Met Facebook kan je een breed publiek bereiken, maar hoe vind je er toekomstig personeel? En hoe zit het met de kosten en met privacy?
Facebook heeft maandelijks meer dan 2,8 miljard actieve gebruikers, wereldwijd. Bovendien is het platform bijzonder toegankelijk en kun je er heel gericht adverteren. Maar, maakt dat het een geschikt platform om personeel te zoeken? Wij zochten het voor je uit en zetten de voordelen en de nadelen voor je op een rij.
Al in 2011 introduceerde Facebook de mogelijkheid voor bedrijven om een bedrijfspagina aan te maken. Dat introduceerde de zakelijke mogelijkheden, die daarna zijn doorontwikkeld tot Facebook Jobs. Ook die functie werd al een tijd terug gelanceerd, namelijk in 2017. Het laat zien dat het social media platform al vroeg merkte dat de gebruikers voor werkgevers heel interessant konden zijn.
Uit een onderzoek door Jobvite blijkt dat circa 67% van de recruiters Facebook gebruikt om kandidaten te werven en te screenen. Een onderzoek door de Society of Human Resource Management (SHRM) laat zien dat zelfs 84% van de organisaties social media gebruikt, waarbij Facebook de meest populaire keuze is.
Het valt verder op dat Facebook een ander publiek heeft dan bijvoorbeeld LinkedIn, maar daardoor niet minder geschikt is om personeel te zoeken. Het brede en diverse publiek op Facebook is heel interessant voor werkgevers. Vooral passief werkzoekenden laten zich via dit platform iets makkelijker bereiken. Met Facebook Jobs, gerichte advertenties en bedrijfspagina’s zijn daar bovendien heel handige tools voor beschikbaar.
Facebook biedt uitstekende mogelijkheden om personeel te zoeken, dankzij de diverse voordelen van het platform. Je zorgt er bijvoorbeeld eenvoudig voor interactie en een hoge mate van betrokkenheid. Sterker nog, die betrokkenheid is er soms al bij kandidaten die de bedrijfspagina ‘volgen’.
Facebook heeft miljoenen gebruikers in Nederland, als onderdeel van de 2,8 miljard maandelijkse gebruikers wereldwijd. Dat betekent dat je praktisch iedereen kunt bereiken, zowel in Nederland als over de grens.
Opvallend aan het publiek op Facebook is dat de gebruikers heel divers zijn. Ze variëren in leeftijd, etniciteit, opleidingsniveau en alle soorten professionele achtergronden. Daardoor kun je breder zoeken, ook bij passief werkzoekenden die je niet bereikt via de traditionele jobboards.
Een belangrijk voordeel van personeel zoeken via Facebook is de zeer gerichte targeting. Je hebt de mogelijkheid om heel precies te zijn, bijvoorbeeld op basis van leeftijdsgroepen, opleidingsniveaus, werkervaring en zelfs interesses of hobby’s.
Sterker nog, je kunt zelfs targeten op basis van een bepaalde locatie. Zo bepaal je of een advertentie voor een vacature bijvoorbeeld te zien is in een bepaalde regio, een stad of zelfs een buurt. Zo vind je makkelijker personeel uit de directe omgeving.
Facebook berekent relatief lage kosten voor de werving van nieuwe kandidaten. Het sociale platform is bijvoorbeeld goedkoper dan krantenadvertenties, jobbeurzen en het inschakelen van een wervingsbureau. Ook ben je flexibel in het budget dat je beschikbaar maakt. Vaak betaal je voor de advertenties op basis van een kost per klik (CPC) of zelfs per conversie (CPA), dus per kandidaat die zich aanmeldt.
Dat neemt niet weg dat Facebook ook een aantal nadelen kent, als je er wilt zoeken naar personeel. Houd bijvoorbeeld rekening met het risico op negatieve reacties, op vacatures. De commentaren zijn openbaar, dus zorg dat je een sterk werkgeversmerk hebt als je adverteert via Facebook.
Een belangrijk mogelijk nadeel van personeel zoeken via Facebook is de discussie rond data en privacy. Kandidaten die zich aanmelden delen hun data via Facebook, dus moeten het sociale platform daarin vertrouwen. Geef kandidaten transparant aan welke data ze delen, hoe jouw organisatie (en Facebook) daarmee omgaat en wat je doet om de data te beschermen.
Houd er rekening mee dat de kwaliteit van kandidaten soms kan tegenvallen. Vooral als je hoger opgeleid personeel zoekt kan dat een uitdaging zijn. De openbaarheid en het brede publiek van Facebook kunnen ook betekenen dat meer verschillende kandidaten zich aanmelden.
Benieuwd hoe je het makkelijkst personeel kunt vinden via Facebook? Met een paar praktische tips benut je de diverse nadelen, terwijl je zo min mogelijk last hebt van de nadelen:
Begin met de bedrijfspagina, door die te updaten. Zorg voor actuele en volledige informatie. Voeg bovendien foto’s en video’s toe, die laten zien hoe het er binnen de organisatie aan toegaat. Zorg voor regelmatige updates en verzamel bijvoorbeeld recensies en reviews van Facebook-gebruikers. Voeg bovendien een CTA toe, zoals een knop ‘Solliciteer nu’. Dat maakt het voor gebruikers makkelijk om contact met je op te nemen.
Facebook Jobs is speciaal ontwikkeld om jou te helpen om personeel te vinden via Facebook. Dat betekent dat je vacatures kunt opstellen, inclusief de functie-eisen, verantwoordelijkheden en wat je te bieden hebt. Gebruik de tool bovendien om lokale advertenties te publiceren. Zo ga je op zoek naar kandidaten bij jou in de regio, die bereid zijn om bij je te komen werken.
Bedenk vooraf een strategie om de advertenties op te stellen, voor de vacatures. Segmenteer de doelgroepen, om per segment te bepalen hoe je dit deel het best kunt aanspreken. Voer als dat kan A/B-testen uit, om na te gaan welke advertentie de beste resultaten oplevert.
Maak ten slotte gebruik van de community die je op Facebook vindt. Nodig uit tot engagement, bijvoorbeeld met interactieve content. Organiseer een Q&A-sessie, deel een poll of ga af en toe live met een video. Zo maak je het laagdrempeliger om contact te zoeken, waardoor ook kandidaten zich waarschijnlijk zullen aanmelden.