Kaizen is onderdeel van Lean, een managementfilosofie. Je past het toe als je meer verbeteringen wilt zien in je bedrijf. Hoe dit werkt? Leer het nu!
Lean richt zich op het verwijderen van onnodige stappen in een proces. Hier draait dus alles om efficiency. Binnen Lean zijn er echter verschillende methodes mogelijk. Een daarvan is de Kaizen-methode.
Kaizen kan een onderdeel van Lean zijn, maar het gaat eigenlijk een stap verder. Je haalt weliswaar onnodige stappen uit een werkproces, maar het is ook de bedoeling dat je bedrijf zich daarna voortdurend richt op verbetering. Je zou dus kunnen zeggen dat de focus van Kaizen ook ligt op de toekomstbestendigheid van een bedrijf.
Met Kaizen als werkmethode kun je verschillende doelen bereiken, bijvoorbeeld deze:
Maar hoe bereik je deze doelen met Kaizen? In het kort:
Een Kaizen-event is een soort project. Een ‘probleemproject’, waar je samen met je team oplossingen voor zoekt. Bedenk wel dat er verschillende voorwaarden zijn om een project een Kaizen-event te noemen, namelijk:
Een Kaizen-event is geslaagd als het aantoonbaar succesvol is aangepakt én als deze aanpak (standaard) toegepast kan worden in een bedrijf. Het doel is namelijk dater in jouw bedrijf of organisatie een cultuur ontstaat waarin verbeteringen doorlopend mogelijk zijn.
Om een Kaizen-event aan te pakken, pas je een bepaalde methode toe. Dit is de Kaizen-methode en die bestaat uit tien concrete stappen.
Ja. De Kaizen-methode is voor elk bedrijf en zelfs voor elk team geschikt. Want wat je in feite doet, is het uit elkaar halen van producten, diensten, systemen of processen. Je analyseert dan alle gegevens en je zet alles opnieuw in elkaar, met als hoofddoel: verbetering van productiviteit.
Het productieproces van Toyota is het meest bekende voorbeeld als het gaat om Lean werken en Kaizen. Hier is zelfs een boek over geschreven: The Toyota Way.
Hoe werkt het personeel van Toyota? Ze stoppen met hun activiteiten als er een afwijking opduikt. Vervolgens bedenken de medewerkers, samen met hun leidinggevenden, oplossingen voor deze afwijking. Door teamwork, persoonlijke discipline en respect voor elkaar ontstaat er een cyclus van voortdurende verbeteringen. Dit noemt men een ‘verbetercirkel’.
Kaizen is een filosofie die in Japan is bedacht, kort na de Tweede Wereldoorlog. ‘Kai’ betekent ‘veranderen’. Het woord ‘zen’ betekent ‘goed’. De betekenis in de context van een werkomgeving is echter: ‘continue verbetering’.
Maar wat is het geheim voor continue verbetering? Het is alleen mogelijk als alle medewerkers van een bedrijf respect hebben voor elkaar. Dit geldt voor zowel de onderste als de bovenste lagen. De Kaizen-filosofie gaat er zelfs vanuit dat zonder wederzijds respect het onmogelijk is om verbeteringen te implementeren. Sterker nog: iedereen is onderdeel van Kaizen en dus ook verantwoordelijk voor het algehele succes.