Hoe kan je het Wervingsproces automatiseren met een ATS?

Hoe kan je het Wervingsproces automatiseren met een ATS?
Een ATS kan je helpen om het wervingsproces te automatiseren. Dankzij het Applicant Tracking System kun je herhalende taken automatiseren.

Een Applicant Tracking System is daarnaast heel goed geschikt om de Candidate Experience bij kandidaten te verbeteren. Het ATS levert wat dat betreft voordelen op voor jou als werkgever én voor de kandidaat die solliciteert. Wij leggen je uit hoe je het wervingsproces automatiseert met een ATS.

Wat is een Applicant Tracking System (ATS)?

Het Applicant Tracking System is geavanceerde software, ontworpen om de werving en selectie door bedrijven te automatiseren. Het ATS vereenvoudigt het beheer van kandidaten, maakt het makkelijker om sollicitaties (op) te volgen en verbetert de algehele efficiëntie.

Functionaliteiten van een ATS

Denk je aan een ATS om het wervingsproces te automatiseren? Dan zijn dit een aantal belangrijke functionaliteiten:

  • Vacaturebeheer
    Creëer, publiceer én beheer vacatures op verschillende jobboards en carrièresites, gewoon vanuit één centraal systeem. Het ATS automatiseert vacaturebeheer, zodat je vanuit één plek het volledige overzicht houdt.
  • Kandidatenbeheer
    Sla eenvoudig kandidaatsprofielen op en organiseer ze in een logische structuur. Bovendien verzamel je daarbij zowel de cv’s als de sollicitatieformulieren die kandidaten insturen als ze solliciteren.
  • Screening en selectie
    Automatiseer de screening en selectie, bijvoorbeeld met een voorselectie. Stel daarvoor specifieke criteria in, zoals bepaalde vaardigheden, ervaring of een relevante opleiding voor kandidaten.
  • Communicatie
    Communiceer geautomatiseerd, bijvoorbeeld via e-mail en SMS. Plan bovendien de sollicitatiegesprekken met kandidaten in en stuur updates of herinneringen over de locatie en de tijd.
  • Rapportage en analyse
    Genereer rapportages en analyses, die inzicht geven in de effectiviteit van het wervingsproces. Maak inzichtelijk waar het efficiënter of beter kan, zodat je het proces steeds verder kunt automatiseren.
Tip: met een ATS zorg je bovendien veel eenvoudiger voor compliance. Vraag bij de leverancier van de software na hoe hun software ervoor zorgt dat jij automatisch compliant bent, bijvoorbeeld op het gebied van AVG/GDPR.

Welke ATS-systemen zijn er?

Als je het wervingsproces wilt automatiseren met een Applicant Tracking System heb je daarvoor allerlei opties. Er zijn bijvoorbeeld ATS-systemen voor:

  • Kleine en middelgrote bedrijven (MKB)
    Het ATS voor het MKB is vooral betaalbaar en zit eenvoudiger in elkaar. Met name de basisfunctionaliteiten voor vacaturebeheer en kandidatenbeheer krijgen over het algemeen veel aandacht. Je kunt denken aan systemen zoals Workable en Breezy HR.
  • Grote bedrijven en multinationals
    Het ATS voor grote(re) organisaties bevat bijvoorbeeld uitgebreide rapportages, AI-gestuurde zoekfuncties en integraties met allerlei andere systemen. Je kunt denken aan systemen zoals Taleo, Greenhouse en het Nederlandse Ubeeo.
  • Sectorspecifieke bedrijven
    Sommige ATS-oplossingen zijn specifiek geschikt voor bepaalde branches of sectoren. Dat geldt bijvoorbeeld voor de gezondheidszorg, de technische sector en de retail, waarin vaak specifieke behoeften gelden. Geschikte ATS-systemen zijn bijvoorbeeld HealthStream voor de gezondheidszorg en Bullhorn voor uitzendbureaus.

Daarnaast heb je de keuze uit cloud-based ATS-systemen en on-premise systemen. Een ATS in de cloud biedt meer flexibiliteit en schaalbaarheid. Bovendien hoef je geen grote investering vooraf te doen. Een on-premise-systeem vereist installatie op de bedrijfsservers, maar biedt vervolgens meer controle. Houd er wel rekening mee dat je in dat geval ook zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud. Cloudsystemen winnen daardoor snel aan populariteit.

Voordelen: voor werkgevers en kandidaten

Automatiseer je het wervingsproces met een ATS? Dat levert voordelen op, zowel voor werkgevers als voor kandidaten. We zetten de belangrijkste voordelen op een rij.

Voordelen voor werkgevers

  • Efficiënter werven
    Dankzij een ATS kun je veel efficiënter werven. Je hoeft er minder tijd en moeite in te steken om vacatures en kandidaten te beheren. Daardoor kun je vacatures sneller publiceren, meer sollicitaties verwerken en kandidaten eenvoudiger volgen. Je profiteert bijvoorbeeld van automatische herinneringen, gepersonaliseerde e-mails en workflows met een betere structuur.
  • Makkelijker kandidatenbeheer
    Het opslaan, zoeken en matchen van kandidaatsprofielen is een stuk makkelijker met een ATS. Bovendien kun je eenvoudig kandidaatsgegevens invoeren, die doorzoekbaar maken met filters en kandidaten koppelen aan de juiste vacatures. Geavanceerde systemen bieden AI-mogelijkheden, zodat je de beste kandidaten voor een vacature werft.
  • Betere compliance
    Dankzij het Applicant Tracking System kun je geautomatiseerd voldoen aan belangrijke wet- en regelgeving. Je kunt bijvoorbeeld automatisch de vereiste documentatie bijhouden of rapportages genereren. Vooral op het gebied van privacy scheelt dit veel werk, omdat je AVG- en GDPR-compliant bent.
  • Soepele integraties
    Ten slotte biedt een ATS allerlei mogelijkheden tot integraties. Je kunt denken aan integraties of koppelingen met CRM-software of HRM-tools. Daardoor wissel je veel makkelijker gegevens uit. Ook kun je integraties met e-mail, kalenders en andere communicatietools gebruiken. Zo kost de werving je dankzij de automatisering veel minder werk.

Voordelen voor kandidaten

  • Betere communicatie
    Kandidaten profiteren dankzij de automatisering met een ATS van veel betere communicatie. Het is steeds duidelijk wat er moet gebeuren en wat een kandidaat kan verwachten. Bovendien blijven kandidaten veel beter op de hoogte van de status van hun sollicitatie, bijvoorbeeld dankzij een automatische ontvangstbevestiging en een uitnodiging voor het sollicitatiegesprek.
  • Fijne sollicitatie-ervaring
    De soepele processen tijdens sollicitaties dragen bij aan een betere sollicitatie-ervaring. Binnen ATS-systemen gaat het om de Candidate Experience, om kandidaten de best mogelijke ervaring te bieden. Onder andere automatische updates en reminders dragen daaraan bij, net als geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails met meer informatie of belangrijke vragen.
  • Goed beeld van het werkgeversmerk
    Ten slotte krijgen kandidaten dankzij het ATS een veel beter beeld van het werkgeversmerk. De professionele en gestructureerde aanpak van het proces laat zien hoe het eraan toe gaat en wat een kandidaat van de werkgever kan verwachten. Het is makkelijker om vragen te stellen en het voorkomt onduidelijkheid, waardoor de motivatie toeneemt om met de sollicitatie door te gaan.

Automatiseren met een ATS: het wervingsproces van de toekomst

De automatisering van het wervingsproces met een ATS staat eigenlijk pas in de kinderschoenen. De verwachting is dat dit de komende jaren een verdere vlucht zal nemen, met voordelen voor zowel werkgevers als de kandidaten.

Je kunt bijvoorbeeld denken aan:

  • Verdere mobiele optimalisatie
    Steeds meer kandidaten solliciteren (vooral) mobiel, dus dat moet perfect werken.
  • Integraties met social media
    Dankzij integraties wordt het makkelijker om potentiële kandidaten te bereiken.
  • AI-screening en -selectie
    AI helpt de beste kandidaten voor te stellen, zodat je minder uitzoekwerk hebt.
  • Chatbots en virtuele assistenten
    Chatbots helpen kandidaten door het sollicitatieproces, met antwoorden en updates.
  • Bias-reductie
    Door onbewuste vooroordelen te vermijden ontstaat er een inclusiever wervingsproces.

Vraag aanbieders van de ATS-systemen naar hun visie op deze trends. Of naar hun ervaringen daarmee en de wijze waarop ze die al implementeren. Zo krijg je een goed beeld van een toekomstbestendig Applicant Tracking System, om het wervingsproces te automatiseren.

Geschreven door
Patrick Wessels
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check