In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.
Je hebt waarschijnlijk al kennisgemaakt met de basisprincipes van social media recruitment. Tijd om daarom even in de voordelen te duiken.
1. Groot bereik
Je kunt op social media veel potentiële kandidaten bereiken, waaronder werknemers van concurrenten en mensen die niet actief op zoek zijn, maar die wel openstaan voor iets nieuws. Zo bouw je een grote en diverse kandidatenpool op.
2. Doelgroepgericht
Je kunt kandidaten van tevoren selecteren op specifieke kenmerken dankzij de gegevens die het platform over ze verstrekt. Houd je echter wel aan de AVG-regels!
3. Rechtstreeks contact
Je kunt kandidaten rechtstreeks benaderen op social media. Je hoeft dus niet altijd af te wachten of een vacaturepost effect gaat hebben.
4. Voorselectie mogelijk
Je kunt een socialmediakanaal als screeningstool gebruiken. Als een kandidaat bijvoorbeeld reageert op een vacaturebericht, kun je meteen zijn of haar profiel bekijken. Zo maak je al een voorselectie.
5. Kostenbesparend
Via betaalde promotie van je vacatures (in de vorm van advertenties) kun je je doelgroep zeer gericht bereiken. Wervingscampagnes op social media zijn in de regel ook relatief goedkoop, zeker als je de kosten en de output vergelijkt met personeelsadvertenties in reguliere media.
6. Gratis is zelfs mogelijk!
Je bespaart natuurlijk vooral kosten als je gratis vacatureberichten kunt plaatsen. Maar houd er rekening mee dat ze vaak een veel kleiner bereik hebben dan betaalde vacatureposts. De doelgroepinstellingen zijn voor gratis posts namelijk vrij beperkt.
7. Grotere medewerkersbetrokkenheid
Je vacatures worden gedeeld door je eigen netwerk, bijvoorbeeld door je werknemers of andere zakelijke contacten die tot je volgers behoren.
8. Veel kansen in employer branding
Je kunt werken aan je
employer branding. Visuele content maakt het immers mogelijk om een realistisch en aantrekkelijk beeld te schetsen van je bedrijf en je bedrijfscultuur. Je trekt zo kandidaten aan die beter bij je bedrijf passen.
9. Groter netwerk, meer kandidaten
Je bouwt een steeds groter netwerk op, zeker als je regelmatig content plaatst. Een grote, stabiele community op social media verhoogt de kans dat je de juiste kandidaat vindt.
10. Resultaten zijn meetbaar
Je kunt het
succes van je vacatures meten als die op een kanaal staan waar je zelf kunt monitoren. Op basis van de gegevens kun je dan de vacatures (of andere onderdelen in het recruitmentproces) optimaliseren.
11. Klanten werven
Geposte vacatures kunnen ook door je klanten gelezen worden, afhankelijk van de instellingen in je bedrijfsprofiel. Delen je klanten deze vacatures? Dat is natuurlijk mooi meegenomen. Het bereik van je bericht wordt zo nog groter en dat vergroot de kans op nieuwe sollicitanten.
Social media recruitment is niet altijd eenvoudig. Houd daarom altijd rekening met de volgende uitdagingen als je aan de slag gaat.
1. De kandidaat bepaalt
Je moet een heel scherp beeld hebben van de wensen en behoeften van je ideale kandidaat. Waar is die naar op zoek en waarom? Houd hier sterk rekening mee, want kandidaten onderzoeken tegenwoordig niet alleen de functie, maar ook de sfeer (in video's) en de reputatie van het bedrijf.
2. Vis niet in de verkeerde vijver
Van welke kanalen maakt jouw ideale kandidatengroep gebruik? Het kost ook tijd om dit te onderzoeken, maar het is wel belangrijk. Je vacatures moeten immers gezien worden!
3. Sterk competitief
Jouw vacatures moeten in woord en beeld aantrekkelijker zijn dan die van de concurrentie, anders vallen ze weinig of niet op als kandidaten gaan scrollen. Schakel hiervoor je eigen marketingafdeling in of vraag hulp aan een extern marketingbedrijf.
4. Recruitment-bias
Pas op voor recruitment-bias (vooroordelen over kandidaten). Want als je naar een heel specifieke kandidaat op zoek bent, kun je kandidaten negeren of missen die ook veel voor je bedrijf of organisatie zouden kunnen betekenen.
5. Arbeidsintensief
Social media recruitment is op zich een tijdrovend proces, want er komen veel taken bij kijken. Denk aan contentcreatie (vacatures maken en posten), accountbeheer, technisch beheer, metingen en analyse van metingen. Overweeg dan ook om hier een teamproject van te maken, zeker als je niet de tijd of de kennis hebt om alle taken zelf te doen.