Inhoud
Meer artikelen
Gidsen
Vaakst gelezen
Werkgevers moeten tijdens de COVID-19-uitbraak veel aanpassingen doen aan hun werkwijzen. Meer dan ooit hebben zij toegewijd personeel nodig.
Medewerkers die tot in de puntjes gemotiveerd zijn, doen hun werk bijzonder goed en dragen met nieuwe ideeën bij aan de verdere ontwikkeling van een organisatie. Bovendien veranderen ze niet zo snel van werkgever. Maar hoe houd je deze bevlogenheid in stand in tijden van crisis?
Het begrip ‘medewerkersbetrokkenheid' verwijst naar de emotionele binding van werknemers met een bedrijf. Betrokken personeel werkt niet alleen voor een salaris, maar voelt zich echt verbonden met een gemeenschappelijke missie en zet zich in voor het bereiken van bedrijfsdoelstellingen. Deze hoge mate van engagement resulteert in een hogere productiviteit, klanttevredenheid en omzet.
Hoe haal je het maximale uit je medewerkers als zij op afstand moeten werken, of als hun toekomst onzeker lijkt? Uit internationaal onderzoek (Chanana, 2020) komen onder meer de volgende actiepunten naar voren:
1. Geef updates
Medewerkers willen het gevoel hebben dat ze erbij horen en dat ze op een zinvolle manier bijdragen. Ze zullen je niet volledig steunen als zij niet weten wat er speelt binnen het bedrijf. Breng je personeel daarom met regelmaat op de hoogte van de dagelijkse status en activiteiten, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief of bedrijfsupdate. Laat je medewerkers niet in het ongewisse, ook als er zaken minder goed gaan.
2. Focus op kernwaarden
Concentreer je op de kernwaarden en bedrijfscultuur van je onderneming. Laat zien dat je de gemeenschappelijke missie handhaaft, herinner werknemers eraan waar de organisatie voor staat.
3. Geef en ontvang feedback
Medewerkers hebben constructieve feedback nodig om productief te blijven, zeker in uitdagende omstandigheden. Zoek naar manieren om deze feedback te geven. Houd bijvoorbeeld virtuele 1-op-1 gesprekken (dagelijks of wekelijks) en faciliteer online meetings binnen en tussen teams. Wees ook bereid om feedback te ontvangen. Langs welke kanalen kunnen medewerkers anoniem problemen en zorgen aan de orde stellen?
4. Neem enquêtes af
Geef medewerkers de kans om eerlijke feedback te geven over zaken die hen na aan het hart liggen. Neem elk kwartaal, of iedere maand, een enquête af. Vragenlijsten geven je geen panklare oplossing, maar schetsen wel een goed beeld van waar je je inspanningen op moet richten. Analyseer de antwoorden en maak een actieplan met verbeterpunten. Raadpleeg daarbij zoveel mogelijk personeelsleden. Zij kennen de situatie goed en weten waarschijnlijk het beste hoe problemen het snelst en meest effectief kunnen worden verholpen.
5. Erken en waardeer
Het erkennen en belonen van inspanningen en prestaties door het management is cruciaal. Zowel in reguliere settings als in uitdagende tijden. Moedig ook je medewerkers aan om elkaar aan te prijzen en het teamgevoel te versterken.
6. Werken samen met de juiste tools
Het hebben van een verspreid personeelsbestand kan een enorme impact hebben op de mate van medewerkersbetrokkenheid. Je zult nog meer moeite moeten doen om werknemers het gevoel te geven dat zij deel uitmaken van een gemeenschappelijke bedrijfscultuur. Wil je het maximale uit jouw medewerkers halen? Zorg dat zij kunnen samenwerken alsof zij naast elkaar zitten en zet tools in.
7. Leef je in
Vergeet niet dat jouw werknemers een nieuwe balans tussen werk en privé moeten vinden. Toon begrip en stel alles in het werk om eventuele stress en spanning te verminderen. Waar worstelt jouw personeel mee? Probeer oplossingen te vinden.
Concentreer je daarnaast op inclusie, zorg ervoor dat ieders stem wordt gehoord. Een-op-een gesprekken kunnen in deze context effectief zijn, maar het is evengoed mogelijk dat werknemers hun verhaal niet durven te doen. Bijvoorbeeld als er sprake is van seksuele intimidatie, of (verborgen) discriminatie. Bied medewerkers daarom de mogelijkheid om anoniem vragen te stellen tijdens virtuele vergaderingen.