Generatiesegmentatie: waarom kan dit misleidend zijn?

Generatiesegmentatie: waarom kan dit misleidend zijn?
Generatiesegmentatie houdt in dat je mensen én hun eigenschappen categoriseert in generaties. Ontdek waarom dit misleidend kan zijn op de werkvloer.

Wat is generatiesegmentatie?

Mensen categoriseren in generaties noem je ook wel generatiesegmentatie. Dit is eigenlijk een vorm van hokjesdenken. De generatie is namelijk het ‘hokje’. Van mensen die onder een bepaalde generatie vallen, verwacht je vervolgens een ‘typisch’ gedrag en een ‘typische’ mentaliteit voor die generatie. Wat ‘typisch’ ook mag inhouden. Op de werkvloer kan generalisatie in elk geval storend werken.

Overzicht van de generaties

Om generatiesegmentatie beter te begrijpen, starten we eerst met een kort overzicht van de generaties.
Naam van de generatieGeboren tussen:
Babyboomers1941 en 1955
Generatie X1956 en 1970
Pragmatische generatie (tussengeneratie)1971 en 1985
Xennials (tussengeneratie)1977 en 1983
Generatie Y (Millennials)1986 en 2000
Zillennials (tussengeneratie)1995 en 2005
Generatie Z (of: Gen Z)2001 en 2015
Generatie Alpha (of: Gen Alpha)2015 en heden

Zoals je ziet, behoren babyboomers en leden van de Generatie X tot de twee oudste generaties. Gen Z en Gen Alfa zijn de jongste twee generaties. We nemen deze vier generaties even als voorbeeld.

Tussen deze vier generaties kunnen er flinke verschillen bestaan, alleen al door het feit dat het om ‘jong versus oud(er)’ gaat. En deze verschillen kunnen leiden tot conflicten over gedrag, inzicht of mentaliteit. Althans, hier gaan veel mensen automatisch vanuit, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Generatiekloof als ‘hokje’: wat is momenteel het probleem?

De jongeren van nu willen alles op een gouden presenteerblaadje krijgen. De ouderen van nu zijn niet flexibel en niet bereid om te veranderen. Dit soort opvattingen suggereren al een generatiekloof of -kloven. En deze kloven worden in onze maatschappij vaak vrij snel aangenomen als waarheid.

Toch zeggen experts dat een generatiekloof niet bestaat. Volgens hen is het zelfs een mythe. Verschillen komen namelijk vooral voort uit iemands persoonlijkheid. Elk mens groeit namelijk op met bepaalde waarden en overtuigingen die passen bij zijn of haar omgeving en tijdgeest. En er zijn nog meer bepalende factoren, zoals iemands karakter, opvoeding, scholing of financiële status.

Hoe zit het dan?
Jongeren zijn meestal wel wat ambitieuzer. Ze zoeken vaker dan ouderen naar waardering en nemen doorgaans wat meer risico. Dit ongeacht het tijdperk waarin ze leven. Ouderen zijn eerder, juist door hun ervaring, misschien wat voorzichtiger. Ze zijn daarnaast wat eerder geneigd tot behoud van traditionele werkwijzen. Ook dit is nooit anders geweest. Maar de kunst is wel om beide generaties goed met elkaar te laten samenwerken, ongeacht de verschillen.

Hoe voorkom je generatiesegmentatie op de werkvloer?

Hoe voorkom je dat verschillende generaties op de werkvloer gaan botsen? Als leidinggevende moet je er in de eerste plaats voor waken dat je niet zelf in een vooroordelenkuil over generaties valt. Anders kun je dit anderen ook niet leren. En je kunt zelfs nog meer doen.

Ga voor een mix van jong en oud

In elke sector is er behoefte aan individueel talent. Je selecteert je werknemers dan ook meestal op de attitude, kennis en vaardigheden die jij in het bedrijf nodig hebt, ongeacht de generatie waartoe ze behoren. In het gunstigste geval heb je straks gemengde teams van jong en oud. Beide generaties kunnen namelijk van elkaar leren en dat bevordert wederzijds begrip. Denk eventueel aan een mentorschapsprogramma.

Maak individuele afspraken

Elke werknemer, jong of oud, heeft zijn of haar persoonlijke behoeften als het gaat om arbeid en arbeidsvoorwaarden. Probeer rekening te houden met ieders voorkeuren, want een tevreden werknemer is meestal ook een gemotiveerde, en dus productieve werknemer. En ook hier hoeft generatie niet noodzakelijkerwijs een rol te spelen.

Bestrijd vooroordelen actief

Verschillende generaties kunnen vooroordelen over elkaar hebben. Dit kun je tegengaan door gesprekken tussen werknemers over hun verschillen te faciliteren. Laat jong en oud over elkaars beperkingen en kwaliteiten om onderling begrip, en dus ook een betere samenwerking, te creëren.
Geschreven door
Inge Stakenborg
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Hoe creëer je betrokkenheid bij tijdelijke Werknemers

Je hebt soms tijdelijke werknemers in dienst. Hoe creëer je bij hen betrokkenheid voor jouw organisatie? Bekijk tien tips en ga aan de slag.

Prestatie-Evaluatie (Beoordeling): hoe doe je dit?

Regelmatig de prestaties van je medewerkers beoordelen, kan je organisatie veel goed doen. Maar hoe pak je een prestatie-evaluatieproces aan?

Wat zijn de Fasen van een Slechtnieuwsgesprek?

Je moet iemand slecht nieuws brengen. Hiervoor organiseer je een slechtnieuwsgesprek en daar horen verschillende fasen bij. Neem die goed door!

Medewerkersbetrokkenheid meten: hoe doe je dat?

De betrokkenheid van je medewerkers meten is nodig om zaken in je bedrijf te verbeteren. Maar hoe vaak moet je medewerkersbetrokkenheid meten? En hoe?

Competentieontwikkeling: welke methoden zijn er?

Je wilt op elke functie een medewerker met de juiste competenties hebben. Maar hoe scherp je deze competenties aan? Verken wat praktische methoden.

Job Rotation: wat zijn de Voordelen en Nadelen?

Job rotation betekent dat je jouw medewerkers laat rouleren op taken of zelfs functies. Of dit zinvol is? Duik in de voordelen en de nadelen.
 
check