Een arbeidsconflict verpest de werksfeer en kan op termijn zelfs leiden tot verzuim of een beëindiging van het dienstverband. Dat wil je voorkomen. Juist handelen bij een conflict is dus belangrijk. Maar hoe pak je dat aan?
Het is goed om te weten welke rechten je werknemer heeft. Daarnaast heb jij als werkgever ook rechten en plichten. Verder is open communicatie de belangrijkste factor in het oplossen van een meningsverschil of arbeidsconflict. Kom je er echt niet uit samen? Dan is mediation misschien de oplossing.
Een arbeidsconflict is een serieus meningsverschil op het werk. Dat kan zijn tussen twee werknemers, maar vaker is het tussen een werknemer en werkgever. Zo'n conflict begint vaak klein. Een werknemer voelt zich bijvoorbeeld niet gehoord. Of jij als werkgever vindt dat de werknemer zijn taken niet goed uitvoert.
Soms meldt een werknemer zich zelfs ziek door de stress die bij het meningsverschil komt kijken. Dan ontstaat er ook nog een probleem rondom verzuim.
Volgens het STECR-model (ontwikkeld door Stichting Expertisecentrum Participatie en Gezondheid) spreken we van een arbeidsconflict als de communicatie verstoord is en samenwerken niet meer gaat.
Er zijn veel situaties waarin een arbeidsconflict kan ontstaan. Een paar voorbeelden:
Ook een sterk verschil in jullie beeld van een situatie kan al genoeg zijn voor een serieus meningsverschil.
Voorkomen is beter dan genezen. Voorkom arbeidsconflicten met duidelijke afspraken en regels. Leg die regels ook vast. Als er in een arbeidscontract of bedrijfsregels duidelijke afspraken staan over bijvoorbeeld werktijden en omgangsvormen dan is er minder ruimte voor meningsverschillen.
Zorg daarnaast voor een open bedrijfscultuur. Het is belangrijk dat mensen zich durven uit te spreken. Ontstaat er toch een conflict? Wacht dan niet af. Hoe eerder je in actie komt, hoe groter de kans dat je er samen uitkomt.
De eerste stap is simpel, maar soms moeilijk: praat met elkaar. Ga het gesprek aan op een rustig moment. Nodig je werknemer uit en luister goed. Probeer te begrijpen wat de ander bedoelt.
Tips voor zo'n gesprek:
Lukt het niet om het arbeidsconflict samen op te lossen? Dan is het tijd voor stap 2.
Lukt het gesprek niet of twijfel je over je aanpak? Vraag dan hulp van een HR-adviseur. Zeker als je een grotere organisatie hebt met een eigen HR-afdeling dan is dit een goede vervolgstap.
De HR-adviseur neemt een paar taken op zich:
De HR-adviseur is geen partij in het conflict, maar een onafhankelijke deelnemer die zorgt dat alles eerlijk verloopt. Dat is goed voor zowel jou als je werkgever.
Kom je er nog steeds niet uit met je werknemer? Schakel dan een mediator in. Je HR-adviseur kan je daar bij helpen.
Mediation is een vorm van bemiddeling. Een mediator is een onafhankelijke professional die helpt om het gesprek in goede banen te leiden. De mediator kiest geen kant. Hij zorgt ervoor dat jullie goed naar elkaar luisteren, afspraken maken en die ook vastleggen.
Mediation is vertrouwelijk. Alles wat jullie bespreken, blijft onder jullie. Dat zorgt voor een gevoel van veiligheid bij de werknemer die een HR-afdeling misschien niet biedt.
Soms kom je er zelfs met een mediator niet uit. Dan kun je denken aan een ontslagprocedure. Dat moet je wel zorgvuldig aanpakken. Je kan namelijk niet zomaar afscheid nemen van een werknemer.
Er zijn twee mogelijke routes voor ontslag.
De rechter of het UWV kijkt dan of:
Zowel jij als je werknemer hebben je aan wet- en regelgeving te houden als het gaat om arbeidsconflicten.
Jij als werkgever hebt een zorgplicht. Dat betekent dat je moet zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. Daarnaast moet je serieus omgaan met conflicten. Probeer altijd meerdere dingen om het conflict op te lossen, zoals dus het gesprek aangaan of mediation. Als werkgever mag je niet zomaar iemand ontslaan. Er zijn regels over ontslag vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek.
Ook de werknemer moet zich aan regels houden. Hij moet meewerken aan een oplossing bij een arbeidsconflict of meningsverschil. Ook mag hij zich niet zomaar ziek melden. Een bedrijfarts beoordeeld of iemand echt niet kan werken door het conflict.
Een arbeidsconflict is lastig, maar het hoort er helaas bij. Door op tijd actie te ondernemen, goed te luisteren en de juiste hulp in te schakelen, voorkom je een hoop gedoe. Blijf vooral praten en vraag op tijd hulp als dat nodig blijkt.