Job rotation betekent dat je jouw medewerkers laat rouleren op taken of zelfs functies. Of dit zinvol is? Duik in de voordelen en de nadelen.
Wat is job rotation?
Job rotation houdt in dat je een medewerker tijdelijk ander werk laat doen, bijvoorbeeld in een andere functie of op een andere afdeling. Je kunt ook tijdelijke projectteams opzetten, waarin je medewerkers van verschillende afdelingen met elkaar laat samenwerken. ‘Tijdelijk’ kan een dag, een week of zelfs langer zijn, afhankelijk van de doelen en de wensen van een medewerker.
Wanneer is job rotation mogelijk?
Job rotation is mogelijk in de volgende, bij voorkeur gecombineerde, situaties:
1. Je werknemer wil iets nieuws leren
Wat wil je werknemer graag leren? Wat zijn haar of zijn persoonlijke doelen en talenten? Bied de medewerker een plek aan waar hij of zij een vaardigheid kan aanscherpen of iets heel nieuws kan leren. Overleg met je werknemer ook over de uit te voeren taken en de duur van de roulatie.
Denk ook na over wie je medewerker gaat begeleiden en wie het traject bijhoudt. Je moet immers ook de voortgang monitoren.
2. Je bedrijf biedt voldoende mogelijkheden
Hoe meer afdelingen een bedrijf heeft, hoe meer mogelijkheden er zijn om mensen intern te laten rouleren. Bijvoorbeeld: Anne van de afdeling Sales wil graag weten hoe de productieafdeling werkt. Je spreekt met haar af dat ze een week mag meelopen op deze afdeling. Ze mag daar ook enkele productietaken uitvoeren.
Inventariseer eerst welke functies ‘goed rouleerbaar’ zijn. Zo’n overzicht helpt je sneller te bepalen waar je medewerkers (veilig) terechtkunnen voor een leerzame ervaring.
Job rotation voordelen
Job rotation heeft verschillende voordelen voor je medewerkers, maar ook voor de organisatie in haar geheel.
1. Verhoogde werknemerstevredenheid
Je medewerker krijgt de kans om iets nieuws te leren en om zich op andere vlakken te bewijzen. Dit maakt hem of haar gelukkiger op de werkvloer.
2. Verhoogd inzicht in processen
Je medewerker leert over hoe andere medewerkers of andere afdelingen werken. Hierdoor wordt zijn of haar inzicht in de werkprocessen groter.
3. Verhoogde mobiliteit
Je leert de talenten van je medewerker goed kennen. Nieuwe vaardigheden maken hem of haar ook breder inzetbaar in je organisatie. Sterker nog: gaat een medewerker vertrekken? Je kunt die mogelijk vervangen door een medewerker die dankzij het roulatiesysteem kennis heeft van de functie.
4. Langere inzetbaarheid door gezonde afwisseling
Misschien doet je medewerker normaal gesproken zwaar werk. Door dit werk af te wisselen met licht werk (op dezelfde of op een andere afdeling), houd je je medewerker niet alleen gemotiveerd, maar ook gezond. Hij of zij blijft zo ook langer inzetbaar.
5. Grotere betrokkenheid en begrip voor andermans werk
Door roulatie kweekt je medewerker meer begrip voor het werk van anderen. Hoe kan het, bijvoorbeeld, dat het altijd zo lang duurt voordat Emma van afdeling X de cijfers doorgeeft? Ah, dat komt omdat zij daarvoor eerst met drie verschillende partijen moet schakelen.
6. Meer mogelijkheden tot innovatie
Door medewerkers te laten rouleren, breng je ze in contact met nieuwe mensen. Hierdoor ontstaan misschien wel nieuwe samenwerkingen en dus ook nieuwe, innovatieve ideeën.
7. Minder verloop van personeel
Werknemers vinden het prettig om ontwikkelingsmogelijkheden aangeboden te krijgen. Zonder die mogelijkheden blijven ze niet gemotiveerd of betrokken. Ze gaan dan op zoek naar een nieuwe baan. Job rotation helpt het werk spannend en uitdagend te houden!
Job rotation nadelen
Roulatie van medewerkers kan ook nadelen met zich meebrengen. Dit zijn ze:
1. Het inwerken kost soms veel tijd
Het inwerken van een medewerker in een andere functie of op een andere afdeling kan soms veel tijd in beslag nemen. De medewerker die hem of haar moet inwerken moet daar misschien andere taken voor laten. En dat is soms niet efficiënt of winstgevend.
2. Niet alle functies zijn geschikt voor taakroulatie
Specialistische functies zijn niet heel geschikt voor taakroulatie. Je kunt immers niet zomaar iemand in de ‘werkschoenen’ van een docent, timmerman, dokter of advocaat plaatsen. Laat een medewerker ook nooit een machine bedienen zonder dat hij of zij daar de juiste ervaring dan wel de papieren voor heeft. Dit is vragen om ongelukken.
3. Niet alle werknemers zijn geschikt voor taakroulatie
Sommige werknemers hebben geen interesse om zich te verdiepen in andermans taken. Hen dwingen om toch uit hun comfortzone te stappen, kan je zelfs tegenwerken. Ze presteren dan minder of zelfs slecht in de nieuwe tijdelijke post en dat kan vervelende gevolgen hebben voor zowel hun collega’s als hun klanten.
Taakroulatie: is het iets voor jouw bedrijf?
Als je taakroulatie wilt invoeren, wees dan goed voorbereid. Ga van tevoren goed na welke medewerkers dit willen en vraag hen naar hun wensen. Stel dan voor elke medewerker een plan op.
- Wat wil hij of zij leren? Definieer een duidelijk doel.
- In welke functie of op welke afdeling leert je medewerker wat die wil leren?
- Welke tools moet je regelen voor de medewerker?
- Wie werkt deze medewerker in? En wie houdt daar toezicht op?
- Hoelang moet de functie- of afdelingswisseling duren?
- Hoe ga je het roulatietraject van de medewerker evalueren? En hoe gaat je medewerker dit doen?
Als je al deze zaken goed voor ogen hebt, heb je in no-time een duidelijk uitgestippeld pad voor je medewerker. Met deze basis maakt je medewerker straks een goede start in de nieuwe functie of op de nieuwe afdeling!