Hoe identificeer je Interne Kandidaten?

Hoe identificeer je Interne Kandidaten?

Wat zijn de succesverhalen als het gaat om de identificatie van geschikte interne kandidaten? Hoe kun je ze vinden en waar moet je op letten?

Wat doen andere organisaties - zoals die van jou - om intern kandidaten te vinden waarmee ze vacatures invullen? We leggen uit wat interne mobiliteit is, over het vinden van de juiste kandidaten en over de voorbeelden die inspireren om daarmee zelf aan de slag te gaan. Bovendien delen we een aantal praktische tips, om deze meteen in de praktijk te brengen.

Wat is interne mobiliteit?

Interne mobiliteit staat voor interne medewerkers, die in een nieuwe rol binnen de organisatie aan de slag gaan. Ze krijgen een nieuwe functie vanuit een horizontale (andere afdeling, zelfde niveau) of een verticale (promotie naar een hogere positie) beweging.

Het vinden of identificeren van interne kandidaten levert een aantal voordelen op:

  • Kostenbesparing
    Door intern kandidaten te werven bespaar je de kosten van externe werving. Dat scheelt bijvoorbeeld advertentiekosten, fees voor recruiters en de tijd en middelen die nodig zijn om nieuwe medewerkers te onboarden. Ook intern werven kost geld, maar is veel goedkoper dan extern werven.
  • Behoud van talent
    Door intern kandidaten te identificeren behoud je talent. Je biedt ze de mogelijkheid om te groeien en ontwikkelen. Dat vermindert het verloop onder medewerkers, omdat je ze uitdaagt. Daardoor behoud je binnen de organisatie waardevolle ervaring, kennis en vaardigheden.
  • Meer motivatie en betrokkenheid
    Door te werven onder eigen medewerkers profiteer je veelal van meer motivatie en een hogere betrokkenheid. Zij zien hun inspanningen erkend en beloond worden. Daardoor raken medewerkers (nog) sterker betrokken bij de organisatie, dus zetten ze hun beste beentje voor.
  • Sterkere bedrijfscultuur
    Over het algemeen draagt het intern identificeren van kandidaten bij aan de sterkere bedrijfscultuur. Interne kandidaten kennen die cultuur, dus kunnen zich makkelijker aanpassen aan hun nieuwe rol of de nieuwe afdeling waarop ze aan de slag gaan.

Hoe kun je interne kandidaten identificeren?

Je kunt op een paar verschillende manieren intern kandidaten identificeren:

  • Prestatiebeoordelingen
    Evaluaties van hoe medewerkers presteren helpen managers om sterke en zwakke punten te identificeren. Die geven aan wie er geschikt is voor een nieuwe rol of een eventuele promotie.
Gebruik gestandaardiseerde criteria, om niet te veel subjectiviteit in de beoordelingen toe te laten.
  • 360-graden-feedback
    Met een systeem voor 360-graden-feedback verzamel je informatie vanuit verschillende bronnen. Onder andere collega's, ondergeschikten en leidinggevenden geven hun feedback, Dat zorgt voor een alomvattend beeld van de vaardigheden, prestaties en gedragingen van een medewerker.
  • Talentmanagementsysteem
    Binnen een talentmanagementsysteem (TMS) is het mogelijk om de gegevens en vaardigheden van medewerkers centraal bij te houden. Onder andere werving, prestatiebeheer, leren en ontwikkeling en opvolgingsplanning behoren tot de mogelijkheden.
  • Interne sollicitaties
    Door interne sollicitaties te organiseren kunnen medewerkers solliciteren op beschikbare functies. Je kunt dit proces eventueel formaliseren door intern vacatures te publiceren, voordat ze extern worden gedeeld.

Voorbeelden: welke best practices gebruiken andere bedrijven?

Onder andere Unilever staat bekend om het sterke beleid voor interne mobiliteit. Het bedrijf weet intern kandidaten te identificeren. Dat lukt vanuit een uitgebreid talentmanagementsysteem. Het systeem houdt bijvoorbeeld de prestatiebeoordelingen en de carrièredoelen van medewerkers bij.

Het resultaat van dit beleid is een hoge betrokkenheid onder medewerkers, die graag voor de organisatie blijven werken. Bijzonder was bijvoorbeeld de benoeming van de CEO Alan Jope. Hij werkte bijna 30 jaar bij het bedrijf in verschillende rollen, voordat hij de top bereikte.

IBM gebruikt verschillende AI-platforms, om de vaardigheden en gewenste carrièrepaden van medewerkers te matchen. Medewerkers krijgen gepersonaliseerde leertrajecten en ontwikkelingsplannen aangeboden. Door intern kandidaten te identificeren verlaagt het bedrijf de kosten voor werving, terwijl de betrokkenheid en tevredenheid onder medewerkers juist hoog zijn.

Praktische tips om interne kandidaten te identificeren

Benieuwd hoe je slim intern kandidaten kunt identificeren? Een paar praktische tips helpen je daarmee op weg:

  • Publiceer vacatures op een intern platform
    Je wilt interne vacatures zo goed mogelijk zichtbaar maken, voor iedereen. Een intern platform of een intranet is daar in de meeste gevallen het best voor geschikt. Zo breng je alle medewerkers op de hoogte van nieuwe kansen.
  • Organiseer interne netwerkevenementen
    Organiseer intern bijvoorbeeld een carrièredag of een informatiesessie. Of plan een netwerkborrel, waarbij je ervoor zorgt dat medewerkers van verschillende afdelingen met elkaar in contact kunnen komen.
  • Ontwikkel een open-deuren-beleid
    Vanuit een open-deuren-beleid maak je het makkelijk voor medewerkers om vragen te stellen en ideeën te delen. Ze kunnen spreken met bijvoorbeeld managers en HR-professionals, bijvoorbeeld over hun ambities.

Wil je medewerkers voorbereiden op andere rollen binnen de organisatie of op een promotie? Bied bijvoorbeeld opleidingsprogramma's of zorg voor plannen voor loopbaanontwikkeling. Daarnaast is het de moeite waard om cross-training te faciliteren, waarbij medewerkers de kans krijgen om zich andere rollen en functies eigen te maken. Of werk zelfs een plan uit voor job rotation. Dan kunnen medewerkers aan de slag op verschillende afdelingen, om andere ervaringen op te doen. Dat legt een goede basis voor meer interne mobiliteit. Zo kun je makkelijker intern kandidaten identificeren, voor vacatures die vrijkomen.

Geschreven door
Patrick Wessels
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check