Teambuilding doe je met een leuk bedrijfsuitje! Maar wat valt er te kiezen? En waarom? Je wilt jouw team namelijk ook iets bijbrengen met het uitje.
Bepaal eerst het doel van je bedrijfsuitjes
Bedrijfsuitjes zijn ideaal om banden op te bouwen met collega's. Een goede band versterkt het groepsgevoel, de motivatie en uiteindelijk ook de productiviteit binnen een team. Maar wat wil je precies met het bedrijfsuitje bereiken? Bekijk alle mogelijke doelen en laat je inspireren door de bijpassende activiteiten!
Optie 1. Je wilt de samenwerking versterken
Met de juiste activiteiten werkt je team aan communicatie en probleemoplossende vaardigheden. Ze leren ook samen te werken onder (tijds)druk. Denk daarom eens aan het boeken van een:
- Escape room
- Moordspel
- (Pub)quiz
- Ouderwetse speurtocht (maar dan op een step, fiets of boot)
Optie 2. Je wilt een gezonde competitiegeest bevorderen
Een gezonde (competitie)geest in een gezond lichaam: hoe bereik je dat? Jij en je medewerkers krijgen voldoende beweging en uitdaging bij indoor of outdoor wedstrijden! Ga dus na of je wedstrijden kunt organiseren binnen deze activiteiten:
- Voetballen of volleyballen
- Golfen (ook: boerengolf)
- Boogschieten
- Kleiduivenschieten
- Wipe-out (er zijn locaties in Nederland die dit aanbieden!)
- Paintball
- Lasergames (minder pijnlijk dan paintball)
- Bowlen
Natuurlijk zijn dit maar een paar voorbeelden om de competitiegeest bij je medewerkers te stimuleren. Wil je een sportief uitje waar de focus wat minder op competitie kan liggen? Denk dan aan:
- Zeilen
- Zwemmen
- Fietsen (maar is leuker met speurtocht)
- Kanoën of kajakken
- Klimmen ('binnen, op een klimwand of buiten in een bos)
Check vooraf altijd even bij je medewerkers wat zij graag willen doen. Niet iedereen vindt het namelijk prettig om, bijvoorbeeld, te gaan zwemmen. Hoe beter je je aanbod afstemt op de wensen, hoe groter de kans is dat je medewerkers gemotiveerd zijn om mee te gaan.
Optie 3. Je wilt het team een (creatieve) vaardigheid leren
Strikt zakelijke workshops laten we hier even buiten beschouwing. Je wilt je team namelijk wel een vaardigheid bijbrengen, maar dan wel in een meer ontspannen setting. Gelukkig zijn er voor bedrijven workshops te over om een nieuwe (creatieve) vaardigheid te verkennen of te leren. Hier alvast een kleine greep uit het aanbod:
- Schilderworkshop (er is zelfs een Bob Ross-workshop!)
- Boetseerworkshop
- Graffiti workshop
- Fotoworkshop
- Kookworkshop
- Barista workshop (lekkere drankjes maken)
- Comedy workshop
- Workshop Mindmapping
- Samen een commercial maken
Optie 4. Je wilt je team meer organisatorische vaardigheden leren
In dit geval ben je juist niet de organisator! Je laat je team namelijk zelf wat organiseren. Een voorbeeld: je wilt elk halfjaar een bedrijfsuitje. Je wijst dan per keer een nieuwe groep medewerkers aan om iets leuks te bedenken. Zo leren ze weer iets over planning en organisatie. Wat ook mooi is: heel vaak komen zo ook de meest creatieve en originele ideeën bovendrijven, dus laat je verrassen!
Zorg voor een bereikbare locatie voor het uitje. Kies ook liever voor een locatie, dan voor meerdere locaties. Als het team zich niet vaak hoeft te verplaatsen, blijven het animo en de vaart erin!
Optie 5. Je wilt het team 'ontstressen'
Nieuw, maar niet nieuw, is de Rage Room of 'Sloopkamer'. In deze kamer staan allerlei oude artikelen die je naar hartenlust mag vernielen, bijvoorbeeld met een honkbalknuppel. Het idee is dat je zo jezelf 'ontlaadt' van woede, stress of frustratie. Sowieso krijg je een masker en/of een beschermend pak aangeboden. Zo verwond je je niet aan rondvliegend puin.
Of deze activiteit populair is? Voor sommige mensen gaat het een stapje te ver. Anderen popelen om de knuppel in de hand te nemen. Heb je er zelf geen goed gevoel bij? Je kunt er altijd nog voor kiezen om je medewerkers te trakteren op een rustige vaartocht of op een traditioneel, maar vaak toch wel effectief, ontspannend avondje uit eten.
Optie 5. Je wilt iets doen voor de samenleving
Iets goeds doen voor de samenleving geeft mensen een goed gevoel (over zichzelf). Ze ontwikkelen vaak ook meer (gezond) zelfvertrouwen. Denk er dus eens aan om je team een dagje vrijwilligerswerk te laten doen. Bijvoorbeeld met deze activiteiten:
- Een park of bos opruimen (en van het afval iets creatiefs maken)
- Een strand opruimen (en van het afval iets creatief maken)
- Een (bio-)boerderij helpen met zaaien, planten of oogsten, inclusief het bereiden van een diner
- Een 'hackathon' voor het goede doel (bijvoorbeeld in korte tijd een oplossing bedenken voor een probleem)
- Een dagje koken voor mensen die het minder goed hebben (zoals daklozen)
- Een dagje activiteiten organiseren voor bewoners van een bejaardentehuis
Vergeet je medewerkers na het vrijwilligerswerk niet te belonen! Bijvoorbeeld met een lekker etentje of een fysiek cadeau na de activiteit. Dit motiveert ze extra!
Optie 6. Je wilt gewoon iets vieren!
Je bedrijf bestaat twintig jaar, je team heeft een project succesvol afgerond of je viert samen gezellig oud en nieuw. Dit zijn al drie redenen voor een feestje! En ja, een feestje kun je natuurlijk ook als bedrijfsuitje beschouwen.
Maar hoe vul je het feest in? Denk aan een receptie, een barbecue of een walking dinner. En wat dacht je van een themafeest, waarbij iedereen volgens een bepaald thema gekleed moet zijn? Themafeesten zijn tegenwoordig zelfs heel populair.
Optie 7. Je wilt het nog groter aanpakken?
Organiseer je eigen festival! Steeds meer bedrijven doen dit, dus waarom zou jij het niet kunnen proberen? Kijk of je het festival op eigen terrein kunt organiseren of dat je er een evenementenlocatie voor huurt.
En wie nodig je uit? Welke activiteiten zijn geschikt? Natuurlijk is je team erbij, maar je kunt ook (potentiële) medewerkers, klanten of leveranciers uitnodigen. Netwerken is per slot van rekening net zo belangrijk als teambuilding!
Rage room? Voor sommige mensen gaat het een stapje te ver. Anderen popelen om de knuppel in de hand te nemen.

Bedrijfsuitje gehad? Vergeet niet om evaluaties te vragen!
Wat vonden je medewerkers van het bedrijfsuitje? Vonden ze het leuk? En wat hebben ze ervan geleerd? Evaluaties van je medewerkers helpen je om nog leukere of leerzamere bedrijfsuitjes te organiseren. Vermeld je uitjes ook zeker in je vacatures. Gebruik ze voor je PR. Zo trek je misschien nog meer enthousiaste, gemotiveerde en kundige medewerkers aan.