Hoe gebruik je DISC om je Team te verbeteren?

Hoe gebruik je DISC om je Team te verbeteren?
Heb je veel dominante (rode) teamleden of alleen maar analytische (blauwe)? Gebruik DISC om inzicht te krijgen in je team en deze te verbeteren.

In het kort: wat is DISC?

DISC is een methode om de groepsdynamiek van een team te analyseren en daarop het team te verbeteren.

Wat voor inzicht krijg je met DISC?

DISC helpt je om een beter inzicht te krijgen in de gedragsvoorkeuren (of gedragsstijlen) van je medewerkers. Je herkent dan zowel de sterke als de zwakke punten van een werknemer.

Heb je de gedragsvoorkeuren geïdentificeerd? Selecteer medewerkers strategisch voor je team. Je wilt namelijk een team dat efficiënt werkt en actief bijdraagt aan de doelstellingen van je bedrijf.

Welke gedragsvoorkeuren onderscheidt DISC?

DISC gaat uit van vier gedragsvoorkeuren. Die worden in vier kleuren weergegeven: rood, geel, groen en blauw. Een werknemer valt met zijn of haar gedragsvoorkeuren onder één van vier kleuren. Die vallen onder de afkorting DISC.

Wat zijn de DISC-test kleuren?

DISC is een acroniem en staat voor:

  • Dominerend, daadkrachtig en direct (rood) - Dit zijn sturende en daadkrachtige types.
  • Invloed hebbend, inspirerend en interactief (geel) - Dit zijn communicatief sterke types.
  • Stabiel, sociaal en ondersteunend (groen) - Dit zijn zorgende types.
  • Consciëntieus, correct en calculerend (blauw) - Dit zijn gestructureerde en analytisch ingestelde types.
Besef goed dat bij de DISC-methode alles om balans draait. Een succesvol team is volgens deze methode dan ook een divers team! Je hebt dus medewerkers uit alle kleuren nodig.

Hoe gebruik je DISC voor teambuilding?

Teambuilding met DISC betekent vooral dat teamleden elkaar én elkaars kwaliteiten leren kennen. Zo ontstaat onderling vertrouwen. Bovendien leren de medewerkers zich ook aan elkaar aan te passen. DISC draait dus om verbetering van gedrag en communicatie in een team.

Wil je een ‘swingende start’ maken met deze methode? Zet dan deze stappen.

  1. Laat elke medewerker een officiële DISC-test afnemen. Zo identificeer je ieders stijl.
  2. Ga na welke mix aan stijlen het doel van je bedrijf het beste dient.
  3. Definieer en communiceer een duidelijk doel (anders ‘stroomt’ iedereen een andere richting op).
  4. Verdeel de rollen en houd hierbij rekening met de stijlen van de werknemers. Maak ook duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en waarom.
  5. Houd de teamdynamiek in de gaten. Er moet altijd sprake zijn van vertrouwen en respect om werkzaamheden goed, vlot en efficiënt uit te voeren. Zorg dus voor een open cultuur, waarin iedereen zich veilig voelt om ideeën, gedachten en wensen te delen.

Wat zijn potentiële valkuilen?

Je bent op zoek naar de perfecte combinatie van verschillende stijlen voor in het team, maar dat is wel even puzzelen. Want welke situaties moet je sowieso proberen te vermijden? Hier zijn drie voorbeelden van valkuilen.

Valkuil 1

Sommige stijlen staan lijnrecht tegenover elkaar. Neem bijvoorbeeld een rode medewerker. Die wil snel door de processen gaan. Dit terwijl een groene medewerker in hetzelfde team liever een rustig tempo aanhoudt. Dit verschil kan voor een conflict zorgen.

Valkuil 2

Een team die uit mensen van dezelfde kleur bestaat, geeft ook problemen. Zo is een team met alleen rode medewerkers waarschijnlijk erg gericht op het elkaar weg concurreren. Andersom zorgt een team met te veel groene personen voor besluiteloosheid, omdat er juist iemand met een daadkracht-element ontbreekt.

Valkuil 3

Een team dat alleen uit rode, gele, blauwe of groene medewerkers bestaat, praat elkaar al snel naar de mond. Zo ontstaat er in het team een tunnelvisie, waardoor de werkzaamheden weinig opschieten, alsnog stokken of helemaal niet het gewenste resultaat opleveren.

DISC draait om verbetering van gedrag en communicatie in een team.icon-quote-end.svg

Wat bereik je, in het beste geval, precies met DISC?

Een heel belangrijke voorwaarde voor teambuilding is dat iedereen bereid is om elkaar te begrijpen en met elkaar wil samenwerken. Je krijgt echter te maken met verschillende gedragsvoorkeuren of combinaties daarvan. De kunst is dan ook om een team zodanig samen te stellen dat je de perfecte mix aan gedragingen en dus acties krijgt. In het beste geval bereik je met DISC dan ook deze doelen:

  1. De teamleden worden bewuster van hun eigen gedragsstijlen en over die van anderen.
  2. De teamleden voelen zich zekerder over hun eigen stijl.
  3. De teamleden leren goed met elkaar te communiceren.
  4. De teamleden leren hoe ze hun stijl ook op klanten kunnen afstemmen.
  5. De onderlinge samenwerking verbetert en dat zorgt voor betere resultaten.
  6. De teamleden leren ook goed om te gaan met eventuele conflicten.
  7. Een divers team kan een (grote) diversiteit aan werkzaamheden het beste aan.

De meest gehoorde kritiek op DISC

DISC heeft fans, maar ook critici. De kritiek is dat deze methode ‘hokjesdenken’ in de hand werkt. Je plaatst met deze methode medewerkers onder een behoorlijk strak gedefinieerde stijl, terwijl de meeste mensen een breder palet van eigenschappen kennen. En medewerkers ontwikkelen zich natuurlijk ook door onder andere training, werkervaring en persoonlijke groei.

Daarbij kan een (veranderende) groepsdynamiek het gedrag van medewerkers beïnvloeden. Mensen zijn geneigd een rol aan te nemen afhankelijk van met wie ze te maken hebben en het eigen belang.

Valideer daarom de uitkomsten van de DISC methode door ook andere methoden in te zetten.

Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Hoe creëer je betrokkenheid bij tijdelijke Werknemers

Je hebt soms tijdelijke werknemers in dienst. Hoe creëer je bij hen betrokkenheid voor jouw organisatie? Bekijk tien tips en ga aan de slag.

Prestatie-Evaluatie (Beoordeling): hoe doe je dit?

Regelmatig de prestaties van je medewerkers beoordelen, kan je organisatie veel goed doen. Maar hoe pak je een prestatie-evaluatieproces aan?

Wat zijn de Fasen van een Slechtnieuwsgesprek?

Je moet iemand slecht nieuws brengen. Hiervoor organiseer je een slechtnieuwsgesprek en daar horen verschillende fasen bij. Neem die goed door!

Medewerkersbetrokkenheid meten: hoe doe je dat?

De betrokkenheid van je medewerkers meten is nodig om zaken in je bedrijf te verbeteren. Maar hoe vaak moet je medewerkersbetrokkenheid meten? En hoe?

Competentieontwikkeling: welke methoden zijn er?

Je wilt op elke functie een medewerker met de juiste competenties hebben. Maar hoe scherp je deze competenties aan? Verken wat praktische methoden.

Job Rotation: wat zijn de Voordelen en Nadelen?

Job rotation betekent dat je jouw medewerkers laat rouleren op taken of zelfs functies. Of dit zinvol is? Duik in de voordelen en de nadelen.
 
check