Personeel zoeken via Instagram: de Voor- en Nadelen

Personeel zoeken via Instagram: de Voor- en Nadelen
Je denkt misschien niet meteen aan Instagram als je personeel zoekt, maar het biedt wel degelijk veel mogelijkheden.

Instagram heeft veel meer te bieden dan (grafische) content creators alleen. Instagram biedt bijvoorbeeld een geweldig podium om jouw werkgeversmerk in de schijnwerpers te zetten. Met posts, stories en advertentie presenteer je de organisatie en de werkplekken, net als medewerkers die er met veel plezier werken.

Binnen Employer Branding is Instagram daarom juist een heel populaire keuze. Dus kijk je verder dan de traditionele werving of de directe benadering die je kent van LinkedIn en Facebook? Dan biedt Instagram allerlei voordelen om personeel te zoeken via het platform.

Waarom is Instagram geschikt om personeel te zoeken?

Instagram wint snel aan terrein, als platform om personeel te zoeken. Grote organisaties maken er al jarenlang gebruik van, net als van andere visueel ingestelde social media platformen. Ze gebruiken de etalage om hun werkgeversmerk te presenteren. Dankzij de specifieke targeting (ook op regio) kun je dit ook als kleinere organisatie gebruiken.

Bovendien biedt Instagram een aantal fijne kenmerken, die het een interessant platform maken:

  • Relatief jonge gebruikers
    Instagram heeft relatief jonge gebruikers, bijvoorbeeld in vergelijking tot Facebook en LinkedIn. Dat betekent dat het een waardevolle aanvulling is op de andere social media-kanalen, als je personeel zoekt. Bovendien is Instagram een interessante keuze als je jonge medewerkers zoekt, om op te leiden of om een bijbaan aan te bieden.
  • Hoge engagement met content
    De engagement op het platform is relatief hoog, in vergelijking tot andere sociale media. Het grafische karakter van Instagram speelt hierbij een belangrijke rol. De interactieve functies zoals likes, shares en comments worden relatief veel gebruikt. Dat betekent dat je als merk makkelijk de interactie aan kunt gaan met gebruikers.
  • Een letterlijk kijkje in de keuken
    Ten slotte kun je dankzij het grafische karakter van Instagram letterlijk een kijkje in de keuken bieden. Maak foto's van de werkplekken of deel een video waarin medewerkers uitleggen met welke systemen ze werken. Deel beelden van het personeelsuitje of maak op een andere manier zichtbaar hoe de bedrijfscultuur in elkaar steekt. Door dit te laten zien komt dat veel krachtiger over dan wanneer je er alleen maar over zou vertellen.

Voordelen van personeel zoeken via Instagram

Uniek bereik op Instagram

In Nederland heeft Instagram miljoenen actieve gebruikers, als onderdeel van de 1,3 miljard wereldwijd. Van de gebruikers is ongeveer 71% jonger dan 35 jaar, een groter percentage dan op andere platformen.

Bovendien blijkt uit onderzoek dat 60% van de Instagram-gebruikers aangeeft nieuwe producten, diensten en merken te ontdekken via het platform. De 83% die specifiek nieuwe merken ontdekt staat daardoor waarschijnlijk open voor jouw werkgeversmerk.

Meer views en meer likes voor posts

Visuele content spreekt letterlijk tot de verbeelding, dus leidt tot meer likes en shares dan geschreven updates. Uit cijfers blijkt dat afbeeldingen en video's leiden tot 94% meer views. Bovendien onthouden gebruikers 80% van wat ze visueel zien, ten opzichte van 20% van wat ze lezen. Merken die regelmatig foto's en video's van de bedrijfscultuur delen merken een toename van 50% of meer bij potentiële kandidaten die ze proberen te benaderen.

Sterke employer branding via social media

Je kunt Instagram heel goed gebruiken voor employer branding, dus de resultaten op zowel de korte als de lange(re) termijn. Maar liefst 78% van de gebruikers van Instagram geeft aan dat ze een indruk van bedrijven proberen te krijgen door naar hun activiteiten op sociale media te kijken. Ook geeft 67% aan dat ze bedrijven die regelmatig updates delen beter vertrouwen dan bedrijven die dat niet doen.

Goedkoper dan andere wervingskanalen

Ten slotte kan Instagram bovendien een heel betaalbare manier zijn om personeel te zoeken. Je betaalt bijvoorbeeld per klik of per lead, dus per kandidaat die daadwerkelijk contact opneemt. Ook heb je de mogelijkheid om specifiek en gericht te adverteren, alleen naar kandidaten die passen binnen het profiel waar je naar op zoek bent.

Nadelen van personeel zoeken via Instagram

Beperkte professionele focus

Houd aan de andere kant ook rekening met de nadelen van personeel zoeken via Instagram. De gebruikers van het platform hebben een beperkte professionele focus, omdat de diversiteit er groot is. Het is lastiger om te filteren op basis van achtergrond en ervaring of opleiding, omdat die informatie vaak niet beschikbaar is. Bovendien valt het niet mee om iemands achtergrond vooraf te verifiëren, bijvoorbeeld als je kandidaten die zich aanmelden wilt screenen.

Het kost veel tijd

Daarnaast kost het veel tijd om alle grafische content te ontwikkelen, die je gebruikt om het employer brand op te bouwen. Dus wil je regelmatig updates delen, bijvoorbeeld met foto's en video's? Houd er rekening mee dat daar veel tijd en moeite in zit bij de bedrijven die dat voor elkaar krijgen. De investering betaalt zich uiteindelijk uit, maar je zal daar aan de voorkant veel tijd in moeten investeren.

Praktische tips: zo vind je de beste kandidaten via Instagram

Benieuwd hoe je het goed aanpakt om personeel te zoeken en te vinden via Instagram? Een aantal best practices kunnen je waarschijnlijk op weg helpen. Dit is hoe andere bedrijven succesvol personeel werven via Instagram.

Optimaliseer het bedrijfsprofiel

Begin met het bedrijfsprofiel, of de bedrijfspagina in het geval van Instagram. Zorg voor een professionele profielfoto, schrijf een pakkende bio en publiceer alle contactgegevens. Maak verhalen en Highlights, met daarin de meest relevante stories.

Tip: gebruik een tool zoals Linktree voor de "link in bio", zodat je daar meerdere links bij elkaar kunt brengen. Verwijs in ieder geval naar de openstaande vacatures.

Gebruik relevante hashtags

Heel belangrijk om personeel te zoeken op Instagram is het gebruik van hashtags. Het gebruik hiervan is een van de vele voordelen, als je dat goed doet. Gebruik bijvoorbeeld #Vacature, #WerkenBij[Bedrijfsnaam], #Carriere, en #Solliciteren. Of kies voor een aantal branche-gerelateerde hashtags zoals #TechJobs, #MarketingVacature, of #FinanceCareers. Ook locatiegebaseerde tags kunnen werken, zoals #AmsterdamJobs of #RotterdamWerkt.

Bepaal een contentstrategie

Werk voor het werven van personeel via Instagram een contentstrategie uit. Bepaal bijvoorbeeld hoe je de bedrijfscultuur wilt delen, aan de hand van foto's en video's. Breng op die manier de werksfeer in beeld, bijvoorbeeld met teamuitjes en de dagelijkse activiteiten op kantoor. Je kunt eventueel medewerkers verhalen delen of een Q&A organiseren, waarmee je de engagement verhoogt.

Werk samen met influencers

Probeer ten slotte de samenwerking met influencers te zoeken. Kies relevante profielen met een groot aantal volgers, of met heel specifieke volgers die nieuwe kandidaten zouden kunnen zijn. Vraag om een testimonial, nodig een influencer uit tijdens een meetup of een evenement of laat een gesponsorde post of story plaatsen. Je zal merken dat het bereik van de vacatures daardoor enorm toeneemt.

Geschreven door
Patrick Wessels
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check