouden werknemers op zoek gaan naar een andere plek, als ze bij jou alles kunnen krijgen dat ze belangrijk vinden?
Het opstellen van een Employee Value Proposition is onderdeel van
Employer Branding, het opbouwen van een positief werkgeversimago. Het is nu eenmaal een grote uitdaging om de beste mensen aan te spreken met jouw
vacature. Jezelf positioneren als een aantrekkelijke werkgever, kan je hierbij helpen.