Glasheldere doelen. Keihard werken. Mooie beloningen. In een resultaatgerichte bedrijfscultuur streeft iedereen voortdurend naar perfecte resultaten.
Wat is een resultaatgerichte bedrijfscultuur?
In een resultaatgerichte bedrijfscultuur draait alles om het eindproduct. Het bedrijf concurreert ook volop met gelijkaardige organisaties. Cameron en Quinn beschrijven deze cultuur ook wel als de ‘marktcultuur’ in hun
OCAI-model.Wat zijn de centrale waarden binnen deze cultuur?
Centrale waarden binnen een resultaatgerichte bedrijfscultuur zijn:
- Winst
- Resultaten
- Taakgerichtheid
- Productiviteit
Eigenschappen van een resultaatgerichte bedrijfscultuur
In een resultaatgericht bedrijf wegen de resultaten zwaarder dan de processen. Deze gedachte komt terug in alle eigenschappen van de cultuur.
Klantgericht
Het belang van een klant en/of stakeholder staat op de eerste plaats. Het bedrijf moet daarom precies afleveren waar de klant om vraagt. Dit heet ook wel: klantwaarde leveren. Pas als je de gewenste kwaliteit kunt leveren en daar winst op kunt maken, kun je spreken van een goed resultaat.
Doelgericht
Als je weet wat je klant wil, dan weet je ook precies wat je moet doen. Het management besteedt dan ook veel tijd en aandacht aan de communicatie over de visie, de missie en de koers. Doelen en verwachtingen worden zo voor iedereen duidelijk. Doelen worden vaak ook eerst SMART gemaakt, zodat men de prestaties concreet kan meten.
Competitief
Het bedrijf houdt de concurrentie strak in de gaten. Daarnaast moedigt het bedrijf haar medewerkers aan om zichzelf en elkaar uit te dagen. Zo blijft iedereen gericht op het behalen van goede resultaten.
Prestatiegericht
Reputatie en succes zijn heel belangrijk in een resultaatgericht bedrijf. De verwachtingen voor een medewerker zijn dus doorgaans hoog. De medewerkers willen zich ook zeker bewijzen: ze zijn ambitieus en ze werken hard. Ze zijn zich er goed van bewust dat leidinggevenden hen vooral beoordelen op hun prestaties.
Datagedreven besluitvorming
Het bedrijf is heel actief in
prestatiemanagement. De medewerkers
formuleren KPI’s en ze meten de voortgang en de resultaten met behulp van allerlei (technische) tools. Op basis van de vergaarde data nemen de medewerkers (belangrijke) besluiten. Al deze besluiten hebben natuurlijk het doel om resultaten te verbeteren.
Medewerkers presteren minder goed als de verwachtingen vanuit de organisatie niet duidelijk zijn. Stel daarom realistische doelen er zorg ervoor dat elke medewerker begrijpt op welke manieren die kan bijdragen aan deze doelen.
Efficiënt
Zonder de juiste middelen kan niemand goed en efficiënt presteren. Resultaatgerichte organisaties investeren daarom vrijwel altijd in goede (technologische) tools voor hun medewerkers. Ook zit er een forse efficiencyslag in het feit dat alle processen en resultaten strak gemeten worden (zie de vorige eigenschap).
Beloningsgericht
In een resultaatgerichte cultuur is het passend om medewerkers te belonen voor goede resultaten. Wat voor beloningen een bedrijf uitdeelt? Dat is aan het bedrijf zelf, want hier bestaan geen vaste regels voor. Een eerlijk beloonsysteem zorgt er hoe dan ook voor dat werknemers zich erkend voelen. Het zorgt er ook voor dat ze gemotiveerd blijven om nog vaker te presteren.
Autonomie
De medewerkers zijn autonoom. Ze mogen zelf bepalen hoe ze werken en wanneer ze werken, als ze de gewenste resultaten maar behalen. Met andere woorden: de focus ligt inderdaad niet op de processen (het hoe), maar op de resultaten (het wat).
Flexibiliteit
De medewerkers ervaren een flexibele manier van werken (zie het vorige punt), omdat het bedrijf vertrouwen in hen heeft. Andersom wordt van de medewerkers verwacht dat zij zich ook flexibel opstellen. Zo kunnen ze meegaan en inspelen op veranderingen die nodig zijn om de gewenste resultaten te bereiken.
Verantwoordingsplicht
Het bedrijf verwacht dat elke medewerker zich wil en kan verantwoorden voor de eigen resultaten. Dit is eigenlijk ook wel logisch, aangezien de medewerkers zelfstandig beslissingen mogen nemen. Een medewerker in een prestatiegerichte cultuur wil bovendien laten zien wat die kan, dus die moet sowieso bereid zijn om transparant te zijn over zijn of haar eigenaarschap - en dus ook over zijn of haar verantwoordelijkheid.
Een resultaatgerichte lijkt een ‘harde’ cultuur, omdat iedereen competitief is ingesteld. Toch ligt de nadruk ook sterk op samenwerking en saamhorigheid. Dat komt omdat leidinggevenden zich flink inspannen om iedereen duidelijk te maken dat ze aan hetzelfde doel werken.
Feedbackgericht
In een resultaatgericht bedrijf vinden regelmatig feedbackrondes plaats. Zo blijven de medewerkers op de hoogte van wat er wordt verwacht. Ze leren uiteraard ook over wat ze nog kunnen verbeteren. Andersom zorgen leidinggevenden voor consistente,
constructieve feedback en voor erkenning van goede prestaties. Zo blijft iedereen gemotiveerd en geïnspireerd om een volgende keer nóg beter te presteren.
Open communicatie
Leidinggevenden zorgen ervoor dat problemen doorlopend bespreekbaar zijn en blijven. Dit is heel belangrijk, anders kunnen er geen verbeteringen plaatsvinden om betere resultaten te behalen. Door open communicatie kunnen medewerkers en leidinggevenden duidelijke afspraken maken over oplossingen voor problemen.
Samenwerkingsgericht
De medewerkers werken vaak samen in teams. De teamleden vertrouwen elkaar, ze helpen elkaar en ze wisselen onderling ideeën uit. Het voordeel hiervan? Teams met een goede onderlinge verstandhouding zijn sterk(er) in het bedenken van oplossingen voor problemen. De teamleden helpen elkaar in feite naar de gewenste resultaten toe.
Voorbeelden van resultaatgerichte bedrijven
Wat voor soort bedrijven omarmen een resultaatgerichte bedrijfscultuur? Hier zijn een paar voorbeelden:
- Adviesbureaus
- Retailbedrijven
- Servicebedrijven
- Mediabedrijven
- Techbedrijven
Tot slot: is een resultaatgerichte bedrijfscultuur dé beste cultuur voor een organisatie? Niet per se. Het hangt namelijk sterk af van het type bedrijf en de doelen van het bedrijf. Houd er ook rekening mee dat er in organisaties ook vaak een mix voorkomt aan bedrijfsculturen.