Je werft pas geschikte kandidaten als je op een eerlijke, professionele manier communiceert over je bedrijfscultuur. Hoe je dit doet? Ontdek de tips!
Wat is cultuurcommunicatie?
Cultuurcommunicatie houdt in dat je iedereen in het bedrijf (je huidige medewerkers) en iedereen buiten het bedrijf (potentiële kandidaten) leert te begrijpen wat jouw bedrijfscultuur inhoudt. In dit artikel gaan we specifiek in op hoe je vertelt over je bedrijfscultuur om geschikte medewerkers aan te trekken.
Onthoud deze drie basisprincipes
Om effectief te kunnen communiceren over je bedrijfscultuur, moet je je eerst bewust worden van drie basisprincipes.
- Ken je eigen cultuur - Zorg ervoor dat je je eigen bedrijfscultuur door en door kent. Breng anders eerst de bedrijfscultuur duidelijk in kaart: onderzoek goed welke doelen, normen, waarden en gedragingen bij je bedrijf horen. Aan deze zaken kun je namelijk je kandidaten toetsen!
- Schets een eerlijk beeld van de cultuur - Kandidaten letten tegenwoordig scherp op of zij in een bepaalde bedrijfscultuur zullen passen. Zelf let je scherp op of een kandidaat ook daadwerkelijk in de cultuur past. Voorkom dat aangenomen kandidaten alsnog vertrekken, omdat ze de cultuur anders ervaren dan ze is voorgesteld: schets altijd een realistisch beeld van de cultuur.
- Wees consistent - Een derde belangrijke voorwaarde voor effectieve cultuurcommunicatie is dat al jouw uitingen over de bedrijfscultuur duidelijk en consistent zijn. Dat wil zeggen: je kandidaten moeten het bedrijf in alle uitingen kunnen herkennen, ongeacht hoe de uitingen zijn vormgegeven en waar ze zijn gepubliceerd. Tips hierover vind je in Employer Branding versterken: 7 Tips.
Vraag ook aan je huidige medewerkers hoe zij de bedrijfscultuur beleven. Gebruik hun input voor ideeën om je bedrijfscultuur te schetsen.
5 gouden tips om je bedrijfscultuur te communiceren
Je kunt verschillende strategieën tegelijk toepassen om getalenteerde kandidaten te informeren, te inspireren en te verleiden. Dit zijn ze.
Tip 1. Deel de kernwaarden van je bedrijf
In alles wat je publiceert om kandidaten aan te trekken, moet je duidelijk maken welke waarden jouw organisatie belangrijk vindt. Die ken je, als het goed, zelf door en door. Kandidaten kunnen zo toetsen of hun waarden overeenkomen met die van het bedrijf.
VoorbeeldJe bedrijf heeft innovatie hoog in het vaandel staan. In je vacature vermeld je dus dat je op zoek bent naar iemand die creatief is en die niet bang is om te experimenteren. Kandidaten die zich in deze eisen herkennen, zullen zeker reageren
Tip 2. Gebruik storytelling
Storytelling is letterlijk het vertellen van verhalen. En dat is precies wat je gaat doen: verhalen vertellen die je bedrijfscultuur schetsen.
Waar vertel je precies over? Een paar ideeën:- Vertel over hoe de werkdag eruit ziet bij een bepaalde functie.
- Vertel over een behaald succes van een medewerker of van een team.
- Vertel over de teamstructuren en over de communicatie. Is er sprake van een open sfeer?
Lees ook: Hoe gebruik je Storytelling in Vacaturemarketing?Tip 3. Gebruik visuals
Sommige verhalen lenen zich beter voor beeld dan voor woord. Verhalen in beeld (visuals) gaan vaak zelfs meer ‘leven’ voor een kandidaat. Kies dus ook zeker voor het gebruik van:
- Foto’s
- Video’s
- Posters
- Infographics
Maar wat kun je goed in beeld laten zien? Hier zijn nog een paar ideeën:
- Laat een medewerker vertellen over zijn of haar ervaring bij het bedrijf.
- Toon de fysieke werkomgeving. Dit geeft de kandidaat een goed beeld van de sfeer.
- Laat zien welke teambuildingactiviteiten of maatschappelijke acties het bedrijf organiseert.
Tip 4. Zorg voor een unieke inhoud
Of je nu kiest voor woord, beeld of een combinatie van de twee: zorg ervoor dat je inhoud de lezer of de kijker meteen grijpt. Houd bijvoorbeeld rekening met deze punten.
- Maak het persoonlijk - Gebruik een tone of voice die past bij je cultuur. Misschien is dat energiek en informeel. Of juist formeel en netjes.
- Zet unieke voordelen in de spotlights - Welke voordelen heeft je bedrijf te bieden aan potentiële werknemers? Denk eens aan flexibele werkuren, trainingsmogelijkheden en doorgroeimogelijkheden. Noem dit soort zaken duidelijk in je tekst of beeld ze zo goed mogelijk uit op foto’s en in video’s.
- Toon wat jouw bedrijf uniek maakt - Wat maakt jouw bedrijf of bedrijfscultuur uniek? Misschien heeft je bedrijf ooit op een bijzondere manier een product of dienst in het leven geroepen. Misschien zijn er bijzondere gewoontes, zoals een Draag-witte-kleding-dag? Wat het ook is, vertel erover en je bedrijf krijgt een eigen karakter.
Tip 5. Schets een consistent beeld van je bedrijf
Verwerk je verhalen in woord of beeld in vacatures, advertenties, social media en op de website van het bedrijf. Je zorgt zo voor uniformiteit en dus ook voor consistentie en herkenbaarheid. Dit is employer branding ten top.
Tip 6. Peil je kandidaat op cultuur tijdens het sollicitatiegesprek
Ook tijdens een sollicitatiegesprek spreek je over de bedrijfscultuur. Stel de kandidaat dus
cultuurvragen om te peilen of hij of zij in de cultuur past. Laat de kandidaat eventueel ook meteen kennismaken met de werkomgeving en/of met toekomstige teamleden.
Nazorg: hoe houd je jouw kandidaat ‘cultureel’ aan boord?
Een bedrijfscultuur draait niet alleen om woorden, maar ook om daden. Als HR-medewerker of leidinggevende heb je daarom ook een voorbeeldrol: je draagt de waarden van het bedrijf bewust, consistent en duidelijk zichtbaar uit. Een aangenomen kandidaat leert zo relatief snel wat het echt betekent om deel uit te maken van het bedrijf. Ook leert hij of zij hoe die zelf aan de cultuur kan bijdragen.