Je wilt goed personeel werven, en zoekt daarbij de hulp van een recruitmentbureau. De bureaus kunnen je bijvoorbeeld helpen bij het vinden van toptalent. Dat is belangrijk, omdat de beste talenten bijdragen aan meer productiviteit, langer betrokken blijven en bijdragen aan de sterke bedrijfscultuur. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen en nadelen van deze bureaus? Wij zochten het voor je uit. Bovendien delen we een aantal praktische tips, net als een paar adviezen om het beste bureau te selecteren.
Wat zijn recruitmentbureaus?
Een recruitmentbureau is ook wel een wervingsbureau of een uitzendbureau. Het is een externe dienstverlener die is gespecialiseerd in het vinden en selecteren van geschikte kandidaten voor openstaande vacatures.
Het bureau dat helpt bij recruitment is eigenlijk een tussenpersoon, tussen kandidaten en jou als werkgever. De bureaus helpen werkzoekenden aan een baan, door kandidaten voor te stellen die passen bij de functie en de bedrijfscultuur.
Vraag je een recruitmentbureau om hulp bij het zoeken van personeel? Het bureau combineert een aantal functies:
- Werving
Wil je personeel zoeken via een recruitmentbureau? Het bureau helpt met de werving. Je krijgt via de verschillende kanalen (vacaturesites, social media en de eigen databases) geschikte kandidaten voorgesteld.
- Selectie
Recruitmentbureaus screenen de kandidaten, zodat ze voldoen aan de vereisten voor de vacature. De bureaus beoordelen bijvoorbeeld cv’s of voeren telefonische of persoonlijke interviews. Ook kunnen ze assessments afnemen.
- Kandidaten voorstellen
Je krijgt de beste kandidaten voorgesteld. Vaak ontvang je daar een gedetailleerd rapport bij, met daarin de kwalificaties en de geschiktheid van een kandidaten.
- Onderhandeling
De bureaus kunnen ondersteunen bij het onderhandelen over het salaris en de arbeidsvoorwaarden. Bovendien zal het bureau waarschijnlijk het contract opstellen, zodat je daar geen omkijken naar hebt.
- Plaatsing
Ook bij de uiteindelijke plaatsing kan het bureau helpen. Vanuit de expertise en ervaring zorgt dat voor een soepele begeleiding en onboarding van geschikte kandidaten.
De voordelen en nadelen
Voordelen van personeel zoeken via recruitmentbureaus
- Kortere time to hire
Een belangrijk voordeel van personeel zoeken via recruitmentbureaus is dat het veel tijd kan schelen. De bureaus nemen tijdrovende zaken uit handen, zoals het zoeken, selecteren en screenen van kandidaten. Zij plaatsen vacatures, beoordelen de cv’s en voeren de eerste (verkennende) sollicitatiegesprekken.
- Keuze uit meer kandidaten
Een aantal recruitmentbureaus heeft eigen databases met kandidaten. Zij zijn niet actief op zoek naar een nieuwe baan, maar staan er wel voor open. Zo vind je ook de professionals die je via de traditionele en openbare kanalen niet ontdekt. Bovendien hebben de bureaus soms goede relaties met universiteiten, beroepsverenigingen en andere netwerken.
- Gerichter zoeken
Wil je juist veel gerichter personeel zoeken met een recruitmentbureau? Ook dat kan. De bureaus bieden mogelijkheden tot directe matching. Dan stellen ze kandidaten voor die mogelijk geschikt zijn. Zo vind je uniek talent, voor specifieke posities binnen de organisatie.
Nadelen van personeel zoeken via recruitmentbureaus
- Kosten(structuur)
Het inschakelen van een recruitmentbureau leidt tot kosten. Bovendien hanteren de bureaus verschillende kostenstructuren, waardoor het soms lastig in te schatten is wat de uitgaven precies zullen zijn. Dat is wel belangrijk om te weten, om de ROI van de inzet te bepalen. Dus dat wat het oplevert (geschikte kandidaten) ten opzichte van de kosten.
- Risico op exclusiviteit
Sommige recruitmentbureaus werken op basis van exclusiviteit. Dat betekent dat je (tegelijkertijd) niet met andere bureaus mag samenwerken. Dat beperkt de flexibiliteit van het recruitmentproces.
- Verlies aan interne kennis
Als je de recruitment uitbesteedt aan een recruitmentbureau bouw je een afhankelijkheidsrelatie op. Dat wil zeggen, je verliest mogelijk interne kennis door het personeel zoeken over te laten aan het bureau.
Praktische tips: aan de slag om personeel te zoeken
Benieuwd hoe je personeel kunt zoeken via een recruitmentbureau? Je kunt daar concreet mee aan de slag door heldere doelen en verwachtingen te stellen:
- Plan een kennismaking en kick-off
Maak (persoonlijk) kennis en plan een kick-off. Bespreek dan in ieder geval de doelen, verwachtingen en tijdlijnen. Zorg dat alle betrokkenen bij dit gesprek aanwezig zijn.
- Communiceer de functie-eisen
Leg tot in detail uit wat je belangrijk vindt in een kandidaat. Beschrijf zowel de harde als de zachte vaardigheden die je zoekt, net als ervaring en persoonlijkheidskenmerken.
- Bespreek het wervingsproces
Bespreek de stappen uit he wervingsproces. Begin bij de eerste selectie, tot aan het uiteindelijk aanbieden van het contract. Spreek met elkaar af wie verantwoordelijk is voor welke taak.
Daarna is het belangrijk om regelmatig te blijven communiceren. Plan bijvoorbeeld een wekelijkse check-in. Vraag vooraf na hoe het bureau zal rapporteren over de voortgang, bijvoorbeeld aan de hand van een voortgangsrapportage. Of stem alvast feedbackmomenten af, zodat je steeds weet waar je aan toe bent.