Checklist Inwerkprogramma maken

Checklist Inwerkprogramma maken
Leuk! Een nieuwe collega komt je bedrijf versterken. Maar heb je zijn of haar komst wel goed geregeld?

Hoe vul je jouw inwerkprogramma in?

Je hebt alle vrijheid om zelf een inwerkprogramma in te vullen. Niet elke functie is hetzelfde, dus een programma verschilt dan ook meestal per functie, per afdeling en zelfs per bedrijf. Wel is het zo dat de meeste programma's duidelijk verdeeld zijn in fasen. En bij elke fase horen concrete stappen. Welke stappen dit zijn, zie je in onderstaand voorbeeld.

Voorbeeld checklist inwerkprogramma

Je wilt dat een nieuwe medewerker zich snel thuis voelt in het bedrijf. Ook wil je dat hij of zij zo snel mogelijk aan de slag kan. Met deze checklist vol acties voor je inwerkprogramma weet je zeker dat je deze twee doelen bereikt.

FaseStappen
1. Eén of twee weken voor de startdatumCommunicatie met je nieuwe medewerker
  • Informatiepakket over het bedrijf sturen
  • Formulieren laten ondertekenen
  • Startdatum en -tijd doorgeven
  • Programma eerste werkdag sturen
  • Inwerkplan voor de proeftijd sturen
Op de werkvloer zelf
  • Werkplek inrichten
  • Evt. toegangspas regelen
  • Evt. toegang tot clouddiensten en programma's regelen
  • De komst van de nieuwe collega aankondigen bij de medewerkers (via intranet of in een 'live' vergadering)
  • De medewerker alvast uitnodigen voor stand-ups en vergaderingen
  • Evt. de e-mail-handtekening van je medewerker opmaken
2. De eerste dagDit mag jij doen:
  • Je medewerker verwelkomen
  • Evt. een leuke goodiebag of ander welkomstcadeau overhandigen
  • Rondleiden en vluchtroutes aanwijzen
  • Pc/laptop/telefoon/toegangspas/ov-pasje/auto van de zaak overhandigen
  • Evt. werksheets overhandigen
  • Evt. een buddy of mentor aanwijzen
Dit doe je samen met je medewerker:
  • Inloggen op accounts
  • Programma doornemen
3. Week 1 (start proeftijd)Dit mag je medewerker doen:
  • Taken uitvoeren
  • (verdere) vragen stellen
  • Leren over de verantwoordelijkheden
  • Cursus of training volgen
  • Evt. samenwerken met een buddy of mentor
  • Meer collega's leren kennen
4. Week 2Dit mag je medewerker doen:
  • Taken uitvoeren
  • Het juiste tempo vinden
  • Evt. nog een cursus of training volgen
Dit doe je samen:
  • Hoe-gaat-het-gesprek voeren (evaluatie eerste week)
5. Week 3Dit mag je medewerker doen:
  • Focussen op productiviteit
6. Week 4Dit mag je medewerker doen:
  • Helemaal meedraaien met het team
Dit doe je samen:
  • Evaluatiegesprek voeren over de proeftijd
7. Einde proeftijd: krijgt de medewerker een contract? (ja of nee)Zo ja:
  • Persoonlijk ontwikkelingsplan opstellen
  • Evaluatiegesprekken plannen
Zo nee:
  • Medewerker bedanken
  • Werkartikelen laten inleveren
  • Netjes afscheid nemen van elkaar
Overlaad je nieuwe medewerker niet meteen met werk op de eerste werkdag. Laat hem of haar eerst rustig aan alles wennen. Gun de werknemer ook de tijd om zich in te lezen in eventuele instructies.

Wat zit er in het informatiepakket over je bedrijf?

Voor de eerste werkdag van je nieuwe collega stuur je een informatiepakket over het bedrijf. Aan dit pakket voeg je in elk geval deze documenten toe:

  1. Informatie over het bedrijf zelf
    • Over wat het bedrijf precies doet.
    • Eventueel ook de geschiedenis van het bedrijf.
  2. Organogram

    Dit is een schematisch overzicht van alle functies en afdelingen in het bedrijf.

  3. Personeelshandboek

    In een personeelshandboek staat alles wat een werknemer over de regels van het bedrijf moet weten.

  4. Cao (eventueel)

    Sommige functies vallen onder een cao. Als dit ook zo is voor jouw nieuwe medewerker, moet je de cao meesturen.

Hopelijk heb je zo voldoende om jouw nieuwe medewerker goed in te werken. Alvast veel succes samen!

Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Hoe creëer je betrokkenheid bij tijdelijke Werknemers

Je hebt soms tijdelijke werknemers in dienst. Hoe creëer je bij hen betrokkenheid voor jouw organisatie? Bekijk tien tips en ga aan de slag.

Prestatie-Evaluatie (Beoordeling): hoe doe je dit?

Regelmatig de prestaties van je medewerkers beoordelen, kan je organisatie veel goed doen. Maar hoe pak je een prestatie-evaluatieproces aan?

Wat zijn de Fasen van een Slechtnieuwsgesprek?

Je moet iemand slecht nieuws brengen. Hiervoor organiseer je een slechtnieuwsgesprek en daar horen verschillende fasen bij. Neem die goed door!

Medewerkersbetrokkenheid meten: hoe doe je dat?

De betrokkenheid van je medewerkers meten is nodig om zaken in je bedrijf te verbeteren. Maar hoe vaak moet je medewerkersbetrokkenheid meten? En hoe?

Competentieontwikkeling: welke methoden zijn er?

Je wilt op elke functie een medewerker met de juiste competenties hebben. Maar hoe scherp je deze competenties aan? Verken wat praktische methoden.

Job Rotation: wat zijn de Voordelen en Nadelen?

Job rotation betekent dat je jouw medewerkers laat rouleren op taken of zelfs functies. Of dit zinvol is? Duik in de voordelen en de nadelen.
 
check