Inhoud
Wat zijn de voordelen van personeel zoeken via LinkedIn?
Wat zijn de nadelen van personeel zoeken via LinkedIn?
Meer artikelen
Gidsen
Vaakst gelezen
Hoe kun je personeel zoeken via LinkedIn? En wat zijn daarvan eigenlijk de voordelen en de nadelen? Wij zochten het voor je uit.
Wie personeel zoekt via LinkedIn heeft een potentieel enorm bereik en kan gebruik maken van allerlei geavanceerde tools. Maar, daar hangt ook een prijskaartje aan en hoe goed is LinkedIn geschikt voor de Nederlandse markt? Dat zetten we voor je op een rij.
Personeel zoeken via LinkedIn biedt een aantal fijne voordelen. Je hebt een enorm bereik en er zijn tools beschikbaar om heel gericht te zoeken. Bovendien kun je jouw werkgeversmerk sterk in de markt zetten en bouwen aan een netwerk dat ook op de lange termijn voordelen oplevert.
LinkedIn heeft wereldwijd meer dan 800 miljoen leden, dus biedt een enorm potentieel bereik. Het bereik is verdeeld over meer dan 200 landen, waaronder ook Nederland.
Bovendien vind je professionals en andere kandidaten in bijna iedere sector en branche. Dus zoek je naar technologisch geschoold personeel of specialisten in marketing en finance? Je vindt ze via LinkedIn, waardoor je allerlei soorten personeel kunt zoeken en vinden.
Ook staat LinkedIn bekend om de actieve gebruikers. Veel gebruikers zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging of een volgende baan. Dat maakt ze geschikt om te benaderen.
Als je personeel wilt zoeken via LinkedIn levert dat voordelen op, dankzij de slimme en geavanceerde filters die er beschikbaar zijn. Zoek bijvoorbeeld op basis van specifieke vaardigheden of expertises bij kandidaten. Of gebruik hun ervaringsniveau en opleiding, om te filteren binnen het totale aanbod.
Daarnaast kun je via LinkedIn zoeken in een geografische regio, zoals in een bepaalde stad of met een maximale afstand ten opzichte van kantoor. Het is zelfs mogelijk om in te stellen of je kandidaten zoekt die open staan voor remote werken (of juist niet).
Als je personeel zoekt via LinkedIn levert dat ook voordelen op voor het werkgeversmerk van jouw organisatie. Je kunt een bedrijfspagina ontwikkelen, waarop je zowel informatie deelt als foto's of video's plaatst. Zo deel je de bedrijfscultuur en de waarden.
Laat je daarnaast medewerkers aan het woord? Dan kunnen hun succesverhalen en ervaringen de belangrijkste testimonials zijn om meer kandidaten aan te trekken. Ondertussen kun je de bedrijfspagina promoten met gerichte advertenties en contentmarketing. Zo hebben de inspanningen direct effect op het aantal kandidaten, en op de lange termijn op de employer branding.
Terwijl je zoekt naar personeel via LinkedIn bouw je aan de relaties van bijvoorbeeld recruiters, HR-managers en anderen die hierbij actief zijn. Vraag ze om nieuwe connecties aan te gaan, om relevante content te delen en om groepen te volgen. Op die manier ontstaat er meer interactie, waardoor je de mogelijkheid hebt om een groter aantal betrokkenen aan de organisatie te binden.
LinkedIn is ten slotte een professioneel en geavanceerd platform, dat bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbevelingen kan doen. De algoritmen van het platform gebruiken bijvoorbeeld profielgegevens, eerdere sollicitaties en zoekgedrag van kandidaten. Aan de hand daarvan worden suggesties gedaan voor eventuele matches.
Dus zoek je een efficiënte manier om een idee te krijgen van wie er mogelijk bij een vacature past? LinkedIn's algoritmen verbeteren doorlopend, dankzij veel feedback van gebruikers. Dat betekent dat je profiteert van een systeem dat doorlopend verbetert.
Houd er rekening mee dat er aan de andere kant ook een aantal nadelen tegenover staan. LinkedIn is een duur platform om kandidaten te zoeken. Bovendien kost het relatief veel tijd, vooral als je veel (internationale) sollicitaties ontvangt. Ook moet je rekening houden met uitdagingen op het gebied van privacy.
Je moet relatief veel kosten maken voor het zoeken van personeel via LinkedIn. Het is een van de belangrijkste nadelen. Houd in ieder geval rekening met de kosten voor Recruiter Lite of de Recruiter Pro-licentie. Het gaat om enkele tientallen tot enkele honderden euro's per maand, per gebruiker. Vooral voor kleinere organisaties is dat een grote investering.
Wil je de vacatures meer aandacht geven? Dan komen daar betaalde advertenties bij. Vooral bij veel animo lopen de kosten snel op, waardoor het belangrijk is om dit goed in de gaten te houden.
Ondanks dat LinkedIn veel informatie geautomatiseerd verwerkt moet je uiteindelijk aan de slag met de sollicitaties die je ontvangt. Als je geen Applicant Tracking System (ATS) gebruikt leidt dat tot veel handmatig werk.
Vooral als niet alle kandidaten aan de gestelde eisen voldoen gaat er veel tijd zitten in het sorteren en verwijderen van ongeschikte profielen. Dat is zonde, omdat je die tijd niet kunt besteden aan de kandidaten die wel aan de wensen voldoen.
Houd er rekening mee dat LinkedIn heel toegankelijk is, zowel vanuit Nederland als vanuit andere landen. Het netwerk probeert zo wereldwijd mogelijk te opereren en biedt allerlei mogelijkheden voor (automatische) vertalingen.
Stel je vacatures open voor internationale kandidaten? Houd er rekening mee dat je voor hen een visum of een werkvergunning moet regelen. En dat er sprake kan zijn van cultuur- en taalverschillen. Bovendien moet je rekening houden met relocatiekosten, waardoor een buitenlandse kandidaat vaak aantrekkelijker lijkt dan het in de praktijk is.
Ten slotte moet je rekening houden met de privacy van gegevens. Gebruikers delen bijvoorbeeld hun volledige naam, werkgeschiedenis, opleidingsachtergrond en vaardigheden. Dit zijn gevoelige persoonlijke gegevens, dus die moet je veilig opslaan.
Bovendien is het niet zomaar toegestaan om die gegevens (lang) te bewaren. Maak een plan om daar goed mee om te gaan of gebruik een ATS dat dit voor je regelt. Zorg dat je compliant bent op het gebied van AVG/GDPR.