Maak Ambassadeurs van je Medewerkers!

Maak Ambassadeurs van je Medewerkers!

Enthousiaste medewerkers zijn onmisbaar voor het succes van een bedrijf. De echte fans noem je ook wel ambassadeurs. Waarom wil je die hebben?

Ieder bedrijf is blij met tevreden klanten. Logisch, want zij vertellen weer aan anderen hoe goed jouw dienst of product is. Deze klant-ambassadeurs kunnen je verkoop een flinke boost geven. Maar ook je medewerkers kunnen een ambassadeur worden. Met een duur (en uiteraard Engels) woord, noemen we dat employee advocacy. Waarom wil je hierop inzetten? Daar gaan we het in dit artikel over hebben.

Wat zijn ambassadeurs van een bedrijf?

Ambassadeurs van een bedrijf zijn bevlogen medewerkers die aan anderen vertellen hoe fijn en goed het bedrijf is waar ze voor werken. Ambassadeurs zijn per definitie ‘fan’ van het bedrijf. Ze laten op de werkvloer zien dat ze het werk met plezier doen en dragen dit ook uit naar de buitenwereld. Ze zijn trots dat ze onderdeel zijn van dit bedrijf.

In theorie is iedere medewerker een ambassadeur, ervan uitgaande dat ze het naar hun zin hebben op hun werk. Maar niet iedere medewerker is hier even geschikt voor. Ze moeten een beetje feeling hebben (of krijgen) voor sociale media. Ze moeten niet alleen tekstueel sterk zijn, maar in sommige gevallen ook graag voor de camera staan.

Wat doen ambassadeurs?

Ambassadeurs grijpen verschillende mogelijkheden aan om te vertellen dat ze voor zo’n fijn bedrijf werken. Natuurlijk op verjaardagsfeestjes, maar ook op sociale media. Ze plaatsen op regelmatige basis content over hun werkgever. Dat kan zelfgemaakte content zijn, maar het bedrijf kan ook dingen aanleveren. Het is wel belangrijk dat de content authentiek overkomt. Een kant-en-klaarverhaaltje dat door alle ambassadeurs verspreid wordt, is dat niet. Er moet ruimte zijn voor eigen inbreng.

Ambassadeurs kunnen ook gastcolleges geven op scholen, op banenmarkten staan, geïnterviewd worden voor de werken-bijpagina, enzovoort. Het zijn mensen die graag naar buiten treden om iets positiefs over het bedrijf te vertellen.

Waarom heb je employee advocacy nodig?

In een krappe arbeidsmarkt liggen de banen voor het oprapen. Je moet je dus onderscheiden van de rest. Het schrijven van een mooie vacaturetekst is niet meer genoeg. Ieder bedrijf kan iets vertellen over de gezellige borrels en flexibele werkuren, dat is niet uniek meer.

Het is veel beter om je huidige werknemers te laten vertellen waarom ze het zo naar hun zin hebben bij jou. Dat overtuigt andere kandidaten om te reageren. Het wekt nu eenmaal meer vertrouwen als een medewerker positieve dingen zegt dan de werkgever zelf. Dat voorkomt een ‘wij van WC-eend adviseren WC-eend’-gehalte.

Employee advocacy is dus een manier om meer sollicitanten aan te trekken. Het is onderdeel van je Employer Branding, het verbeteren van je werkgeversimago. Hoe vaker mensen in aanraking komen met de positieve kanten van je bedrijf, hoe eerder ze geneigd zijn te reageren op vacatures.

Hoe maak je van een medewerker een ambassadeur?

Het ambassadeurschap begint met enthousiasme. En medewerkers zijn pas enthousiast als ze hun werkgever oprecht waarderen. Het begint dus allemaal bij het bedrijf. Een goede werkgever luistert naar de behoeftes van zijn medewerkers en speelt hierop in. Hij neemt zijn medewerkers serieus, zorgt voor groeikansen en zet het welzijn van medewerkers voorop. Deze stappen moet je eerst nemen voordat je ambassadeurs kunt inschakelen.

Heb jij goed werkgeverschap in de vingers? Ga dan je medewerkers eens af in je hoofd. Kun je er een paar uitpikken die je als een fan van je bedrijf kunt omschrijven? Zetten ze zich iedere dag in om er een succes van te maken? Houden ze het van het product dat je verkoopt? Zitten ze helemaal op hun plek? Dát zijn je potentiële ambassadeurs. Hen vraag je of ze ambassadeur willen worden.

Je moet natuurlijk wel een communicatieplan hebben liggen. Faciliteer en stimuleer je medewerkers in het plaatsen van content. De communicatie-afdeling van je bedrijf kan hiervoor opzetjes geven. Ga ook regelmatig met je ambassadeurs om tafel. Wat voor verhalen en content zouden zij willen posten? Welke mogelijkheden zien zij zelf?

Laatste tip: Je kunt je ambassadeurs ook belonen voor hun inzet. Dat kan een materieel cadeautje zijn, van een mooie bos bloemen tot een geldbonus. Met complimenten kom je ook een heel eind. Denk aan een ambassadeur van de maand bijvoorbeeld. Let er wel op dat een te grote nadruk op competitie ook een tegengesteld effect kan hebben. Je wil de ‘verliezers’ niet het gevoel geven dat ze geen goede ambassadeurs zijn.
Geschreven door
Roeliene Bos
Redacteur @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen
 
check