Bedrijfsuitjes zijn ideaal om banden op te bouwen met collega's. Een goede band versterkt het groepsgevoel, de motivatie en uiteindelijk ook de productiviteit binnen een team. Maar wat wil je precies met het bedrijfsuitje bereiken? Bekijk alle mogelijke doelen en laat je inspireren door de bijpassende activiteiten!
Met de juiste activiteiten werkt je team aan communicatie en probleemoplossende vaardigheden. Ze leren ook samen te werken onder (tijds)druk. Denk daarom eens aan het boeken van een:
Een gezonde (competitie)geest in een gezond lichaam: hoe bereik je dat? Jij en je medewerkers krijgen voldoende beweging en uitdaging bij indoor of outdoor wedstrijden! Ga dus na of je wedstrijden kunt organiseren binnen deze activiteiten:
Natuurlijk zijn dit maar een paar voorbeelden om de competitiegeest bij je medewerkers te stimuleren. Wil je een sportief uitje waar de focus wat minder op competitie kan liggen? Denk dan aan:
Strikt zakelijke workshops laten we hier even buiten beschouwing. Je wilt je team namelijk wel een vaardigheid bijbrengen, maar dan wel in een meer ontspannen setting. Gelukkig zijn er voor bedrijven workshops te over om een nieuwe (creatieve) vaardigheid te verkennen of te leren. Hier alvast een kleine greep uit het aanbod:
In dit geval ben je juist niet de organisator! Je laat je team namelijk zelf wat organiseren. Een voorbeeld: je wilt elk halfjaar een bedrijfsuitje. Je wijst dan per keer een nieuwe groep medewerkers aan om iets leuks te bedenken. Zo leren ze weer iets over planning en organisatie. Wat ook mooi is: heel vaak komen zo ook de meest creatieve en originele ideeën bovendrijven, dus laat je verrassen!
Nieuw, maar niet nieuw, is de Rage Room of 'Sloopkamer'. In deze kamer staan allerlei oude artikelen die je naar hartenlust mag vernielen, bijvoorbeeld met een honkbalknuppel. Het idee is dat je zo jezelf 'ontlaadt' van woede, stress of frustratie. Sowieso krijg je een masker en/of een beschermend pak aangeboden. Zo verwond je je niet aan rondvliegend puin.
Of deze activiteit populair is? Voor sommige mensen gaat het een stapje te ver. Anderen popelen om de knuppel in de hand te nemen. Heb je er zelf geen goed gevoel bij? Je kunt er altijd nog voor kiezen om je medewerkers te trakteren op een rustige vaartocht of op een traditioneel, maar vaak toch wel effectief, ontspannend avondje uit eten.
Iets goeds doen voor de samenleving geeft mensen een goed gevoel (over zichzelf). Ze ontwikkelen vaak ook meer (gezond) zelfvertrouwen. Denk er dus eens aan om je team een dagje vrijwilligerswerk te laten doen. Bijvoorbeeld met deze activiteiten:
Je bedrijf bestaat twintig jaar, je team heeft een project succesvol afgerond of je viert samen gezellig oud en nieuw. Dit zijn al drie redenen voor een feestje! En ja, een feestje kun je natuurlijk ook als bedrijfsuitje beschouwen.
Maar hoe vul je het feest in? Denk aan een receptie, een barbecue of een walking dinner. En wat dacht je van een themafeest, waarbij iedereen volgens een bepaald thema gekleed moet zijn? Themafeesten zijn tegenwoordig zelfs heel populair.
Organiseer je eigen festival! Steeds meer bedrijven doen dit, dus waarom zou jij het niet kunnen proberen? Kijk of je het festival op eigen terrein kunt organiseren of dat je er een evenementenlocatie voor huurt.
En wie nodig je uit? Welke activiteiten zijn geschikt? Natuurlijk is je team erbij, maar je kunt ook (potentiële) medewerkers, klanten of leveranciers uitnodigen. Netwerken is per slot van rekening net zo belangrijk als teambuilding!
Wat vonden je medewerkers van het bedrijfsuitje? Vonden ze het leuk? En wat hebben ze ervan geleerd? Evaluaties van je medewerkers helpen je om nog leukere of leerzamere bedrijfsuitjes te organiseren. Vermeld je uitjes ook zeker in je vacatures. Gebruik ze voor je PR. Zo trek je misschien nog meer enthousiaste, gemotiveerde en kundige medewerkers aan.