Agile team coaching houdt in dat je een team zodanig ondersteunt dat het tot de beste prestaties komt. Duik in deze methode en probeer het eens.
Je wilt een goed functionerend team in je bedrijf of organisatie. Dit team moet op efficiënte wijze, en op basis van een goede samenwerking, de beste producten of diensten leveren. Door agile team coaching toe te passen, kun je een dergelijk team realiseren.
Waar focus je je op als agile team coach?
Een goed team ontstaat niet vanzelf. Als coach moet je dus goed nadenken over hoe je het team gaat begeleiden en ondersteunen. Je hebt in elk geval een hoofduitgangspunt: je moet het beste uit een team weten te halen. Hoe je dit doet? Dit uitgangspunt vertaalt zich in deze hoofdtaken:
1. Sturen op zelforganisatie en eigenaarschap
Je leert je team om zich goed te organiseren. Sowieso zorg je voor een goed ritme en structuur voor het team. Je leert de teamleden ook te prioriteren en gericht naar een doel toe te werken. Faciliteer ‘agile’ activiteiten, zoals (dagelijkse) stand-ups, vergaderingen en evaluaties. Ondersteun je medewerkers daarnaast in teamdiscussies, besluitvorming en probleemoplossing.
2. Sturen op eigenaarschap
Stuur aan op eigenaarschap. Leer een team om op zelfstandige basis beslissingen te nemen over werkzaamheden en (zelf)ontwikkeling. Zorg ervoor dat iedereen verantwoordelijkheid leert te nemen voor het eigen werk.
3. Sturen op samenwerking
Medewerkers moeten goed kunnen samenwerken met andere teamleden en met andere teams. Zorg er dus voor dat er tussen de medewerkers voldoende vertrouwen ontstaat. Je kunt anders geen open en eerlijke discussies voeren over de gang van zaken.
Selecteer zorgvuldig de medewerkers voor je team. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de DISC-methode.
4. Sturen op continue verbetering
Dit is waar het in agile echt om draait. Als coach moet je namelijk voortdurend streven naar continue verbetering van een team. Dit doe je door je medewerkers regelmatig te laten reflecteren op hun werk. Zo leren zij ook te streven naar verbetering.
5. Sturen op experimenten
Het team moet vrij zijn om te leren en te experimenteren. Als coach moet je dit (binnen een bepaald kader) toestaan, anders kunnen er ook geen verbeteringen optreden. Kijk ook zeker naar de geleverde prestaties en let vooral op de successen. Wat heeft een succes tot een succes gemaakt en hoe zou je hierop nog kunnen voortbouwen?
6. Teamvaardigheden ontwikkelen
Je motiveert medewerkers en je spoort ze aan tot een innerlijke zoektocht op persoonlijk en professioneel gebied. Doe niets op een dwingende manier: het is namelijk de bedoeling dat je medewerkers zelf leren nadenken over het verbeteren van vaardigheden en werkwijzen.
Hoe je precies te werk gaat? Je stuurt het ‘denken en vinden’ met de juiste vragen. Tegelijkertijd bied je hulpmiddelen aan die een doel helpen te bereiken. Dit kan om een methode, een schema of een tool gaan. Denk eigenlijk aan alles wat het werken, leren en presteren van een werknemer versnelt of vereenvoudigt.
Binnen agile coaching bestaan veel werkbare modellen. Bekijk bijvoorbeeld het GROW-model.
Meer weten? Bekijk ‘De 10 principes van agile-lean teamcoaching’
Over agile team coaching bestaat een toonaangevend boek van Nederlandse bodem. Het heet ‘De 10 principes van agile-lean teamcoaching - zelforganiserend verbeteren in de praktijk’.
Dit boek is geschreven door organisatiedeskundige Aty Boers en mastercoachopleider Marijke Lingsma. Zij beschrijven hoe een team wendbaar kan worden en blijven, mits er tien principes worden opgevolgd. Deze principes vatten we hier beknopt samen. Verder is het aan jou om te bepalen of je deze principes toepast.
1. Betekenisvol bewegen vraagt om principes - methoden en regels zijn hulpmiddelen.
De ontwikkeling van een team staat boven een (door jou vooraf geplande) werkvorm. Sta toe dat het team een werkvorm (en dus methodes en regels) verandert, zeker als dit betekent dat het de groei van je team bevordert. Help je team wel om zich aan afspraken en doelstellingen te houden.
2. Een organisatie bestaat uit betekenisvol met elkaar verbonden teams.
Kijk of teams met elkaar kunnen samenwerken om een uitdaging op te lossen. Maak je medewerkers en het team als geheel ook bewust van de eigen bijdrage aan het bedrijf of de organisatie. Zoek met je medewerkers naar mogelijkheden om die eigen bijdrage nog verder te ontwikkelen.
3. ‘Harde’ en ‘zachte’ aspecten van samenwerken zijn niet uit elkaar te trekken.
Maak gebruik van de drijfveren, vaardigheden en de competenties van je team om werkzaamheden en samenwerkingen goed te laten verlopen.
4. Klantfocus is de aanjager van verbeterdynamiek.
De hamvraag is: wat wil de klant en krijgt de klant wel wat die wil? De antwoorden hierop bieden het team mogelijkheden om prestaties (en dus producten of diensten) telkens te verbeteren. Zorg er dus voor dat het team focus houdt op de wensen en behoeftes van de klant.
5. Transparantie maakt collectief eigenaarschap mogelijk.
‘Eigenaarschap’ betekent hier dat je team als geheel de verantwoordelijkheid neemt voor de geleverde prestaties. Dit vraagt alleen wel om transparantie: zorg ervoor dat je een omgeving creëert waarin jij en de medewerkers altijd openlijk over de eigen inzichten kunnen praten.
Sta toe dat je team van werkvorm verandert, zeker als dit de groei van je team bevordert.

6. Het gaat niet om de beste aanpak, maar om de eerstvolgende betekenisvolle stap.
Vooraf een aanpak (werkvorm) bedenken is goed, maar blijf flexibel. Het kan zijn dat je stappen moet schrappen of aanpassen om het groeiproces van je team te vormen of te verbeteren.
7. Lenigheid heeft lenige gewoonten nodig met een structureel karakter.
Kies bij voorkeur voor een werkvorm die toestaat dat medewerkers zichzelf kunnen evalueren en verbeteren. Er moet ook voldoende ruimte zijn voor experiment. Deze werkvorm moet ook een structureel karakter hebben, dat wil zeggen: je zet die in een bepaald ritme in.
8. Ontwikkelen kan alleen wanneer mensen zich bewust zijn van hun eigen bijdrage - en dat geldt ook voor begeleiders.
Maak alle medewerkers in het team bewust van hun eigen bijdrage. Zorg er tegelijkertijd voor dat er openlijk gesproken kan worden over deze bijdrage. Je zou bijvoorbeeld vergaderingen hierover kunnen inplannen. Kijk tegelijkertijd ook naar je eigen bijdrage en wees niet bang om feedback te vragen aan je team.
9. Evaluatie en reflectie zijn even belangrijk als actie.
Zowel een coach als een teamlid kan van elke stap of beslissing leren. Werkt iets niet? Beschouw het dan als een leerzaam experiment. Op een nieuw inzicht kun je namelijk altijd nog voortbouwen.
10. Lenigheid is stollen en vloeibaar blijven tegelijkertijd.
Een wendbaar team is een team dat vanzelfsprekendheden los kan laten om verbeteringen toe te staan. Zorg er als coach voor dat je team genoeg zelfvertrouwen krijgt om dit te kunnen doen. Door anders te leren denken prettig te maken, voorkom je dat mensen anders denken gaan zien als een ‘moetje’.