Hybride werken of 'Het Nieuwe Werken' houdt in dat jouw werknemers thuis, op kantoor of op een andere locatie, zoals een horecagelegenheid, mogen werken. Het idee is dat je overal kunt werken en dat je vanuit elke locatie kennis en informatie met andere medewerkers kunt delen.
Denk je erover om het hybride werken te faciliteren voor je bedrijf? Voor de organisatie moet je wel eerst een goed besef hebben van deze kernpunten:
Nieuwe bedrijfscultuurHNW is een manier van werken die bij je bedrijf of organisatie moet passen. (Keuze)vrijheid en flexibiliteit voor werknemers staan centraal en daar moet je jouw werkprocessen op aanpassen. Dit vereist wel een nieuwe manier van denken en aanpakken en vaak, dus ook, een vernieuwde bedrijfscultuur.
Nieuwe nadruk op verantwoordelijkheidBij HNW ligt de nadruk sterk op de eigen verantwoordelijkheid en vakmanschap van je werknemers. Tegelijkertijd ben je als werkgever wettelijk verplicht om ervoor dat je werknemers ook op afstand veilig en gezond blijven tijdens hun werk.
Nieuwe manier van leidinggevenIn overleg met jou kiezen je werknemers waar en wanneer ze werken. Als leidinggevende kun je werkzaamheden daarom niet meer (strak) aansturen en controleren. Het is eerder zo dat je je werknemers moet vertrouwen. Je moet ook accepteren dat je op afstand vooral een motiverende en ondersteunende rol hebt. Anders gezegd: je stuurt voortaan vooral op resultaat en niet meer op aanwezigheid.
DigitaliseringHNW is niet te realiseren zonder de juiste digitale tools. Iedereen werkt namelijk overal. Werken, met elkaar overleggen en kennis delen moet dus via telefoons, laptops en computers.
Vraag jezelf eerst af: past HNW bij de aard van je bedrijf of organisatie? Als je een ziekenhuis runt, kun je immers geen verplegers thuis laten werken. Hybride werken past daarentegen beter bij medewerkers van een kantoor.
Denk je dat hybride werken inderdaad iets is voor jouw onderneming? Met de volgende praktische stappen organiseer en stuur je het hele HNW-proces.
Zijn er risico's voor jouw onderneming als je HNW toepast? Hoe waarborg je precies de veiligheid en gezondheid van je werknemers? Dit weet je als je een Risico- en Inventarisatie & Evaluatie uitvoert of uit laat voeren. Je ontdekt en analyseert dan potentiële risico's op deze gebieden: de werkplek, de werktijden en de psychosociale arbeidsbelasting (PSA) van je werknemers.
Jouw HNW-beleid moet flexibel zijn, want het moet aansluiten op de individuele behoeften van je werknemers. Tegelijkertijd moet je richtlijnen en voorwaarden opstellen, onder meer over (flexibele) werktijden, aanwezigheid en bereikbaarheid. Je beleid moet namelijk niet zo flexibel worden dat een werknemer alles kan doen en laten.
Leg ook vast wat je je werknemers precies moet aanbieden zodat ze hun werk op een veilige en gezonde manier kunnen doen. Denk aan inrichtingen en werkmaterialen voor zowel thuis als op kantoor. Ga ook na hoe je de materialen aan je werknemers gaat verstrekken.
Bedenk ook alvast hoe je (vaste) contactmomenten faciliteert en op een juiste manier overzicht houdt. Deze aanwijzingen zie je sowieso terug in de volgende stappen.
Een nieuw beleid vraagt om begrip van alle medewerkers, leidinggevenden inclusief. Organiseer dus meetings en leg daarin helder en duidelijk uit waarom je HNW invoert. Zorg ervoor dat mensen weten welke voordelen voor hen hierdoor in het verschiet liggen. Bespreek ook meteen de richtlijnen en voorwaarden en zorg ervoor dat iedereen die (op papier en/of digitaal) krijgt.
HNW vraagt natuurlijk ook om geschikte werklocaties. Die kun je op verschillende manieren organiseren:
Iedereen werkt op verschillende plekken en op verschillende tijden. Verliest een werknemer een werktelefoon? Raakt een laptop beschadigd of wordt die gestolen? Gevoelige gegevens over het bedrijf of over personen komen dan snel in handen van hackers of andere kwaadwillende figuren. Zorg dus niet alleen voor goede software en hardware, maar ook voor een perfecte ICT-beveiliging.
Je wilt niet dat werknemers zich van je bedrijf gaan vervreemden. Zorg er dus voor dat er genoeg contactmomenten tussen werknemers onderling en tussen werknemers en leidinggevenden komen. Plan, bijvoorbeeld, vaste kantoordagen of vaste vergaderingen (live of online) in.
Geef je medewerkers de ruimte om individueel afspraken met je te maken over HNW. Bespreek ook regelmatig met hen wat zij van deze manier van werken vinden. Hierover kun je praten tijdens functioneringsgesprekken. Geef eventueel (extra) voorlichting over veilig en gezond thuiswerken.
Als leidinggevende ben je minder sturend bezig. Je richt je namelijk vooral op het motiveren en coachen van mensen. Goed overzicht houden is daardoor wat lastiger, maar je kunt altijd speciale software gebruiken om uren, taken en deadlines af te spreken en bij te houden.
Hybride werken brengt verschillende voordelen met zich mee voor werknemers en werkgevers. Dit zijn de meest opvallende:
Voor werkgeversHet Nieuwe Werken krijgt soms ook kritiek. Er zijn namelijk ook nadelen aan deze manier van werken aan te wijzen, namelijk deze: