In een procesgerichte bedrijfscultuur draait alles om het efficiënt inrichten en uitvoeren van processen.
Wat is een procesgerichte bedrijfscultuur?
In een procesgerichte bedrijfscultuur ligt de nadruk op stabiliteit en beheersbaarheid. Maar om deze twee zaken te bereiken, is controle nodig. Het bedrijf denkt en werkt daarom heel procesmatig.
Eigenschappen van een procesgerichte bedrijfscultuur
Een procesgerichte bedrijfscultuur doet denken aan de hiërarchische cultuur zoals het
OCAI-model van Cameron en Quinn beschrijft. De eigenschappen van een procesgericht bedrijf liggen daar dus ook niet ver vandaan.
Hiërarchische structuur
In het bedrijf is duidelijk sprake van hiërarchie. De rollen en de verantwoordelijkheden zijn strak afgebakend. Elke medewerker weet dus precies wat hij of zij doen. Ook weten alle medewerkers aan wie zij zich moeten verantwoorden.
Gericht op consistente kwaliteit
Producten of diensten moeten standaard van hoge kwaliteit zijn. Maar om consistente kwaliteit te waarborgen, moeten processen ook standaard soepel verlopen. Hierover gaan eigenlijk alle volgende eigenschappen.
Procesgericht
Het bedrijf investeert aanzienlijk veel tijd en geld in het optimaliseren van processen. Dit is nodig om de kwaliteit van producten of diensten te waarborgen. Tegelijkertijd helpt efficiënt procesbeheer om verspilling tegen te gaan.
Standaardisatie
Het bedrijf legt schriftelijk nauwkeurig vast hoe alle processen en procedures moeten verlopen. Vervolgens werkt iedereen ‘volgens het boekje’ om telkens dezelfde kwaliteit te kunnen leveren en om risico’s te minimaliseren. Er is zelfs heel weinig tolerantie voor afwijkingen.
Weinig innovatief
In een organisatie waar precies volgens de regels gewerkt moet worden, krijgen medewerkers weinig of geen ruimte om te werken aan innovatieve oplossingen. Anders gezegd: ze mogen niet (zomaar) experimenteren en al zeker niet zonder goedkeuring van het management vooraf. Deze regel lijkt streng, maar het heeft een reden: door experimenten riskeer je vertraging van processen en dat is niet efficiënt.
Controlegericht
Om processen soepel en efficiënt te laten verlopen, is (strikte) controle nodig. Het bedrijf voert daarom regelmatig controles of audits uit. ‘Meten is weten’ is hierbij het motto. Procesgerichte organisaties maken dan ook graag gebruik van procesmanagement-tools om zowel de voortgang als de resultaten van medewerkers en processen te meten.
Data-gedreven besluitvorming
Een procesgericht bedrijf wil nooit voor verrassingen komen te staan. Niet voor niets wordt elke handeling vastgelegd, al dan niet met procesmanagement-tools. Beslissingen zijn daarom ook vooral gebaseerd op wat medewerkers ontdekken in hun registratiesystemen. Overigens is dit ook typisch voor bedrijven met een
developer-bedrijfscultuur.
Formele cultuur
Het behoud van goed werkende processen en efficiëntie gaan voor persoonlijke relaties tussen mensen. In een procesgericht bedrijf gaan medewerkers dus vooral formeel met elkaar om.
Focus op de lange termijn
In een procesgerichte bedrijfscultuur zorgt het stabiliseren en (strikt) handhaven van processen voor duurzaamheid. Een bedrijf dat consistente kwaliteit aflevert, heeft namelijk meer overlevingskansen dan een bedrijf dat dit niet doet.
In wat voor organisaties vind je deze cultuur terug?
Vooral grote organisaties hechten waarde aan een procesgerichte bedrijfscultuur. Denk bijvoorbeeld aan dit soort organisaties:
- Grote banken
- Verzekeringsmaatschappijen
- Overheidsinstellingen
- Productiebedrijven (fabrieken)
- Transportbedrijven
- Techbedrijven
Overigens komt er in dit soort bedrijven vaak ook een
bureaucratische cultuur voor. Deze cultuur heeft ook zeer veel raakvlakken met een procesgerichte bedrijfscultuur. De belangrijkste overeenkomst is sowieso dat kwaliteit en stabiliteit de voorkeur krijgen boven creativiteit en flexibiliteit.