Het functioneringsgesprek is een vast onderdeel van HRM. Maar is het nog wel nuttig? Kun je volstaan met slechts een paar meetmomenten per jaar?
Decennialang navigeerden HR managers en leidinggevenden
Een toenemend aantal werkgevers neemt echter afscheid van deze manier van evalueren. Waar de traditionele aanpak uitmondt in een beoordeling achteraf, staan in moderne benaderingen vooral het vooruit denken en de ontwikkeling van medewerkers centraal. In deze context spreekt men daarom ook wel van een ontwikkelgesprek of verbetergesprek. Is de traditionele aanpak nog wel van deze tijd?
Tijdens deze dialoog beoordeelt een werkgever de prestaties, het gedrag en de ontwikkeling van een medewerker. Zo'n evaluatiemoment valt onder het thema loopbaanontwikkeling en kan bijvoorbeeld halfjaarlijks, maar ook na de afronding van een project plaatsvinden.
Voordelen van een evaluatiegesprek (onder andere):
In zijn boek Het Nieuwe Belonen (2017) concludeerde VU-docent HRM Kilian Wawoe dat zowel medewerkers als managers het traditionele beoordelingsgesprek, oneerlijk, demotiverend en een verspilling van tijd en geld vinden. Het zou bovendien niet bijdragen aan betere prestaties van het personeel. Het was tijd voor een nieuwe, meer coachende aanpak waarin tweerichtingsverkeer en motiverende feedback centraal zouden moeten staan. Gelukkig verkiest een groeiend aantal werkgevers een doorlopende, transparante dialoog.
Moderne, dynamische organisaties hanteren geen top-down, maar een bottom-up model. Traditionele beoordelingsmethoden maken plaats voor ontwikkelingsgesprekken. Het gaat niet zo zeer om evaluatie achteraf, als wel om continue coaching en stimulering. In gezamenlijkheid wordt, zo halverwege het jaar, bepaald of doelstellingen nog haalbaar zijn. Medewerkers hebben zelf veel meer regie over hun ontwikkeling dan voorheen. In plaats van slechts een paar gespreksmomenten per jaar, overleggen zij maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks met hun leidinggevenden.
Wanneer je de focus legt op de ontwikkeling van je medewerkers, kun je niet meer volstaan met slechts één evaluatiemoment per jaar. Je voert tenslotte een continue dialoog en je speelt veel meer een coachende en stimulerende rol.
Let er tijdens het bespreken van de voortgang op dat je: