Wat is Scrum? En hoe werkt het?

Wat is Scrum? En hoe werkt het?
Scrum is een steeds vaker voorkomende werkwijze binnen organisaties. Maar hoe werkt dit precies? En wat is het verband met Agile en Lean?

Wat is scrum?

Scrum is een manier van werken. Het is ook een raamwerk binnen Agile, bedoeld om een klant of stakeholder zo veel mogelijk waarde te leveren. Waarde leveren betekent hier: je biedt uiteindelijk een (deel)product aan dat volledig voldoet aan de wensen en eisen van een klant of stakeholder.

Daarnaast ziet men scrum als een methode om geordend en overzichtelijk te (blijven) werken aan een deelproduct of eindproduct. Dit is nodig, omdat men in een scrumproject vaak te maken krijgt met wisselende eisen van een klant of stakeholder. Een scrumteam moet daar vrijwel meteen op kunnen inspelen.

Waarom scrum als werkwijze toepassen?

Als je kijkt naar de traditionele aanpak van een project, dan valt op dat de voorbereiding meestal veel tijd kost. Het kan zelfs maanden duren voordat een klant of stakeholder een (deel)product krijgt met de vereiste waarde. Ga je ‘scrummen’? Een uitgebreide voorbereiding is dan niet nodig. Een scrumteam wordt namelijk zo samengesteld dat het direct aan de slag kan.

In het kort: hoe werkt scrum?

Hier vind je in het kort hoe een scrumproces algemeen verloopt. Verderop gaan we dieper in op alle termen en onderdelen die in dit proces voorkomen.
  1. Je roept een multidisciplinair team in het leven. Elk teamlid krijgt een vaste rol.
  2. Je voorziet elk teamlid van de juiste werkmiddelen.
  3. Het team werkt in sprints (korte cycli) aan een product. Dit doen ze in kleine stappen.
  4. Een sprint duurt ongeveer één tot vier weken. Door in sprints te werken focust een team zich beter op de prioriteiten. De teamleden weten zo ook of ze nog de juiste koers volgen.
  5. Tijdens een sprint komen de teamleden bijeen in een aantal vaste ‘events’ (bijeenkomsten). Tegelijkertijd maakt het team gebruik van ‘artefacts’. Dit zijn hulpmiddelen in de vorm van lijsten, zoals een sprint planning. Over events en artefacts leggen we zo meer uit.
  6. Na elke sprint biedt het team een (deel)product aan. De klant of stakeholder geeft dan feedback op dit (deel)product.
  7. Het team neemt de feedback van de klant of stakeholder mee naar de volgende sprint.
  8. Na één of meer sprints ontstaat een (deel)product waar de klant of stakeholder definitief tevreden mee is.

Waaruit bestaat een scrumteam?

Een scrum team bestaat uit drie soorten professionals. Dit zijn hun rollen:

1. Product owner

De product owner neemt de wensen op van een klant of stakeholder en geeft het takenpakket door aan het scrumteam. Hij of zij is ook gemachtigd om besluiten te nemen en richting te geven aan een team. Tot slot is een product owner eindverantwoordelijk voor het product dat na het scrumproces ontstaat.

2. Scrum master

De scrum master is de coach van het scrumteam. Hij of zij adviseert over de scrum manier van werken en zorgt ervoor dat iedereen het werkproces goed volgt.

3. Teamleden

Verschillende professionals doen het uitvoerende deel. Samen realiseren zij het product. Het team bepaalt als geheel wie, hoe en wanneer welke werkzaamheden uitvoeren. De teamleden voelen zich ook gezamenlijk verantwoordelijk voor het resultaat.
Samenwerking, transparantie en respect zijn essentiële ingrediënten voor het functioneren van een scrum team. Tijdens de sprints moeten namelijk telkens veel zaken worden aangepast en om dat goed met elkaar te bespreken is een open cultuur nodig.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een scrum team?

Een scrumteam kenmerkt zich door deze eigenschappen.
  1. Het team is multidisciplinair. Alle kennis, vaardigheden en competenties zijn aanwezig om een product te maken.
  2. Het team organiseert zichzelf. De teamleden bepalen zelf hoe het werk het beste kan worden uitgevoerd.
  3. Het team is zelfsturend. Er is geen officiële teamleider en iedereen deelt de verantwoordelijkheid.

Werken in sprints: hoe gaat dat?

Een sprint is een hoofdgebeurtenis. Hierbinnen vinden alle gebeurtenissen plaats die nodig zijn om een product te maken. Deze gebeurtenissen heten ‘events’ en het gaat om deze:

Sprint planning

De teamleden maken samen een sprint planning. Hiervoor kiezen ze taken uit de sprint backlog. In deze backlog staan de wensen van de klant of stakeholder. De product owner vult deze backlog in en houdt die bij.

Daily Scrum of daily stand-up

De teamleden komen dagelijks bijeen voor overleg over de voortgang. Dit is nodig om te bepalen of het sprintdoel wel wordt gehaald. Ze bespreken wat er de vorige dag bereikt is, wat het doel is voor de dag en of er nog knelpunten zijn. Deze daily stand-up duurt hoogstens een kwartier.

Sprint review

Het scrumteam levert een (deel)product op en geeft eventueel een demonstratie. In een overleg (de sprint review) ontvangen ze feedback van de klant of de stakeholder. Het team hoort dan of er nog aanpassingen nodig zijn.

Sprint retrospective

Het scrumteam bespreekt het verloop van de afgelopen sprint. De hoofdvragen zijn dan: wat ging er goed? En wat kon er beter? De teamleden nemen specifiek het werkproces zelf onder de loep. Eventuele verbeteringen nemen ze mee naar de volgende sprint planning.

Wat zijn artefacten?

Je hebt de termen ‘product backlog’ en ‘sprint backlog’ al voorbij zien komen. Dit zijn wat ze in scrum ‘artefacten’ noemen, namelijk hulpmiddelen om het scrumproces in goede banen te leiden.

Wat is een Product Backlog?

De Product Backlog is een takenlijst gebaseerd op de wensen en eisen van de klanten of stakeholders. De product owner vraagt de wensen uit en sorteert de daaruit voortvloeiende taken op basis van prioriteit. De taken die het eerst moeten gebeuren, komen bovenaan de lijst te staan. Het totaal aan taken en eisen van een klant of stakeholder heet ook wel een ‘user story’.

Wat is een Sprint Backlog?

De Sprint Backlog heet ook wel Kanban-bord of Scrum-bord. De taken uit de Product Backlog ‘stromen’ door naar deze backlog.
In een ‘refinement sessie’ bespreekt het team samen met de product owner de taken. Welke items hebben de meeste waarde? En zijn deze items goed af te handelen in een sprint? De teamleden ontdekken zo welke doelen ze moeten stellen en wat er dus tijdens een sprint moet gebeuren om tot een increment te komen. Dit is het volgende artefact.

Wat is een increment?

Een increment is het (deel)product dat uiteindelijk opgeleverd wordt. De bedoeling is dat dit (deel)product de waarde heeft die de klant of stakeholder vooraf heeft gewenst.

In welke branches of sectoren wordt scrum toegepast?

Scrum komt als werkmethode oorspronkelijk uit de IT-branche, maar is toepasbaar binnen elke organisatie. Het maakt ook niet uit of je ‘scrumt’ voor een interne of externe klant: het principe blijft hetzelfde. Je stelt de wens van de klant centraal en je werkt in kleine, maar duidelijke stappen naar een tussenproduct of eindproduct toe. Dit gebeurt bijvoorbeeld al in deze branches of sectoren:
  • Onderwijs
  • Gezondheidszorg
  • Overheid
  • Logistiek
  • Productie-industrie
  • Financiële dienstverlening (banken en verzekeraars)

Wat is het verschil tussen agile en scrum?

Agile is een gedachtegoed. Het ‘predikt’ continue verbetering in een bedrijf of organisatie. Scrum is de praktische uitvoer van continue verbetering. Anders gezegd: Agile ‘denkt’ en scrum ‘doet’.

Wat is het verschil tussen scrum en Lean?

Lean Management richt zich op continue verbetering van processen in een organisatie als geheel. Hierin passen zelfstandig opererende, multidisciplinaire teams. Scrum is vooral een werkwijze die goed in een Lean-omgeving passen. Anders gezegd: Lean ‘denkt’ breed, scrum voert in detail uit.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Teamconflicten Oplossen: hoe doe je dit?

Het loopt spaak in het team, maar je kunt je vinger er (nog) niet op leggen. Wat moet je doen om teamconflicten op te lossen? Volg vijf stappen.

Wat zijn de Voordelen van Teamcoaching?

Je bedrijf heeft veel baat bij een team dat topprestaties levert. Teamcoaching kan hierbij helpen, maar hoe? Bekijk de voordelen en ga aan de slag.

Micromanagement: wat zijn de gevolgen voor Teams?

Je houdt je medewerkers zo strak in de gaten dat ze de vrijheid verliezen om productief te zijn? Maak kennis met micromanagement en de gevolgen.

KPI's stellen voor je Team: hoe doe je dat?

Hoe stel je duidelijke KPI’s voor je team? Bepaal eerst een hoofddoel. Ontwerp daarna KPI’s op basis van dit doel. In drie stappen zie je hoe.

Wat is Agile HR en waarom is het belangrijk?

Agile HR is de basis voor elke organisatie die agile wil gaan werken. Je traint HR-medewerkers hierin en zij helpen je verder met de implementatie.

Succesvol Prestatiemanagement: Tips en Voordelen

Wat is prestatiemanagement en wat kan dit proces succesvol maken? Duik meteen in de bijbehorende acties, de extra tips en de voordelen.
 
check