Hoe zet je een recruitment marketing funnel op? En hoe optimaliseer je die. Wij leggen het je uit in deze complete gids.
Je wilt potentiële kandidaten efficiënt door de verschillende fasen leiden. Van het eerste contact tot en met aanwerving: het moet soepel verlopen. Daarvoor kun je een recruitment marketing funnel maken. Het model is gebaseerd op de klassieke marketing funnel. Daarbij is het doel om onbekende bezoekers te converteren tot loyale klanten.
Binnen de funnel voor recruitment marketing is het belangrijk dat kandidaten zich bewust worden van jouw bedrijf. En van de carrièremogelijkheden die er liggen. Je zorgt dat kandidaten in contact komen, waarna ze jouw organisatie actief als een optie overwegen. Vervolgens stuur je aan op conversie, door kandidaten te laten beslissen om te solliciteren. Uiteindelijk is het aan de recruitmentafdeling of HR-medewerkers om daadwerkelijk te werven.
Een recruitment marketing funnel is een gestructureerd proces voor het werven en selecteren van kandidaten, gebaseerd op marketingprincipes. De ‘funnel’ beschrijft de reis van een potentiële kandidaat, vanaf het eerste contact tot aan de uiteindelijke aanwerving (of afwijzing).
Net als in een traditionele marketing funnel is het doel om kandidaten aan te trekken, die te boeien en ze vervolgens te converteren. Het doel is in dit geval het vullen van vacatures binnen de organisatie.
De funnel bestaat uit 4 fasen:
Begin met het creëren van bewustwording, door in beeld te komen bij potentiële kandidaten. Gebruik bijvoorbeeld sociale media en SEO (Search Engine Optimization). Social media biedt mogelijkheden via LinkedIn, Facebook, Instagram en bijvoorbeeld X (Twitter). Post berichten en neem daarnaast actief deel aan discussies. Reageer op vragen en opmerkingen, om de zichtbaarheid te verhogen.
Doe voor SEO zoekwoordenonderzoek naar waar potentiële kandidaten naar zoeken. Optimaliseer vervolgens de vacatureteksten met die zoektermen. Maak content, zowel voor een eigen blog als voor eventuele externe kanalen waarvandaan je kunt linken naar de eigen website. Ontwikkel daarnaast video’s en bijvoorbeeld infographics, om meer aandacht te trekken.
Vervolgens is het belangrijk om jouw bedrijf als potentiële optie onder de aandacht te brengen. Laat zien dat het leuk is om bij het bedrijf te werken, bijvoorbeeld dankzij een gezellige bedrijfscultuur.
Begin al bij de carrièrepagina op de website. Zorg voor duidelijke navigatie, maak de pagina visueel aantrekkelijk en deel bijvoorbeeld een paar verhalen van medewerkers. Stel bovendien gedetailleerde vacatureteksten op. Beschrijf zowel de vereisten en verantwoordelijkheden, als de voordelen en groeimogelijkheden binnen het bedrijf.
Heb je eenmaal kandidaten in de funnel, waarbij je jouw bedrijf stimuleert als overweging? Zet vervolgens in op de conversie. Optimaliseer de vacatureteksten én de sollicitatieprocedure:
Vacatureteksten
Wil je aan de slag om een recruitment marketing funnel te maken? Dat kan bijvoorbeeld binnen een ATS als je dat gebruikt. Een Applicant Tracking System biedt de mogelijkheid om kandidaten vanaf het eerste contact tot en met de aanwerving te volgen en met ze de communiceren.
Daarnaast kun je bijvoorbeeld CRM-software gebruiken, zoals Bullhorn, Zoho Recruit of HubSpot CRM. Daarmee kun je kandidaten beheren, om ze door de funnel heen te leiden.
Ten slotte kunnen Analytics Tools je helpen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Google Analytics om de effectiviteit van vacaturepagina’s te meten. Gebruik daarnaast bijvoorbeeld tools zoals Tableau om complete data te visualiseren of kies voor Power BI van Microsoft.