Millennials (Gen Y) op de Werkvloer

Millennials (Gen Y) op de Werkvloer
Generatie Y of ‘millenials’ doen momenteel hard hun best op de werkvloer. Waar worden ze door gedreven en hoe kun jij ze ondersteunen als werkgever?
Vooraf: Er zitten behoorlijk wat wetenschappelijke bezwaren aan het indelen van mensen in een generatie. Een generatie zegt niks over een individu in die groep. Maak ook niet de fout door iemand als generatie ... te typeren. Je kan er dan heel erg naast zitten. Wel is een generatie een manier om een beeld te krijgen van algemene trends die spelen in een bepaalde groep en waar je dus rekening mee kan houden.

Gen Y kenmerken

  • Gen Y’ers zijn geboren tussen 1986 en 2000.
  • Gen Y’ers worden ook wel ‘millennials’ genoemd.
  • Gen Y wordt ook wel ‘de verwende generatie’ genoemd. Gezinnen waren kleiner vergeleken met die van de oudere generaties. Kinderen kregen daarom meer individuele aandacht van hun ouders.
  • Millennials zijn opgegroeid met het idee dat alles mogelijk is. Hun ‘drive’ om zich te ontwikkelen is daardoor sterk. Ze zijn ook zeker ambitieus.
  • Millennials zijn daarnaast gewend aan materiële overvloed. Zo hebben ze de start meegemaakt van veel technologische (hulp)middelen en ze maken daar ook volop gebruik van.

Wat vindt generatie Y belangrijk op de werkvloer?

Als generatie Y op de werkvloer staat, mag je verwachten dat ze hard werken. Ze zijn meestal ook erg trouw aan het bedrijf waar ze voor werken. Dat is wel iets om te koesteren! Verdiep je daarom in wat millennials belangrijk vinden op de werkvloer en ontdek wat je kunt doen om ze aan boord te krijgen én te houden.

Salariswensen

Gen Y’ers zijn op zoek naar een mooi salaris. Wie niet, zou je zeggen? Met het geld kunnen millennials de levensstandaard handhaven die ze van kleins af aan gewend zijn. Een paar keer per jaar op vakantie of misschien zelfs investeren in een eigen onderneming: wie zal het zeggen? Toch zijn vrijheid en flexibiliteit nét iets belangrijker dan salaris. Hier gaan we zo verder op in.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Met een mooi salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden trek je zonder meer millennials aan om te komen werken. Verwacht ook zeker dat ze volop zullen onderhandelen over deze punten.

Persoonlijke ontwikkeling

Millennials geloven sterk dat zelfontplooiing de weg is naar een goede en stabiele carrière. Werken is voor hen ook dé manier om zichzelf te ontplooien. Een minder sterk punt zou kunnen zijn dat Gen Y’ers nogal onzeker kunnen overkomen en zelfs vrij gevoelig kunnen zijn voor kritiek. Ze vragen zich telkens af of ze het wel goed doen en vragen dus ook regelmatig om (bevestigende) feedback.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Millennials zijn gegarandeerd leergierig en moeten constant uitgedaagd worden. Probeer dus voldoende workshops, trainingen en doorgroeimogelijkheden aan te bieden. Let tegelijkertijd op het geven van feedback. Geef regelmatig complimenten en bied opbouwende kritiek tijdens (evaluatie)gesprekken.

Soort werk en gewenste bedrijfscultuur

Millennials zijn wel gecharmeerd van functies in hoge posities. Veel Gen Y’ers ambiëren, net als Gen Z, zelfs ondernemerschap. Toch zijn ze er zich ook van bewust dat niets zomaar op hun pad komt. Dus wat voor functie een millennial ook bekleedt: hij of zij werkt gewoon keihard. Het maakt een Gen Y’er ook niet uit voor wat voor bedrijf hij of zij werkt, maar het moet in ieder geval een bedrijf zijn waar veel respect is voor elkaars gevoelens en waar technologische hulpmiddelen volop zijn geïntegreerd.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Zorg in de eerste plaats voor een veilige werkomgeving waarin iemands functioneren open en eerlijk besproken kan worden. En voer een beloningssysteem in, als je dat nog niet hebt. Beloningen, of die nu geldelijk zijn of niet, werken namelijk extra motiverend.


Grijp tegelijkertijd kansen aan om je bedrijf te moderniseren. En laat je Gen Y-personeel hierover meedenken, want zij zijn als geen ander bekend met de nieuwste en snelste technologieën!

Werkmentaliteit en leiderschap

Zoals gezegd, millennials zijn ambitieus en werken keihard. Ze kunnen verschillende taken tegelijk aan (multitasken) en ze zijn erg resultaatgericht bij alles wat ze doen. Werken uit idealisme? Dit komt bij deze generatie minder vaak voor, al hebben ze wel een goed ontwikkeld sociaal bewustzijn en brede algemene kennis.

Verder staan Gen Y’ers er ook om bekend dat ze op zelfstandige basis snel keuzes kunnen maken. Ze hebben namelijk weinig op met hiërarchische structuren dan wel met autoriteit. Ze zien ook meer in een informele band met collega’s om goed te kunnen samenwerken.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Millennials zijn heel proactief, maar je moet ze wel voldoende uitdaging en afwisseling bieden. Waak er wel voor dat je niet té veel van ze vraagt, anders lopen ze zichzelf snel voorbij. Zorg ook voor korte lijnen, want millennials houden niet van eindeloos vergaderen om tot beslissingen te komen.

Werk-privébalans

Hoe belangrijk zelfontplooiing en werk ook is voor Gen Y’ers: hun privéleven staat op de eerste plaats. Ze zijn dus zeker op zoek naar werkgevers die flexibele uren dan wel flexibele werkdagen aanbieden.

Wat kun jij bieden op dit vlak?
Leg flexibele regelingen vast in de secundaire arbeidsvoorwaarden. Bied ook de mogelijkheid tot hybride werken (of: Het Nieuwe Werken). Deze manier van werken is al populair, maar het wordt alleen maar nóg populairder.

Hoe werf je Gen Y’ers?

Gen Y’ers maken volop gebruik van socialmediakanalen zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Heb je vacatures voor hen openstaan? Bewerk die dan zeker voor op social media. Vooral foto’s en video’s helpen goed om de aandacht te trekken.

Leg in je vacatures ook zeker de nadruk op flexibele regelingen, doorgroeimogelijkheden en moderne technologie. Zo heb je je Gen Y-kandidaten vrij snel ‘in the pocket’!
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Hoe creëer je betrokkenheid bij tijdelijke Werknemers

Je hebt soms tijdelijke werknemers in dienst. Hoe creëer je bij hen betrokkenheid voor jouw organisatie? Bekijk tien tips en ga aan de slag.

Prestatie-Evaluatie (Beoordeling): hoe doe je dit?

Regelmatig de prestaties van je medewerkers beoordelen, kan je organisatie veel goed doen. Maar hoe pak je een prestatie-evaluatieproces aan?

Wat zijn de Fasen van een Slechtnieuwsgesprek?

Je moet iemand slecht nieuws brengen. Hiervoor organiseer je een slechtnieuwsgesprek en daar horen verschillende fasen bij. Neem die goed door!

Medewerkersbetrokkenheid meten: hoe doe je dat?

De betrokkenheid van je medewerkers meten is nodig om zaken in je bedrijf te verbeteren. Maar hoe vaak moet je medewerkersbetrokkenheid meten? En hoe?

Competentieontwikkeling: welke methoden zijn er?

Je wilt op elke functie een medewerker met de juiste competenties hebben. Maar hoe scherp je deze competenties aan? Verken wat praktische methoden.

Job Rotation: wat zijn de Voordelen en Nadelen?

Job rotation betekent dat je jouw medewerkers laat rouleren op taken of zelfs functies. Of dit zinvol is? Duik in de voordelen en de nadelen.
 
check