Door eigen medewerkers aan het woord te laten schets je een realistisch beeld van wat kandidaten kunnen verwachten. Hun persoonlijke verhalen zijn het meest authentieke dat je kunt delen. Maar, vermijd de veelgemaakte fouten door andere bedrijven. Welke bedrijven doen dit goed en hoe pakken ze dat aan? Wij leggen je uit hoe je Employee Testimonials inzet als geschreven teksten, in video’s en in posts op social media. Zo laat je jouw medewerkers hun verhaal vertellen, om daarmee nieuw toptalent aan te trekken.
Wat zijn Employee Testimonials?
Employee Testimonials zijn persoonlijke verhalen, van echte medewerkers. Zij delen hun ervaringen over de werkplek, de bedrijfscultuur en de werkomgeving. Zo bewijs je de waarden van de organisatie, om kandidaten een zo eerlijk en realistisch mogelijk beeld te schetsen.
Je communiceert eerlijk, om betrouwbaarheid uit te stralen. Ondertussen benadrukken Employee Testimonials de menselijke kant van jouw bedrijf. Ze beschrijven zowel de voordelen en mogelijkheden, als de uitdagingen en de dagelijkse realiteit. Op die manier helpen de testimonials door medewerkers bij het opbouwen van een authentiek en geloofwaardig werkgeversmerk.
Employee Testimonials kunnen allerlei vormen hebben, zoals:
- Geschreven testimonials
Medewerkers schrijven blogposts of andere artikelen, die je publiceert in de interne nieuwsbrief, externe nieuwsbrief of op het bedrijfsblog. Of je verwerkt quotes en uitspraken in een breder artikel. Je kunt zelfs een complete casestudy uitwerken, waarin medewerkers hun uitdagingen beschrijven en uitleggen hoe ze daar binnen de organisatie mee omgaan. - Video-testimonials
Maak video-interviews met medewerkers, waarin ze hun ervaringen en verhalen delen. Film ze professioneel of houd het juist informeel, afhankelijk van de bedrijfscultuur die je wilt communiceren. Of film een 'dag in het leven' van een medewerker. Breng een typische werkdag in beeld, inclusief de interactie met collega's en de eigen werkomgeving. - Social media-posts
Vraag medewerkers om hun ervaringen te delen via social media. Dat kan via het bedrijfsaccount of via de persoonlijke accounts. Goede voorbeelden zijn foto's en korte video's, met een toelichting door de medewerker. Of organiseer een 'employee take-over', waarbij een medewerker tijdelijk het bedrijfsaccount overneemt.
3 voordelen van Employee Testimonials
- Authentieke blik op de bedrijfscultuur
Met Employee Testimonials geef je een authentiek inkijkje in de bedrijfscultuur. Het toont de blik van medewerkers, vanuit eerlijke en oprechte verhalen. Zij vertellen over hun dagelijkse ervaringen, de uitdagingen en de successen die ze boeken. Dat geeft medewerkers een realistisch beeld van wat ze kunnen verwachten. Verzamel de verhalen van medewerkers van verschillende afdelingen en in diverse functies, voor zoveel mogelijk diversiteit.
- Meer vertrouwen bij kandidaten
De Employee Testimonials dragen bij aan het vertrouwen van kandidaten. Het is tegelijkertijd een sociale aanbeveling, door anderen net als zij (anders zouden ze zich niet aangetrokken voelen tot jouw organisatie). Vooral hooggekwalificeerde kandidaten waarderen de werkcultuur en arbeidsomstandigheden, dus willen daar graag meer over lezen, horen en zien.
- Sterker werkgeversmerk
Met de Employee Testimonials creëer je positieve publiciteit voor jouw (werkgevers)merk, als je ze openbaar deelt. Dat verbetert het imago van jouw organisatie als fijne werkplek. Bovendien kan het bijdragen aan concurrentievoordeel, omdat een sterk werkgeversmerk ook bijdraagt aan de reputatie van een bedrijf in het algemeen.
Veelgemaakte fouten om te vermijden
Je wilt natuurlijk de veelgemaakte fouten vermijden, als het gaat om Employee Testimonials.
Pas daarom op met:
- Overdrijven of misleiden
Kandidaten prikken hier feilloos doorheen. Bij geen enkele organisatie gaat alles perfect. Besteed daarom aandacht aan zowel de voordelen en wat er goed gaat, net als aan de uitdagingen en wat er beter kan. Zorg voor een eerlijk en gebalanceerd verhaal. Sterker nog, als medewerkers ook een paar uitdagingen noemen komen de voordelen veel overtuigender over. - Niets doen met (negatieve) feedback
Gebruik de feedback die je verzamelt met Employee Testimonials om de situatie voor medewerkers te verbeteren. Laat blijken dat je naar ze luistert. Doe aanpassingen om hun uitdagingen te verhelpen en de eventuele negatieve punten te verbeteren. Hiermee sla je twee vliegen in één klap, namelijk authentieke werknemersverhalen én een verbeterde tevredenheid onder die werknemers. - Niet regelmatig bijwerken
Het is belangrijk om regelmatig nieuwe Employee Testimonials te verzamelen. Voorkom daarmee dat deze na verloop van tijd te oud worden (> 1 - 2 jaar). Je loopt dan het risico dat de bedrijfscultuur inmiddels is veranderd, waardoor de ervaringen niet meer kloppen met hoe het eraan toe gaat.
Tip: maak een contentkalender, waarin je regelmatige updates voor de Employee Testimonials plant. Vraag medewerkers op tijd naar hun ervaringen, om dit uit te werken tot de artikelen, video's of een post op social media. Houd ondertussen veranderingen en ontwikkelingen in de gaten, om daarop in te spelen voor de huidige medewerkers.