Als bedrijf of organisatie wil je voortdurend verbeteringen aanbrengen, want verbetering betekent groei. Maar om verbeteringen te realiseren, moet je wel weten waar je medewerkers tegenaan lopen. Een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) helpt je om daar inzicht in te krijgen.
Een MTO bestaat uit een vragenlijst voor je medewerkers, een enquete dus. Deze enquetes verstrek je op regelmatige basis. Hoe vaak? Dit is afhankelijk van hoe vaak je het zelf nodig acht. De antwoorden van de medewerkers gebruik je om verbeterplannen op te stellen en uit te voeren.
Zo vaak als het moet en minstens een keer per jaar. Een MTO is namelijk bedoeld om continu verbeteringen aan te brengen in producten, diensten en (werk)processen. Het onderzoek past dus ook zeker bij bedrijven en organisaties die innoverend en dus ook concurrerend willen opereren.
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren is een proces van vier stappen:
Zoals gezegd: je meet de mate van de tevredenheid van je medewerkers. Maar deze tevredenheid kan over allerlei aspecten van een bedrijf of organisatie gaan. Denk bijvoorbeeld aan:
De vragen in je MTO moeten dus aan het licht brengen wat een medewerker van het werk en van het bedrijf vindt. Maar welke vragen stel je precies? Dit verschilt vaak per MTO, want elk bedrijf is anders en heeft dus andere visies en doelstellingen.
Zorg er in de eerste plaats voor dat je enquete niet te lang is. Belangrijk is ook dat je vragen kort, helder, meetbaar en ondubbelzinnig zijn. Je voorkomt zo dat deelnemers vage antwoorden geven of zelfs helemaal afhaken van de enquete. Sterker, je kunt kiezen uit allerlei manieren om vragen op te stellen. Denk aan:
Numerieke vragenEen medewerkerstevredenheidsonderzoek is, zoals je inmiddels weet, een soort enquete. Die kun je eenvoudig met een online link verspreiden. De medewerkers klikken zo snel door naar de vragenlijst. Vind je dit een goede manier? Zorg dan tegelijkertijd voor deze twee zaken:
Door de vragenlijsten krijg je een (goed) beeld van de behoeften en verlangens van je werknemers. Wat motiveert ze? En wat niet? De volgende stap is om je beleid om al deze zaken af te stemmen. Maar hoe doe je dat? Bekijk deze algemene stappen en kies daaruit wat jou het meest gepast lijkt.
Organiseer een aparte vergadering en laat je medewerkers weten wat de resultaten van het onderzoek zijn. Zo weten je medewerkers dat ze gehoord zijn en dat je iets met de feedback gaat doen. Kondig ook ideeen voor actieplannen aan en nodig alvast medewerkers uit om hierin mee te denken.
Op basis van alle verzamelde gegevens stel je actieplannen op. Hierbij betrek je medewerkers die hieraan willen meewerken, inclusief de leidinggevenden. Eventueel vorm je 'actiegroepjes' die elk een taak krijgen om een plan uit te denken en alvast uit te testen. Heel belangrijk is dat het doel van een actieplan voor iedereen duidelijk is. Dit betekent dat je ook veel nadruk moet leggen op de voordelen van een plan om iedereen mee te krijgen.
Heb je bepaalde actieplannen getest? Zijn ze effectief gebleken, of juist niet? Tijdens de evaluatie ga je na wat je nog kunt verbeteren. Je kunt het plan daarna weer opnieuw testen.
Zijn de plannen opgesteld en getest? En blijken ze effectief? Je kunt ze dan blijvend invoeren. Probeer echter niet halsoverkop een verandering in te voeren. Communiceer eerst duidelijk aan alle medewerkers wat er gaat gebeuren. Laat hen eerst wennen aan een bepaalde werkwijze of structuur en geef ze alle gelegenheid om vragen te stellen.
Plannen zijn er om verbeterd te worden. Blijf daarom de effecten van een plan meten met geschikte instrumenten. Blijf ook luisteren naar de verlangens en behoeften van je medewerkers, zodat je je plannen kunt blijven aanpassen. Houd het management tegelijkertijd ook scherp op de uitvoer, want het (blijven) coachen en motiveren van werknemers is minstens zo belangrijk als de uitvoer van een MTO!