Het idee is dat je een medewerker aanspoort om zelf een oplossing voor een bepaalde kwestie te bedenken en die uit te voeren. Maar je hebt hier wel een duidelijke route, ofwel een structuur in het gesprek, voor nodig. Het GROW-model biedt je deze structuur.
Het GROW-model maakt deel uit van 'Agile Coaching'. Dit houdt in dat je je als coach niet oordelend en autoritair, maar motiverend en ondersteunend opstelt. Het is namelijk de bedoeling dat je medewerker zelf tot inzichten en oplossingen komt. Als coach leidt je dit in de juiste banen door de juiste vragen te stellen.
De letters van GROW staat voor vier termen, namelijk:
Deze vier termen zijn meteen de vier stappen die je in het proces moet zetten. Hier gaan we nu op in!
De eerste stap is om met je medewerker een doel (voor de lange termijn) te bepalen. De kernvraag is hier: waar wil je medewerker zich naartoe ontwikkelen? Dit doel moet voor je medewerker zo helder mogelijk zijn. Maar om dit doel te verduidelijken, moet je als coach wel de juiste vragen stellen. Dit moeten altijd open vragen zijn, omdat die je medewerker aanzetten tot zelf nadenken.
Denk aan dit soort vragen:
De tweede stap bestaat uit het analyseren van de huidige situatie. De kernvraag is hier: wat heeft je medewerker al gedaan om het doel te bereiken? Om hierachter te komen, zou je deze open vragen kunnen stellen:
De derde stap draait om het identificeren van kansen en mogelijkheden voor je medewerker. De kernvraag is hier: welke kansen en mogelijkheden zijn er om het doel te bereiken? Ook in deze fase stel je vragen, maar die gaan dieper op de inhoud in. Met deze vragen ga je de medewerker nog gerichter sturen om zelf oplossingen te bedenken. Dit is namelijk goed voor zijn of haar ontwikkeling.
Welke vragen kun je in deze fase stellen?
Hier zijn nog een paar voorbeelden:
Blijf intussen onthouden dat je niet zelf kant-en-klare oplossingen aandraagt. Wat je wel kunt doen, is een SWOT-analyse, rollenspel of case study voorstellen aan je medewerker. Dit soort activiteiten geven vaak nog meer inzicht in een situatie en sporen je medewerker dus ook aan tot het bedenken van (nog meer) oplossingen. Ga ook in op welke gevolgen een bepaalde oplossing kan hebben.
De vierde stap is gericht op het opstellen van een actieplan. Dit moet een helder plan zijn voor je medewerker. Maar hoe helder is 'helder'? In het plan staat concreet om welke acties het gaat. Ook omschrijf je welke acties de meeste prioriteit hebben en welke deadlines daaraan gekoppeld zijn.
Heel belangrijk is dat al deze acties gericht zijn op het behalen van het hoofddoel van je medewerker. Net zo belangrijk is dat je medewerker zich helemaal in het plan kan vinden en daar dus mee akkoord gaat.
Welke vragen stel je dus in deze fase?Je bedenkt de acties niet zelf. Als het goed is, heeft je medewerker deze bedacht. Gepaste vragen voor het opstellen van het actieplan zijn dus, bijvoorbeeld, deze:
Heb je al een indruk van wat het werken met het GROW-model inhoudt? Dit voorbeeld maakt het misschien nog duidelijker!
Een medewerker wil beter worden in het communiceren met teamleden.
Je medewerker zegt: 'Ik wil mijn communicatie naar mijn teamleden toe verbeteren. Zo ontstaat er meer duidelijkheid voor iedereen en worden werkzaamheden beter op elkaar afgestemd.'
Jij stelt vragen zoals deze:
'Op welke wijze communiceer je nu met je teamleden?'Je medewerker antwoordt hierop dat hij of zij amper tijd heeft om e-mails goed te lezen, waardoor hij of zij ook bepaalde afspraken met collega's mist en dus niet nakomt. Of je medewerker geeft aan dat er klachten zijn omdat zijn of haar e-mails onduidelijk zijn en spelfouten bevatten.
Jij stelt vragen zoals deze:
'Op welke manieren kun je beter communiceren?'Je medewerker kan bedenken om wat vaker de tijd te nemen om zijn of haar e-mails (goed) te lezen. Of je medewerker let extra op spelfouten, bijvoorbeeld met behulp van apps of websites.
Jij stelt een vraag zoals deze:
'Wat is de eerste stap die je kunt zetten om beter te communiceren?'Je medewerker kan besluiten om twee keer per dag een kwartier de tijd te nemen om e-mails goed te lezen en te beantwoorden. Hij of zij kan ook een cursus in taalvaardigheid volgen.
Welke voordelen biedt het GROW-model uiteindelijk? We zetten ze hier even allemaal op een rijtje.