Instagram heeft veel meer te bieden dan (grafische) content creators alleen. Instagram biedt bijvoorbeeld een geweldig podium om jouw werkgeversmerk in de schijnwerpers te zetten. Met posts, stories en advertentie presenteer je de organisatie en de werkplekken, net als medewerkers die er met veel plezier werken.
Binnen Employer Branding is Instagram daarom juist een heel populaire keuze. Dus kijk je verder dan de traditionele werving of de directe benadering die je kent van LinkedIn en Facebook? Dan biedt Instagram allerlei voordelen om personeel te zoeken via het platform.
Instagram wint snel aan terrein, als platform om personeel te zoeken. Grote organisaties maken er al jarenlang gebruik van, net als van andere visueel ingestelde social media platformen. Ze gebruiken de etalage om hun werkgeversmerk te presenteren. Dankzij de specifieke targeting (ook op regio) kun je dit ook als kleinere organisatie gebruiken.
Bovendien biedt Instagram een aantal fijne kenmerken, die het een interessant platform maken:
In Nederland heeft Instagram miljoenen actieve gebruikers, als onderdeel van de 1,3 miljard wereldwijd. Van de gebruikers is ongeveer 71% jonger dan 35 jaar, een groter percentage dan op andere platformen.
Bovendien blijkt uit onderzoek dat 60% van de Instagram-gebruikers aangeeft nieuwe producten, diensten en merken te ontdekken via het platform. De 83% die specifiek nieuwe merken ontdekt staat daardoor waarschijnlijk open voor jouw werkgeversmerk.
Visuele content spreekt letterlijk tot de verbeelding, dus leidt tot meer likes en shares dan geschreven updates. Uit cijfers blijkt dat afbeeldingen en video's leiden tot 94% meer views. Bovendien onthouden gebruikers 80% van wat ze visueel zien, ten opzichte van 20% van wat ze lezen. Merken die regelmatig foto's en video's van de bedrijfscultuur delen merken een toename van 50% of meer bij potentiële kandidaten die ze proberen te benaderen.
Je kunt Instagram heel goed gebruiken voor employer branding, dus de resultaten op zowel de korte als de lange(re) termijn. Maar liefst 78% van de gebruikers van Instagram geeft aan dat ze een indruk van bedrijven proberen te krijgen door naar hun activiteiten op sociale media te kijken. Ook geeft 67% aan dat ze bedrijven die regelmatig updates delen beter vertrouwen dan bedrijven die dat niet doen.
Ten slotte kan Instagram bovendien een heel betaalbare manier zijn om personeel te zoeken. Je betaalt bijvoorbeeld per klik of per lead, dus per kandidaat die daadwerkelijk contact opneemt. Ook heb je de mogelijkheid om specifiek en gericht te adverteren, alleen naar kandidaten die passen binnen het profiel waar je naar op zoek bent.
Houd aan de andere kant ook rekening met de nadelen van personeel zoeken via Instagram. De gebruikers van het platform hebben een beperkte professionele focus, omdat de diversiteit er groot is. Het is lastiger om te filteren op basis van achtergrond en ervaring of opleiding, omdat die informatie vaak niet beschikbaar is. Bovendien valt het niet mee om iemands achtergrond vooraf te verifiëren, bijvoorbeeld als je kandidaten die zich aanmelden wilt screenen.
Daarnaast kost het veel tijd om alle grafische content te ontwikkelen, die je gebruikt om het employer brand op te bouwen. Dus wil je regelmatig updates delen, bijvoorbeeld met foto's en video's? Houd er rekening mee dat daar veel tijd en moeite in zit bij de bedrijven die dat voor elkaar krijgen. De investering betaalt zich uiteindelijk uit, maar je zal daar aan de voorkant veel tijd in moeten investeren.
Benieuwd hoe je het goed aanpakt om personeel te zoeken en te vinden via Instagram? Een aantal best practices kunnen je waarschijnlijk op weg helpen. Dit is hoe andere bedrijven succesvol personeel werven via Instagram.
Begin met het bedrijfsprofiel, of de bedrijfspagina in het geval van Instagram. Zorg voor een professionele profielfoto, schrijf een pakkende bio en publiceer alle contactgegevens. Maak verhalen en Highlights, met daarin de meest relevante stories.
Tip: gebruik een tool zoals Linktree voor de "link in bio", zodat je daar meerdere links bij elkaar kunt brengen. Verwijs in ieder geval naar de openstaande vacatures.Heel belangrijk om personeel te zoeken op Instagram is het gebruik van hashtags. Het gebruik hiervan is een van de vele voordelen, als je dat goed doet. Gebruik bijvoorbeeld #Vacature, #WerkenBij[Bedrijfsnaam], #Carriere, en #Solliciteren. Of kies voor een aantal branche-gerelateerde hashtags zoals #TechJobs, #MarketingVacature, of #FinanceCareers. Ook locatiegebaseerde tags kunnen werken, zoals #AmsterdamJobs of #RotterdamWerkt.
Werk voor het werven van personeel via Instagram een contentstrategie uit. Bepaal bijvoorbeeld hoe je de bedrijfscultuur wilt delen, aan de hand van foto's en video's. Breng op die manier de werksfeer in beeld, bijvoorbeeld met teamuitjes en de dagelijkse activiteiten op kantoor. Je kunt eventueel medewerkers verhalen delen of een Q&A organiseren, waarmee je de engagement verhoogt.
Probeer ten slotte de samenwerking met influencers te zoeken. Kies relevante profielen met een groot aantal volgers, of met heel specifieke volgers die nieuwe kandidaten zouden kunnen zijn. Vraag om een testimonial, nodig een influencer uit tijdens een meetup of een evenement of laat een gesponsorde post of story plaatsen. Je zal merken dat het bereik van de vacatures daardoor enorm toeneemt.