Employer Branding: bepaal de USP's van jouw Werkgeversmerk

Employer Branding: bepaal de USP's van jouw Werkgeversmerk
Met Unique Selling Points (USP's) kan je jouw werkgeversmerk onderscheiden. Maar, hoe bepaal je goede USP’s voor je merk?

Want, hoe verwerk je de bedrijfscultuur en bijvoorbeeld de groeimogelijkheden die je biedt? Zijn de werkomgeving, de beloningen of de werk-privé-balans geschikt als USP’s voor employer branding? Die vragen beantwoorden we, aan de hand van ons stappenplan, zodat jij een idee krijgt van de beste Unique Selling Points, specifiek voor jouw organisatie.

Waarom zijn USP’s belangrijk voor jouw employer branding?

Misschien zou je iedereen het liefst altijd het volledige verhaal over jouw organisatie vertellen. Dat valt niet mee, omdat je er vaak niet de tijd en de ruimte voor hebt. Een aantal USP’s kan je in dat geval helpen. Je deelt een aantal unieke kenmerken of voordelen, bijvoorbeeld om:

  • Talent aantrekken
    Nieuw talent maakt kennis met jouw organisatie. Tijdens de kennismaking wil je vlot tot de kern komen. Dat maakt USP’s heel goed geschikt, zoals A-merken die hun product proberen te verkopen.
  • Medewerkers behouden
    Bestaande medewerkers blijven hopelijk zo lang mogelijk bij jouw organisatie betrokken. Maar, waarom blijven ze eigenlijk betrokken? Een duidelijke set USP’s kan ze helpen om overtuigd te blijven dat ze op de juiste plek zitten.
  • Bedrijfscultuur versterken
    Door de UPS’s voor het werkgeversmerk in kaart te brengen maak je weer opnieuw helder waar het binnen de cultuur om draait. Zo kan de employer branding zowel extern als intern effect hebben op de motivatie.
  • Verbeteren van de reputatie
    Extern verbeter je de reputatie van jouw werkgeversmerk, dankzij USP’s voor employer branding. Je brengt helder in kaart waar je voor staat en wat je als organisatie te bieden hebt. Dat is interessant voor kandidaten en alle andere betrokkenen bij het bedrijf.

Stappenplan: USP’s voor jouw werkgeversmerk

Met het onderstaande stappenplan bedenk je USP’s voor jouw werkgeversmerk. Ze bieden richting voor de bredere employer branding, dankzij een aantal bullet-points die vertellen waar de organisatie voor staat.

1. Analyseer de bedrijfscultuur

Begin met de bedrijfscultuur, als je de USP’s voor een werkgeversmerk wilt vaststellen. Wat zijn de waarden, normen, gedragingen en attitudes die binnen de organisatie belangrijk zijn? Dat is waar je straks op in wilt zetten met de USP’s voor employer branding.

Vraag je bijvoorbeeld af wat:

  • De organisatie authentiek maakt
    Wat doen jullie anders dan veel anderen? Of wat vormt de kern, wat al jarenlang een belangrijk uitgangspunt is? De authenticiteit is belangrijk, voor voldoende vertrouwen en geloofwaardigheid in de USP’s. Zorg dat je beschrijft wat de werkelijke cultuur is, zoals medewerkers dat voelen.
  • Welke aantrekkingskracht de organisatie heeft
    Welke aantrekkingskracht heeft de organisatie, zowel op medewerkers als op klanten, leveranciers en andere betrokkenen? Waarom willen medewerkers bij het bedrijf werken? En wat zijn redenen voor opdrachtgevers of leveranciers om de organisatie het werk te ‘gunnen’?
  • Wat medewerkers betrokken houdt
    Vraag bijvoorbeeld aan medewerkers wat hen betrokken houdt. Waarom voelen zij de motivatie om zich in te zetten en wat levert dat hen op? Vertaal dit naar de bedrijfscultuur die blijkbaar bijzonder is.
Let op: het valt niet altijd mee om de bedrijfscultuur eenvoudig boven tafel te krijgen. Vaak voelt het ‘normaal’ binnen de organisatie. Vraag daarom door, denk er nog eens over na en vergelijk de antwoorden bij wat je van andere bedrijven of organisaties hoort.

2. Wat zijn sterke punten en unieke kenmerken?

De USP’s voor employer branding gebruik je om de sterke punten en unieke kenmerken uit te lichten. Je hebt daarvoor in de vorige stap de benodigde informatie behaalt.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

  • Sterke werk-privé-balans
    Hoe kunnen medewerkers hun werk en privé balanceren? Is het mogelijk om de werkuren flexibel in te delen? Is het mogelijk om parttime te werken of om (gedeeltelijk) thuis te werken? Houd er rekening mee hoe medewerkers dit waarderen, dus of dit belangrijk is om op te nemen in de USP’s. Hoe gaat de organisatie om met vakantiedagen en verlofregelingen? En zijn er programma’s beschikbaar om te sporten, voor mentale gezondheid of voor mindfulness?
  • Mogelijkheden om te ontwikkelen
    Veel medewerkers waarderen het als ze zich binnen de organisatie kunnen ontwikkelen. Hoe gaat het bedrijf daarmee om en wat is geschikt om te verwerken tot USP binnen employer branding? Denk bijvoorbeeld aan trainingen en opleidingen (workshops en cursussen) en aan mentoring of coaching. Vaak kunnen medewerkers elkaar onderling uitstekend op weg helpen. Ook de kansen op promotie en doorgroeien horen hierbij.
  • Een maatschappelijke missie
    Heeft de organisatie een duidelijke maatschappelijke missie? Vanuit verantwoordelijkheid voor het milieu of sociale samenhang kan er enorme motivatie ontstaan. Het kan een interessante USP zijn, voor organisaties die zich graag moreel onderscheiden.

3. Maak jouw medewerkers tot ambassadeurs

Aan welke USP’s voor het werkgeversmerk je ook werkt, zorg ervoor dat medewerkers zich daarbij betrokken voelen. Dit krijg je voor elkaar door ze te betrekken bij het proces om de USP’s te bepalen.

Vraag medewerkers om hun input en ga daarmee aan de slag. Houd ze betrokken bij de ontwikkelingen, bijvoorbeeld als je het koppelt aan de sterke en unieke kenmerken hierboven. Controleer regelmatig of de inzichten nog kloppen met wat medewerkers hadden bedoeld.

4. Onderzoek de concurrentie

Onderzoek de concurrentie, door bij andere bedrijven te kijken naar de USP’s die ze hebben vastgesteld. Lees bijvoorbeeld de missie en de visie van een organisatie, net als de kernwaarden. Dit is vaak een vertaling van de USP’s, die ze ook als werkgeversmerk gebruiken.

Tip: heeft de concurrent een werkenbij-site? Daar vind je vaak de letterlijke USP’s voor het werkgeversmerk. Meld je aan als sollicitant, om alle informatie te ontvangen en te beoordelen.

5. Evalueer en pas aan

Heb je de USP’s voor het werkgeversmerk vastgesteld? Dan kun je daarmee aan de slag voor de employer branding. Tegelijkertijd stopt het daar niet, omdat je wilt blijven verbeteren. Houd er rekening mee dat de wereld om de organisatie heen verandert. De verandering zet door, dus het is belangrijk om je daar steeds toe te blijven verhouden.

Plan evaluaties, bijvoorbeeld na 3 maanden, na 6 maanden en daarna na een jaar. Door de USP’s voor het werkgeversmerk jaarlijks tegen het licht te houden voorkom je dat die verstoffen. Het is de beste manier om de USP’s actueel te houden, zodat ze blijven bijdragen aan de employer branding.

Geschreven door
Patrick Wessels
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check