1. Zorg voor een open bedrijfscultuur
Een open bedrijfscultuur is gebaseerd op steun, vertrouwen en veiligheid. Medewerkers voelen zich dan vrij om hun mening te delen en om kansen en problemen te bespreken met andere medewerkers en leidinggevenden. Dit zorgt ervoor dat iedereen van zijn of haar eigen ‘eilandje’ komt en om zich heen leert kijken voor mogelijkheden. Je bevordert zo ook de samenwerking tussen mensen.
2. Bespreek ideeën openlijk en faciliteer dat
Ideeën moeten vrijelijk ontstaan en hun weg vinden in het bedrijf. Deze drie tips geven je een richting in hoe je dat faciliteert.
- Plan regelmatig brainstormsessies of inspiratiesessies in de agenda’s.
- Richt ook een platform of kanaal op waar je medewerkers hun ideeën (aan elkaar) kunnen voorleggen.
- Registreer alle ideeën. Maak die lijst openbaar voor je medewerkers, zodat hier nog meer ideeën uit voortkomen.
Maar wat bespreek je met elkaar? Zelf moet je duidelijke innovatiedoelen stellen en die helder uitleggen. Zo geef je je medewerkers al een goede richting om in te zoeken. Tegelijkertijd moet je openstaan voor ideeën. Is een idee niet haalbaar of niet realistisch? Geef dit dan meteen duidelijk aan! Zo voorkom je vooral dat je een medewerker laat ‘zwemmen’.
3. Zorg voor een inspirerende werkomgeving
Veel bedrijven richten de werkomgeving zo in dat die inspirerend wordt voor werknemers. Zo plaatsen ze, bijvoorbeeld, een loungegedeelte of een pingpongtafel. Relaxte plekken zoals deze bevorderen een relaxte houding en dus ook frisse, nieuwe ideeën. Wil je het anders doen? Voor ongestoorde brainstormsessies kun je ook aparte werkruimtes inrichten.
4. Zorg voor multidisciplinaire teams
Stel een gecombineerd team samen. Doe dit door medewerkers met verschillende niveaus, expertises en achtergronden bij elkaar te plaatsen. Juist door deze verschillen houden de medewerkers elkaar scherp, waardoor er nieuwe ideeën voor een product of dienst kunnen ontstaan. Denk daarnaast aan deze twee acties:
- Laat een team ook regelmatig samenwerken met andere teams.
- Zorg voor korte lijnen binnen en tussen teams. Dit versnelt projecten.
5. Stimuleer externe samenwerking
Je ziet misschien ook mogelijkheden om je bedrijf of organisatie te laten samenwerken met andere bedrijven of organisaties, bijvoorbeeld opleidingsinstituten of instellingen voor goede doelen. Door externe kennis wordt de kans op nieuwe, innoverende ideeën nog groter! Een samenwerking kan bovendien (al snel) meer inkomsten betekenen.
Probeer in al deze methoden een balans te vinden. Uiteindelijk is dat de beste manier om innovatie in je bedrijf te stimuleren!
6. Moedig persoonlijk initiatief aan
Door een medewerker de verantwoordelijkheid over de eigen rol te laten nemen, stimuleer je die om zelf te experimenteren en met nieuwe werkwijzen (en dus met kansen) te komen. Maak van hem of haar dus een ‘leider apart’, maar dan binnen het eigen werkvlak.
Wat het in elk geval niet betekent, is dat je de werknemer op de directeursstoel laat zitten. Je moet immers altijd de regie houden.
Innoveren betekent vaak: nieuwe technologieën invoeren en gebruiken. Onderzoek daarom goed wat nodig is, maar vraag je medewerkers ook naar wat zij nodig (denken te) hebben. Met de juiste digitale of fysieke tools maak je het de medewerkers makkelijker om aan innovatieve projecten te werken.
8. Zorg voor toegankelijke inspiratiebronnen
Inspiratie voor een innovatief idee krijg je binnen het bedrijf, maar vaak ook buiten het bedrijf. Denk dus ook aan deze mogelijkheden:
- Een abonnement op een vakblad voor je medewerkers regelen.
- Workshops, cursussen of trainingen voor je medewerkers regelen.
- Lezingen, beurzen en congressen voor je medewerkers regelen.
- Bedrijfsuitjes organiseren, waarin je de focus legt op het ontwikkelen van creatieve ideeën.
Sommige bedrijven nodigen soms ook wel een externe expert uit. Die komt bijvoorbeeld iets vertellen over een nieuwe ontwikkeling of over de markttrends in het algemeen.
9. Beloon succesvolle ideeën
Als een medewerker een succesvol idee heeft, dan doe je er goed aan om deze medewerker daarvoor te belonen. Bijvoorbeeld met een financiële bonus. Het kan ook zijn dat je medewerkers in een soort ‘hall of fame’ plaatst, voor openlijke erkenning. Het voordeel van belonen? Je zet andere medewerkers ook aan om nieuwe ideeën te bedenken.
10. Betrek je klanten voor ideeën
Wat voor product of dienst je ook aanbiedt: je doet het voor je klanten. Dit betekent dat je jouw aanbod goed moet afstemmen op hun behoeften. Hoe je dit doet? Bekijk deze drie tips:
- Laat je klanten enquêtes invullen over je product, dienst of service in het algemeen.
- Nodig klanten uit om deel te nemen aan een vast klantenpanel.
- Kijk op social media om te zien wat klanten over je product of dienst zeggen.
Alles wat je vanuit je klantenkring te weten komt, kun je vertalen naar (nieuwe) werkwijzen of processen voor je werknemers.
Door externe kennis wordt de kans op nieuwe, innoverende ideeën nog groter!

11. Houd de concurrentie scherp in de gaten
Bijblijven in de markt is cruciaal voor een bedrijf of een organisatie. Houd dus regelmatig bij wat de concurrentie doet. Haal hier verbeterpunten uit of maak op basis van de informatie nieuwe plannen voor innovatieve producten of diensten. Deel deze plannen met je medewerkers en ga aan de slag!
Het geheim? Blijf herhalen en verbeteren
Soms is een plan innovatief. Soms niet. Sta echter niet te lang stil bij mislukkingen: beschouw ze vooral als leerervaringen. Zorg er tegelijkertijd voor dat je medewerkers dit ook beseffen. Je wilt ze namelijk stimuleren om te ‘durven doen’, niet om ontmoedigd te raken. Gun hen dan ook zeker de tijd om iets innovatiefs te bedenken. Practice makes perfect!
Waarom wil je innoveren?
Als bedrijf of organisatie heb je veel redenen om te innoveren. Innovatieve producten of diensten helpen je namelijk groeien en dus concurrerend te blijven. De behoeften van je klanten zijn hier natuurlijk nauw aan gekoppeld: als jij ze voortdurend biedt wat ze nodig hebben, blijf je ook langer op de markt bestaan. Kortom, innovatie helpt de toekomst van je onderneming te waarborgen.