Hoe schrijf je een Arbeidsmarktcommunicatieplan?

Hoe schrijf je een Arbeidsmarktcommunicatieplan?
Recruitment begint met een arbeidsmarktcommunicatieplan. Daarin leg je vast hoe jij je presenteert aan de buitenwereld en potentiële werkgevers.

Nee hè, het is weer tijd om nieuwe werknemers te werven. Dat is een tijdrovend en soms prijzig klusje. En met een beetje pech reageren er amper (geschikte) sollicitanten. Om de werving succesvoller en eenvoudiger te maken, kun je een arbeidsmarktcommunicatieplan maken. Daarin leg je alle activiteiten rondom recruitment en arbeidsmarktcommunicatie vast. Zo’n plan is ook nuttig als je je bedrijf überhaupt meer op de kaart wil zetten. Hoe maak je zo’n plan? Gaan we je uitleggen.

Stappenplan voor arbeidsmarktcommunicatieplan

  • Wie is je doelgroep?
  • Wat is jouw Employee Value Proposition?
  • Hoe gaat je content eruitzien?
  • Waar ga je je content uitzetten?
  • Hoe ziet je contentplanning eruit?
  • Hoe ga je het effect controleren?

1. Wie is je doelgroep?

Je plan begint met het bepalen van je doelgroep. In het geval van recruitment: wat is de ideale kandidaat voor deze functie? Is dat een ervaren rot in ’t vak of juist nieuw talent? Iemand die de organisatie op kan schudden of juist iemand die zich strikt aan protocollen houdt? Je hebt vast een idee.

Wil je meer klanten aantrekken? Bedenk dan wat voor mensen het meest geïnteresseerd zijn in jouw diensten en/of producten. Zijn dat studenten? Werkenden? Geschiedenisgekkies? Avontuurlijke figuren? Huismussen?

Maak een karakterschets van wie je wil bereiken. Daarna kun je bedenken wat voor content passend is en op welke plekken je deze het best kunt verspreiden.

2. Wat is jouw Employee Value Proposition?

Klinkt ingewikkeld, maar je Employee Value Proposition (EVP) is niets meer dan bedenken wat jouw bedrijf onderscheidt van alle anderen. Waarom ben jij zo’n goed, leuk en interessant bedrijf? Dat is de boodschap die je verwerkt in je arbeidsmarktcommunicatieplan. Daarmee overtuig je jouw doelgroep dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.

Zowel je EVP als je arbeidsmarktcommunicatieplan zijn onderdeel van Employer Branding: het creëeren van een positief werkimago.

3. Hoe gaat je content eruitzien?

Je moet zoveel mogelijk over je doelgroep weten voordat je de juiste content kunt maken. Denk aan de tone of voice. Slaan ze aan op vrolijke content met veel grapjes? Of kun je het beter zakelijk houden? Ook de vorm is belangrijk. Willen ze de vacature lezen of kun je beter een video produceren waarin je laat zien hoe een dag bij het bedrijf eruitziet?

4. Waar ga je je content uitzetten?

Nu je de toon van je content weet, moet je bepalen waar je je content gaat uitzetten. Ook daarvoor heb je veel kennis van je doelgroep nodig. Je moet weten waar ze zich bevinden. Consumeren ze vooral video’s en podcasts? Of houden ze van lezen? Kijken ze nog ouderwets tv of zijn ze met name te vinden op streamingsdiensten? Maken ze gebruik van het openbaar vervoer of nemen ze de auto? Afhankelijk daarvan weet je waar je je posters moet ophangen.

Probeer een beetje creatief te zijn bij het verspreiden van je boodschap. Je kunt een nieuwe podcast starten, een blogserie schrijven, tv-spotjes maken, een scheurkalender maken, TikTok gebruiken, als het maar past bij je doelgroep. Op Frankwatching staat een boeiende blog met creatieve voorbeelden van andere bedrijven, ter inspiratie.

5. Hoe ziet je contentplanning eruit?

De distributie van je content zul je goed moeten plannen. Hoe lang gaat je eventuele campagne duren? Uit hoeveel afleveringen bestaat je podcast? Wil je iedere week een nieuwe video publiceren? Wil je met je tv-reclame inspelen op een bepaalde feestdag? Zorg dat je ruim van tevoren je planning rond hebt, zodat je tijd hebt om je content goed voor te bereiden. Je zal niet de eerste marketeer zijn die last-minute met een briljant idee komt, maar te weinig tijd heeft voor de uitvoering.

Als je sociale media inzet, zul je je kanalen goed moeten onderhouden. Niets is zo killing voor het algoritme als inconsequent publiceren. Je moet het contact aan met je doelroep aangaan en inspelen op de huidige trends. Iedereen die uren per dag zit te scrollen op Instagram Reels, TikTok en YouTube Shorts, weet er vast een paar te noemen. Een goed voorbeeld is deze Reel van Flixbus.

6. Hoe ga je het effect controleren?

Je hebt supertoffe content gemaakt, de planning is rond en... nu moet je controleren of je harde werk ook zijn vruchten gaat afwerpen. Je langetermijndoel (bijvoorbeeld een geschikte werknemer vinden) is op te knippen in verschillende kortetermijndoelen. Denk aan:
  • X aantal mensen bereiken met je content.
  • X aantal sollicitatiebrieven ontvangen.
  • X aantal succesvolle sollicitatiegesprekken voeren.
Het is belangrijk om de voortgang van deze doelen te meten. Hoe weet je anders of je je op de juiste koers bevindt? Houd daarom de volgende zaken in de gaten:
  • Hoe vaak is je content bekeken?
  • Hoe vaak is je nieuwsbrief geopend?
  • Keren mensen regelmatig terug op je website?
  • Hoeveel sollicitatiebrieven heb je ontvangen?
  • Welke kanalen genereren de meeste views en clicks?
  • Etc.
Vergeet je (langetermijn)doelen ook niet SMART te maken. Succes!
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Overzicht grootste (gratis) Vacaturesites van Nederland

Het aantal job boards om nieuw personeel of banen te vinden is groter dan ooit. Dit zijn de 25 grootste vacaturesites van Nederland.
Michiel van der Avoird 3 mrt 2020

Vacature Plaatsen | De Kosten per vacaturesite in Nederland

Wat zijn de kosten voor het plaatsen van een baan op vacaturesites zoals LinkedIn, Indeed en Werkzoeken.nl? Kan het ook gratis?
Michiel van der Avoird 25 mei 2020

Het Bedrijfsprofiel: wat is het en hoe maak je er een?

Met een sterk bedrijfsprofiel onderscheidt jouw onderneming zich van de massa. Hoe schrijf je zo'n profielschets?
Michiel van der Avoird 28 okt 2020

Wat zijn Functie-eisen? (+ voorbeeld)

Functie-eisen zijn kwalificaties en vaardigheden (opleiding, ervaring, eigenschappen) die nodig zijn voor een bepaalde baan.
Michiel van der Avoird 10 okt 2020

Een Referentiecheck uitvoeren in 6 stappen

Wat is een referentiecheck en hoe voer je er een uit? Mogen werkgevers zomaar referenties inwinnen? Een toelichting met 20+ voorbeeldvragen.
Michiel van der Avoird 2 dec 2020

Google For Jobs, hoe kom ik erin en hoe rank ik bovenaan?

Sinds 25 augustus 2020 is Google for Jobs ook in Nederland officieel beschikbaar. Ontdek hoe de zoekfunctie ook jouw bedrijf ten goede kan komen.
Michiel van der Avoird 6 dec 2020
 
check