In veel moderne bedrijven bestaat een innovatieve bedrijfscultuur. Maar wat is precies kenmerkend voor deze cultuur? Neem alle eigenschappen door.
Wat is een innovatieve bedrijfscultuur?
In een innovatieve bedrijfscultuur staat innovatie centraal. Medewerkers staan daarom flexibel tegenover veranderingen en ze zijn vrij om te experimenteren. Vooral in
start-ups (beginnende ondernemingen) zie je vaak een innovatieve cultuur.
Lees ook: Innovatie Stimuleren in je Bedrijf: 11 TipsWelke eigenschappen horen bij een innovatieve organisatiecultuur?
In een innovatieve bedrijfscultuur beseft men dat veel vlakken aandacht nodig hebben om snel en creatief in te spelen op de klantvraag. Hoe dat precies gaat, zie je terug in de specifieke eigenschappen van de cultuur.
Duidelijke visie, missie en koers
Innovatieve bedrijven willen populaire, maar ook duurzame producten of diensten creëren. Een bedrijf zal daarom heel duidelijke doelen stellen voor op de korte én lange termijn. Elk doel wordt zelfs
SMART gemaakt, zodat elke medewerker precies weet wat hem of haar te doen staat.
Klantgericht
De wens van de klant staat centraal. Speciaal voor de klant creëert het bedrijf immers producten of diensten. De medewerkers toetsen dan ook regelmatig of een product of dienst naar wens is. Is dit niet het geval, dan moeten diezelfde medewerkers flexibel genoeg zijn om zaken te veranderen.
Flexibel
Flexibel zijn is sowieso een kernwaarde in deze cultuur. Want een bedrijf dat innovatief werkt, moet snel kunnen besluiten en schakelen als de marktvraag verandert. Bovendien moeten medewerkers openstaan om te werken met nieuwe processen en technologieën. Hoe anders kan de concurrentie verslagen worden?
Kwaliteitsgericht
Hoe beter een product of dienst, hoe groter de kans dat een klant voor je kiest. Innovatieve bedrijven investeren daarom veel in de optimalisatie van onderzoeken en werkprocessen. Medewerkers krijgen bijvoorbeeld de nieuwste tools voor ontwikkeling en creatie.
Creativiteit
Zonder creatieve input kunnen innovatieve producten of diensten niet tot stand komen of verbeterd worden. Iedereen mag dus voorstellen op tafel leggen. Het beste voorstel wint uiteraard. Voor de medewerkers is dit alles prettig om drie redenen: zij hebben inspraak, ze kunnen hun creativiteit kwijt én ze zien dat hun werk er echt toe doet in het grotere geheel.
Houd medewerkers in een innovatief bedrijf geïnspireerd. Bezoek met z’n allen eens een beurs of nodig andere experts uit voor een korte samenwerking voor nieuwe inzichten en ervaringen.
Leergierig
Van medewerkers wordt verwacht dat ze altijd nieuwsgierig zijn én bereid zijn om nieuwe vaardigheden te leren. Deze twee eigenschappen zijn zelfs nodig voor innovatie. Het bedrijf zal daarom ook relevante workshops, cursussen of trainingen faciliteren.
Open communicatie en feedback
De medewerkers moeten hun ideeën en feedback delen zonder angst voor kritiek of afwijzing. Open en directe communicatie is zelfs heel belangrijk om tijdig op veranderingen te kunnen inspelen of om problemen op tijd te ondervangen.
Vrijheid, maar ook verantwoordelijkheid
Individuele medewerkers, teams of afdelingen krijgen de vrijheid om hun werkzaamheden op een eigen manier uit te voeren. Een persoon, team of afdeling is echter ook bereid om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor het uitgevoerde werk.
Risicobereidheid
Medewerkers mogen experimenteren. Risico’s nemen is zelfs toegestaan, omdat ze van eventuele mislukkingen kunnen leren en daar zaken (nog verder) mee kunnen verbeteren.
Coachend leiderschap
Leidinggevenden coachen, inspireren en motiveren werknemers om nog beter te presteren. Een hoofd van een team of afdeling zal een medewerker bijvoorbeeld altijd aansporen om goed na te denken over de eigen successen en mislukkingen.
In een innovatief bedrijf wordt onafhankelijk denken en het experimenteren gestimuleerd. Maar dit betekent niet dat medewerkers aan geen enkele regel gebonden zijn. Alles gebeurt nog steeds binnen een bepaald kader en, net zo belangrijk, binnen een bepaald budget.
Samenwerkingsgericht
In een innovatief bedrijf werken meestal multidisciplinaire teams. Door de diverse samenstelling van een team, zijn meerdere perspectieven en dus ook meerdere goede ideeën mogelijk. De teamleden zijn ook sterk samenwerkingsgericht: ze brainstormen regelmatig, wisselen kennis uit en geven elkaar constructieve feedback.
Beloningsgericht
Hoe houd je jouw medewerkers lang tevreden en betrokken? Je erkent hun prestaties en/of je deelt beloningen uit voor alle bijdragen die het bedrijf vooruit helpen. Door erkenning en beloning stimuleer je de medewerkers om in de toekomst nog betere prestaties te leveren.
Talentgericht
Ontwikkeling van talent gebeurt volop in een innovatief bedrijf dat innovatieve producten of diensten in de markt wil plaatsen. Tegelijkertijd wil een dergelijk bedrijf ook regelmatig nieuw talent aan boord zien stappen. Waar moet de ideale kandidaat aan voldoen? Sowieso is deze persoon creatief, flexibel en niet bang om te falen.