Een Recruitment Marketing Funnel maken: de complete gids

Een Recruitment Marketing Funnel maken: de complete gids

Hoe zet je een recruitment marketing funnel op? En hoe optimaliseer je die. Wij leggen het je uit in deze complete gids.

Je wilt potentiële kandidaten efficiënt door de verschillende fasen leiden. Van het eerste contact tot en met aanwerving: het moet soepel verlopen. Daarvoor kun je een recruitment marketing funnel maken. Het model is gebaseerd op de klassieke marketing funnel. Daarbij is het doel om onbekende bezoekers te converteren tot loyale klanten.

Binnen de funnel voor recruitment marketing is het belangrijk dat kandidaten zich bewust worden van jouw bedrijf. En van de carrièremogelijkheden die er liggen. Je zorgt dat kandidaten in contact komen, waarna ze jouw organisatie actief als een optie overwegen. Vervolgens stuur je aan op conversie, door kandidaten te laten beslissen om te solliciteren. Uiteindelijk is het aan de recruitmentafdeling of HR-medewerkers om daadwerkelijk te werven.

Wat is een recruitment marketing funnel?

Een recruitment marketing funnel is een gestructureerd proces voor het werven en selecteren van kandidaten, gebaseerd op marketingprincipes. De ‘funnel’ beschrijft de reis van een potentiële kandidaat, vanaf het eerste contact tot aan de uiteindelijke aanwerving (of afwijzing).

Net als in een traditionele marketing funnel is het doel om kandidaten aan te trekken, die te boeien en ze vervolgens te converteren. Het doel is in dit geval het vullen van vacatures binnen de organisatie.

De funnel bestaat uit 4 fasen:

  1. Bewustwording (awareness)
    Zorg dat potentiële kandidaten kennismaken met het bedrijf en de carrièremogelijkheden. Gebruik bijvoorbeeld social media marketing, SEO, content marketing en employer branding, zoals via een werken bij-pagina.
  2. Overweging (consideration)
    Informeer kandidaten en interesseer ze in de openstaande vacatures. Zet bijvoorbeeld carrièrepagina’s in, net als webinars, events en e-mail marketing. Of laat huidige medewerkers testimonials opstellen, waarin ze vertellen over hun werk en de bedrijfscultuur waarin ze werken.
  3. Conversie (conversion)
    Moedig kandidaten aan om te solliciteren op openstaande functies. Schrijf daarvoor sterke vacatureteksten en optimaliseer de sollicitatieprocedure. Reageer steeds snel op verzoeken. Richt je op de Candidate Experience.
  4. Aanwerving (hiring)
    Selecteer de juiste kandidaten, om die aan te werven en te onboarden binnen de organisatie. Ontwikkel een helder selectieproces en werk een uitgebreide onboarding uit. Zorg ten slotte voor de follow-up, bijvoorbeeld door regelmatige check-ins met nieuwe medewerkers.

In 3 stappen een recruitment marketing funnel maken

1. Bewustwording creëren

Begin met het creëren van bewustwording, door in beeld te komen bij potentiële kandidaten. Gebruik bijvoorbeeld sociale media en SEO (Search Engine Optimization). Social media biedt mogelijkheden via LinkedIn, Facebook, Instagram en bijvoorbeeld X (Twitter). Post berichten en neem daarnaast actief deel aan discussies. Reageer op vragen en opmerkingen, om de zichtbaarheid te verhogen.

Doe voor SEO zoekwoordenonderzoek naar waar potentiële kandidaten naar zoeken. Optimaliseer vervolgens de vacatureteksten met die zoektermen. Maak content, zowel voor een eigen blog als voor eventuele externe kanalen waarvandaan je kunt linken naar de eigen website. Ontwikkel daarnaast video’s en bijvoorbeeld infographics, om meer aandacht te trekken.

2. Stimuleer de overweging

Vervolgens is het belangrijk om jouw bedrijf als potentiële optie onder de aandacht te brengen. Laat zien dat het leuk is om bij het bedrijf te werken, bijvoorbeeld dankzij een gezellige bedrijfscultuur.

Begin al bij de carrièrepagina op de website. Zorg voor duidelijke navigatie, maak de pagina visueel aantrekkelijk en deel bijvoorbeeld een paar verhalen van medewerkers. Stel bovendien gedetailleerde vacatureteksten op. Beschrijf zowel de vereisten en verantwoordelijkheden, als de voordelen en groeimogelijkheden binnen het bedrijf.

3. Optimaliseer conversie

Heb je eenmaal kandidaten in de funnel, waarbij je jouw bedrijf stimuleert als overweging? Zet vervolgens in op de conversie. Optimaliseer de vacatureteksten én de sollicitatieprocedure:

Vacatureteksten

  • Schrijf kort en krachtige teksten, met een duidelijke functietitel. Houd bij de titel rekening met de zoektermen die uit een zoekwoordenonderzoek naar voren komen.
  • Beschrijf vervolgens de belangrijkste verantwoordelijkheden, de vereisten en de kwalificaties. Door dat aan te vullen met de bedrijfscultuur en de voordelen schrijf je een complete tekst.
  • Gebruik zoveel mogelijk inclusieve taal, dus vermijd ‘hij’ of ‘zij’.
  • Sluit altijd af met een duidelijke call-to-action. Ofwel: roep op om een sollicitatiebrief te schrijven of om documenten aan te leveren.
Sollicitatieprocedure
  • Maak de sollicitatieprocedure vervolgens zo eenvoudig en duidelijk mogelijk. Beperk bijvoorbeeld het contactformulier tot alleen de informatie die je echt nodig hebt. Maak er een stap-voor-stap proces van, waarbij je zoveel mogelijk velden automatisch invult (zoals het adres, op basis van de postcode en een huisnummer).
  • Bied de mogelijkheid om (later) een cv te uploaden, bijvoorbeeld als iemand mobiel solliciteert en het document even niet bij de hand heeft.

Welke handige tools kun je gebruiken?

Wil je aan de slag om een recruitment marketing funnel te maken? Dat kan bijvoorbeeld binnen een ATS als je dat gebruikt. Een Applicant Tracking System biedt de mogelijkheid om kandidaten vanaf het eerste contact tot en met de aanwerving te volgen en met ze de communiceren.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld CRM-software gebruiken, zoals Bullhorn, Zoho Recruit of HubSpot CRM. Daarmee kun je kandidaten beheren, om ze door de funnel heen te leiden.

Ten slotte kunnen Analytics Tools je helpen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Google Analytics om de effectiviteit van vacaturepagina’s te meten. Gebruik daarnaast bijvoorbeeld tools zoals Tableau om complete data te visualiseren of kies voor Power BI van Microsoft.

Geschreven door
Patrick Wessels
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check