Met de OKR-methode leg je duidelijke hoofddoelen voor je organisatie vast. Dit maakt het eenvoudiger voor je medewerkers om een koers te volgen.
Waar staat OKR voor?
OKR staat voor Objectives and Key Results.
1. Objectives: de hoofddoelen van de organisatie
- De kernvraag: welke doelen willen we bereiken?
- Wat je moet doen: hoofddoelen voor je organisatie formuleren. Die bepalen de koers.
2. Key Results: de gewenste resultaten
- De kernvraag: hoe weten we of de hoofddoelen zijn bereikt?
- Wat je moet doen: resultaten meetbaar maken. Zo weet je of een doel is bereikt.
Wat houdt de OKR-methode in?
De OKR-methode is een manier van werken binnen je organisatie. Het hoort bij het Agile-gedachtegoed. De bedoeling is dat je op gestructureerde wijze naar een doel toewerkt, maar je krijgt wel genoeg flexibiliteit om in te spelen op veranderingen.
Wat je hiervoor moet doen:- Je bepaalt eerst de doelstelling of doelstellingen van het bedrijf (objectives).
- Je koppelt deze doelstelling of doelstellingen aan meetbare resultaten (key results).
Waarom de OKR-methode gebruiken?
De OKR-methode maakt het eenvoudiger voor je medewerkers om de juiste koers te volgen. In het kort werkt dit zo: je formuleert heldere doelstellingen. Je medewerkers bedenken en voeren acties die perfect aansluiten op de doelstellingen. De resultaten van deze acties maak je vanaf het begin meetbaar, zodat je medewerkers de voortgang makkelijk kunnen volgen, acties kunnen aanpassen en de juiste koers kunnen blijven volgen.
Voorbeeld vanuit de OKR-methode
In dit schema zie je concreet hoe je zaken formuleert voor de OKR. Onder dit schema staat de uitgebreidere uitleg over deze specifieke onderdelen.
Je hoofddoel = | Objective | Meer verkeer trekken naar je website |
Je resultaat = | Key Result | Een blog op je website trekt 1000 bezoekers. |
Je actie = | Initiative | Je schrijft een blog met daarin een zeer interessant onderwerp voor je doelgroep. |
Jouw organisatie heeft een missie en visie en die wil je verwezenlijken. Dit doe je door één of meer doelen te formuleren die perfect aansluiten op je missie en visie. Maar hoe kom je tot een logisch en duidelijk geformuleerd doel? Dit zijn de voorwaarden.
- Het doel moet een koers aangeven.
- Het doel moet ambitieus zijn, want je wilt straks een significant verschil zien.
- Het doel moet alle medewerkers inspireren, motiveren en uitdagen.
- Het doel moet voor iedereen begrijpelijk zijn. Dit doe je door het kort en in simpele bewoordingen te beschrijven.
Voorbeelden van geformuleerde doelen:
- Lanceer een succesvolle website.
- Verhoog het aantal tevreden klanten.
- Verminder het aantal fouten in het systeem.
Objectives bevatten in principe geen cijfers of andere waarden. Je zegt dus niet: ‘Zorg binnen een jaar voor 30% meer klanten’. De meetbaarheid van acties en resultaten ga je vaststellen als je aan de slag gaat met de Key results.
Hoeveel objectives kun je als organisatie hebben?
Het is mogelijk dat bedrijven drie of vier doelstellingen per jaar (willen) realiseren. Je zou er dan dus één per kwartaal kunnen behandelen. Maar je kunt ook één doelstelling formuleren voor een heel jaar. Je deelt deze doelstelling dan op in kwartaaldoelen. Belangrijk is wel dat het hoofddoel altijd en overal voor iedereen duidelijk blijft.
Werken aan doelstellingen op kwartaalbasis
Veel bedrijven kiezen voor realisatie van doelstellingen op kwartaalbasis. Zo blijven ze flexibel genoeg om, bijvoorbeeld, snel te kunnen inspelen op veranderingen in de markt. Ze hoeven dus ook niet meteen drastisch van koers te veranderen en dat scheelt een hoop tijd en stress.
Actie 2. Key Results identificeren en beïnvloeden
Key results zijn de resultaten die je bereikt nadat jij en je team bepaalde acties (initiatives) hebben uitgevoerd.
Waaraan moet een Key result voldoen?
Key Results moeten meetbaar zijn. Dit houdt in dat je ze kunt uitdrukken in numerieke waarden, zoals getallen of percentages. Zonder numerieke waarden kun je niet concreet checken hoeveel je nog moet doen om het doel te bereiken.
Een tweede voorwaarde is dat Key Results beïnvloedbaar zijn. Dit houdt in dat je invloed op de waarden kunt uitoefenen. Dit doe je door initiatives uit te voeren. Zonder deze actieve invloed kun je zaken niet aanpassen. Je kunt dan ook niet bijsturen naar de gewenste koers.
Wat zijn initiatives?
Initiatives zijn de concrete acties die jij en je teamleden uitvoeren om Key Results te behalen en om Key Results te beïnvloeden. Goed geformuleerde initiatives zijn concreet: ze bevatten letterlijk werkwoorden, zoals schrijven, telefoneren of analyseren. Het gaat ook duidelijk om acties waar je zelf invloed op kunt uitoefenen. Voor een initiative is ook altijd iemand verantwoordelijk.
Actie 3. Evalueren
Evaluatie van een OKR-traject is een doorlopende actie. Jij en je medewerkers monitoren de voortgang voortdurend aan de hand van meetbare onderdelen. Zo weet iedereen of en wanneer er nog zaken bijgestuurd moeten worden om op koers te blijven.
Is het objective bereikt?
Vergeet dan niet om dit succes te vieren! Niets is namelijk zo motiverend voor jou en je medewerkers als een geslaagd traject. De lessen uit dit traject neem je vervolgens mee naar de realisatie van een volgend doel. Als organisatie sta je ten slotte nooit stil!
De voordelen van OKR op een rij
Je hebt nu een beter inzicht in de werking van de OKR-methode. Voor een nog scherper beeld: hier staan alle voordelen van deze methode nog eens op een rij.
1. Betere samenwerking
Samen aan een gezamenlijk doel werken is goed voor de teamspirit. Samenwerkingen worden beter en je medewerkers voelen zich meer betrokken bij je organisatie. Wat ook helpt, is dat alle acties duidelijk verbonden zijn aan het doel, dus ook aan de missie en de visie van het bedrijf. Anders gezegd: iedereen weet waar die het voor doet.
2. Betere resultaten
De OKR-methode is een Agile-werkwijze. Dit houdt in dat iedereen op een ordelijke en overzichtelijke manier werkt of leert te werken. Door een doel op te splitsen in meerdere meetbare resultaten blijven de prioriteiten scherp in beeld. Je komt dan sneller tot resultaten. Die verbeteren zelfs. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je doorlopend duidelijk communiceert over het beoogde doel.
3. Effectief, maar ook flexibel
De OKR-methode omvat een systematische manier van werken, maar dan met behoud van flexibiliteit. Juist omdat je in stappen aan (deel)resultaten werkt om het hoofddoel te behalen, kun je sneller switchen om in te spelen op eventuele veranderingen binnen de markt.