Inhoud
Meer artikelen
Gidsen
Vaakst gelezen
Tot een ondernemende bedrijfscultuur behoren deze hoofdkenmerken:
In een ondernemende bedrijfscultuur zie je veel eigenschappen terug uit de adhocratiecultuur in het Competing Values Framework van Cameron en Quinn. In die cultuur draait alles om innovatie en het telkens vooruit kunnen en durven kijken. Het bedrijf richt de zaken daarom als volgt in:
Als je kijkt naar het organigram van de organisatie, dan zie je vooral een platte structuur. Het bedrijf heeft dus weinig managementlagen en dat maakt snelle besluitvorming en dus snelle goedkeuring van innovatieve werkzaamheden mogelijk.
In een organisatie met een ondernemende bedrijfscultuur steken leidinggevenden veel werk in het delen van heldere informatie over de missie, de visie en de koers. De medewerkers begrijpen dan ook goed waar het bedrijf naartoe wil. Ook begrijpen ze precies wat hun bijdrage is aan het geheel.
De organisatie wil de concurrentie graag voor blijven, dus er bestaat zelfs een zeer sterke drive om continu klantwaarde te creëren. Elke medewerker begrijpt wat de klant wenst of doet er alles aan om dit te achterhalen.
Medewerkers richten zich sterk op het bouwen en onderhouden van relaties met stakeholders. Ze waarderen ook hoe stakeholders invloed uitoefenen op de organisatie. Sowieso gaan de resultaten voor de processen.
De organisatie stimuleert alle medewerkers om 'ondernemend' te denken. Iedereen is in feite een 'eigenaar' van ideeën of acties. Sowieso worden nieuwe ideeën altijd op prijs gesteld, want die zijn nodig om innovatieve producten of diensten tot stand te brengen.
Zoals gezegd, iedereen is 'eigenaar'. Dit houdt dus ook in dat werknemers zelfstandig beslissingen mogen nemen. Tegelijkertijd verwacht de organisatie ook dat een medewerker zelf verantwoordelijkheid neemt voor het eigen werk.
Medewerkers in een ondernemende cultuur werken veel samen. Je ziet dan ook vooral beweging in teamvorm. De teamleden wisselen onderling kennis uit en ondersteunen elkaar. Het vertrouwen tussen de teamleden is dan ook meestal ook groot.
Overigens kun je 'samenwerking' ook breder bezien. Bedrijven met een ondernemende cultuur werken namelijk ook graag samen met andere organisaties om innovatieve producten en diensten neer te zetten. Een dergelijke samenwerking verhoogt tegelijkertijd de kans dat een bedrijf blijft bestaan.
De medewerkers omarmen diversiteit en inclusiviteit in teams. Uit een mix van achtergronden en specialisaties kunnen namelijk veel verschillende ideeën en oplossingen ontstaan. Dit is cruciaal als een bedrijf wil innoveren.
Bij innovatie hoort verandering, en daar is flexibiliteit voor nodig. Een bedrijf moet immers telkens kunnen meebewegen met de marktvraag. Bovendien is iedereen bewust van het feit dat een klant of stakeholder zijn of haar behoeften kan wijzigen tijdens werkprocessen. Bedrijven met een ondernemende cultuur werken daarom vaak agile (wendbaar).
De organisatie moedigt in regelmatig terugkerende feedbackrondes medewerkers aan om keer op keer het beste uit zichzelf te halen. Daarnaast moet iedereen proactief op zoek gaan naar kansen en op deze kansen inspelen. Risico's nemen is in dat proces toegestaan. Het nemen van risico's is soms zelfs essentieel als je producten of diensten wilt verbeteren of iets origineels wilt presenteren.
Zonder leercultuur bestaat er geen cultuur van verbetering. De organisatie staat de medewerkers daarom toe om zowel van successen als mislukkingen te leren. Fouten maken mag dus, want van fouten kun je leren en groeien. De medewerkers nemen daarom alle vrijheid om te experimenteren met nieuwe ideeën.
Medewerkers worden uitgedaagd om zich ook op andere manieren te ontwikkelen. Zo biedt de organisatie workshops, cursussen of trainingen aan. Job rotation komt bovendien ook geregeld voor in ondernemingsgerichte bedrijven. De medewerkers wisselen dan onderling tijdelijk van post om over elkaars vak te leren.
In ondernemende culturen zie je vaak dat een bedrijf de medewerkers ook (openlijk) erkent en beloont voor hun prestaties. Erkenningen en beloningen verhogen de medewerkerstevredenheid en daarmee ook de motivatie om een volgende keer nog beter te presteren.
Een ondernemende organisatie is zich heel bewust van acties of besluiten die invloed hebben op de lange termijn. De resultaten bepalen namelijk of het bedrijf levensvatbaar kan blijven. Van de medewerkers wordt daarom ook verwacht dat zij zich bewust zijn van acties die zowel op de korte als lange termijn invloed hebben.