Talent hebben betekent dat iemand aanleg heeft om op een bepaald terrein uit te blinken. In de context van strategisch talentmanagement bedoelen we: een werknemer die een of misschien zelfs meer speciale vaardigheden bezit.
Een talent kan aangeboren of aangeleerd zijn, maar ook hier zitten veel grijsgebieden tussen. Wetenschappers zijn hier zelfs nog verdeeld over. Duidelijk is wel dat je een talent op veel gebieden kunt inzetten en nog (verder) kunt ontwikkelen. Voor een bedrijf of organisatie is dit een interessant en zelfs heel waardevol gegeven!
Met het juiste talent aan boord kan een bedrijf of organisatie optimaal presteren en de concurrenten voorblijven. Door talent neemt de kans op kwaliteit en productiviteit namelijk toe.
Met strategisch talentmanagent kun je talent aannemen, sturen en beheren. De vraag is alleen hoe. In het begin sta je namelijk voor verschillende uitdagingen, in de vorm van deze vragen:
Strategisch talentmanagement stoelt op een aantal hoofdprincipes. Die zijn eigenlijk direct af te leiden van de vorige vragen (je uitdagingen). Specifiek gaat het om deze principes:
Hoe werk je concreet aan strategisch talentmanagement? Om talent aan te trekken, in te zetten en te behouden, kun je in zes stappen werken.
Kijk naar missie en de visie van je onderneming en probeer antwoorden te vinden op de volgende vragen:
Je kunt op twee manieren talenten opsporen: je kijkt naar wat het huidige personeel kan en/of je zoekt naar nieuw talent via vacatures. Belangrijk is dat alle talenten aansluiten bij de doelstellingen van het bedrijf en dat medewerkers ook bereid zijn om hun kennis te delen en door te geven.
Aan de hand van de talenten zet je de juiste persoon op de juiste functie. Sluit de functie goed aan op het 'kunnen' van deze medewerker? Je krijgt dan een meer tevreden en dus vaak ook productievere werknemer. Je werkt inmiddels ook al met een systeem om prestaties bij te houden en te analyseren.
Of je nu met bestaand of nieuw talent werkt: je moet ervoor zorgen dat een getalenteerde medewerker voor je bedrijf blijft werken. Maar hoe bind je een medewerker aan je bedrijf? Je biedt bijvoorbeeld heel goede secundaire arbeidsvoorwaarden aan, waaronder voldoende mogelijkheden voor de werknemer om zich te ontwikkelen. Beloon je medewerker ook voor goede prestaties, bijvoorbeeld met geldelijke of niet-geldelijke bonussen.
Als je medewerkers aanspoort om hun kennis te delen, sla je twee vliegen in een klap. Ten eerste is dit goed voor hun eigen ontwikkeling. Ten tweede is het goed voor de groei en ontwikkeling van andere medewerkers. Door kennisdeling kunnen nieuwe, innovatieve ideeën ontstaan die op hun beurt goed zijn voor de groei van het hele bedrijf.
Strategisch talentmanagement is een proces dat zich telkens herhaalt. Niet alle processen verlopen meteen even soepel, dus luister goed naar de feedback van werknemers en leidinggevenden. Bedenk dat je zaken altijd kunt aanpassen als die verbetering betekenen. En verbetering is juist waar je als onderneming continu naar zou moeten streven.
Strategisch talentmanagement, als je dit effectief uitvoert, kent verschillende voordelen. Een aantal van deze voordelen heb je misschien al in de stappen gezien, maar we vatten ze hier, voor het gemak, nog eens samen.