Alle Wervingsmethoden en Wervingskanalen

Alle Wervingsmethoden en Wervingskanalen
Je wilt personeel werven: welke methoden en kanalen zijn er dan beschikbaar?

Je kunt zowel intern als extern werven, bijvoorbeeld via de eigen bedrijfswebsite en de online vacaturebanken. Maar, wist je dat er nog minimaal vier kanalen zijn die je kunt gebruiken? Er bestaat niet per sé een ‘beste methode’ of een ‘beste kanaal’. In plaats daarvan is het vaak juist de moeite waard om de verschillende kanalen te combineren. Zorg er daarom voor dat je de diverse kanalen en methoden kent, voor een goede mix die de meeste kandidaten oplevert.

Welke wervingsmethoden zijn er?

Je kunt zowel intern als extern werven. Interne werving is vooral interessant binnen grotere organisaties, omdat er simpelweg meer medewerkers zijn om uit te kiezen. Externe werving kan lastiger zijn voor grote organisaties, bijvoorbeeld om nieuwe kandidaten eigen te maken met de systemen, de visie en de werkwijze.

Interne werving

Wil je personeel werven met interne werving? Je kunt denken aan:

  • Promotie
    Een medewerker maakt promotie, bijvoorbeeld naar een leidinggevende functie. Of in een andere rol met meer verantwoordelijkheden of vrijheden. Medewerkers met voldoende ambitie staan hier over het algemeen voor open.
  • Overplaatsing
    Daarnaast kun je intern werven op verschillende afdelingen, door een overplaatsing voor te stellen. Dan bied je een medewerker een andere rol aan, met weer nieuwe uitdagingen.

Het grote voordeel van interne werving is dat je op meerdere manieren kosten bespaart. In eerste instantie hoef je geen externe vacature uit te zetten, dus daar geen advertenties voor in te kopen en geen recruitment voor in te huren. Bovendien is de kans groot dat je nieuwe medewerkers maar beperkt hoeft op te leiden, omdat zij de organisatie, de cultuur en de processen al kennen.

Bovendien verloopt het inwerktraject vaak relatief snel en zijn medewerkers extra gemotiveerd. Zij kennen de organisatie, hebben de ambitie om een andere tol te vervullen en gaan daar dus gemotiveerd mee aan de slag.

Let op: als je intern werft ontstaat er een vacature op de positie die de medewerker verlaat. Soms kun je dit opvangen binnen het bestaande team. Vooral in kleinere organisaties is dit belangrijk, omdat het gat dat wordt achtergelaten vaak alsnog moet worden ingevuld met een andere vacature.

Externe werving

De methode van externe werving ken je waarschijnlijk, omdat dit de meest gebruikte manier is.

Extern werven kan bijvoorbeeld via vacaturebanken en binnen bestaande netwerken, net als vanuit de eigen medewerkers die misschien nog nieuwe kandidaten kennen. Ook speelt social media een steeds meer belangrijke rol.

Externe werving biedt een voordeel ten opzichte van interne werving, met het oog op employer branding. Is het belangrijk om de organisatie op een positieve wijze te presenteren? Dat lukt extern beter dan intern, omdat je extern anderen aanspreekt die de organisatie nog niet kennen. Er valt bij hen meer te winnen, door het bedrijf en het werkgeversmerk bekend te maken.

Welke wervingskanalen kun je gebruiken?

Ben je benieuwd welke wervingskanalen je kunt gebruiken? Je kent waarschijnlijk de bedrijfswebsite, online vacaturebanken en social media. Daarnaast kun je denken aan bijvoorbeeld print-media en netwerkevenementen. Wij werken ze voor je uit, inclusief de voordelen en de nadelen die erbij horen.

Bedrijfswebsite

De bedrijfswebsite is als wervingskanaal de goedkoopste keuze. Het is vaak voldoende om een vacaturetekst te laten schrijven en die op de website te plaatsen. Dat scheelt veel kosten, vooral als je geen marketinginzet hoeft te doen om de vacature bekend te maken. Maar, houd er rekening mee dat de eigen website misschien weinig bereik heeft. Hoe zorg je ervoor dat potentiele kandidaten de vacature daadwerkelijk te zien krijgen?

De eigen website biedt meer voordelen, namelijk de mogelijkheid om het employer brand te versterken. Jij bepaalt hoe het eruit ziet, wat je vertelt en welke informatie je deelt. Zo kun je een sterk werkgeversmerk neerzetten, waarbij er bovendien geen afleiding is van andere vacatures. Bovendien kun je rekenen op een hoge mate van betrokkenheid, als kandidaten via jouw eigen website solliciteren.

Houd er wel rekening mee dat het bereik vaak beperkt is en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de actualiteit van de vacatures. Dus plaats je veel vacatures op de website? Maak die weer onzichtbaar als de vacature vervuld is of als je niet langer op zoek bent.

Online vacaturebanken

Online vacaturebanken bieden precies de tegenovergestelde voordelen als de eigen website. Je bent er beperkt tot het format dat de vacaturebank beschikbaar maakt, bijvoorbeeld met tekst of een afbeelding om jouw werkgeversmerk over te brengen. Andersom bereik je veel meer kandidaten, omdat de verschillende vacaturebanken veel aangesloten gebruikers hebben.

Bovendien profiteer je in de vacaturebanken van een aantal handige tools. Maak bijvoorbeeld gebruik van cv-parsing, automatische screening en follow-up e-mails. Op die manier kost het wervingsproces minder tijd, vooral als je geen Applicant Tracker Systemen (ATS) gebruikt.

Houd er rekening mee dat de online vacaturebanken kosten rekenen voor de plaatsing. Is de plaatsing gratis? Dan is de kans groot dat je kosten betaalt bij een klik of een aanmelding, dus als een kandidaat contact met je opneemt.

Social media

Social media nemen een steeds meer belangrijke rol in als het gaat om personeel werven en recruitment. Dat heeft te maken met het veelvuldig gebruik van de platformen, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Dat geldt zowel voor individuele gebruikers als voor organisaties, die er kansen zien.

Vooral LinkedIn en ook Facebook zijn heel goed geschikt om direct kandidaten te werven. Je kunt er een vacature plaatsen (LinkedIn Jobs en Facebook Jobs), waarna kandidaten kunnen reageren. Dankzij uitgebreide mogelijkheden tot targeting kun je specifieke doelgroepen aanspreken. Of zelfs in een bepaalde regio rond het bedrijf zoeken. Instagram is daarentegen beter geschikt om het employer brand op te bouwen of verder te versterken.

Print-media

Gedrukte media leken een aantal jaren uit de gratie, maar zijn weer terug van weggeweest. Ze worden weer gelezen en ze stralen een bepaalde mate van professionaliteit uit. Daarnaast zijn print-media goed geschikt voor het opbouwen of versterken van een employer brand.

Voor vacatures waar je directe reacties op wenst van kandidaten is print-media minder goed geschikt. De gedrukte media bieden weinig controle en flexibiliteit. Bovendien zijn de resultaten moeilijk meetbaar.

Tip: meten wat een vacature in print-media oplevert? Voeg een QR-code of een unieke link toe, alleen voor die advertentie. Zo kun je meten hoeveel bezoekers via die link of QR-code de website bezoeken.

Netwerkevenementen

Netwerkevenementen zijn traditioneel goed geschikt om nieuwe kandidaten te werven. De aantallen die je kunt aanspreken zijn laag, maar wie je aanspreekt komt echt in contact met jouw werkgeversmerk. Je hebt de kans om het gesprek aan te gaan, dus te vragen wat de ander belangrijk vindt. Op die manier kom je meer te weten over de kansen om kandidaten aan te trekken.

Het persoonlijke contact draagt bovendien bij aan een warmere band tussen jouw organisatie en de kandidaat. De kans is daarom groot dat je kandidaten die je spreekt tijdens een netwerkevenement ook daadwerkelijk op gesprek kunt verwachten.

Geschreven door
Patrick Wessels
Redacteur & arbeidsmarktspecialist @ Werkzoeken.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Social Media Recruitment: voor- en nadelen

In hoeverre is social media recruitment echt de moeite waard? Bekijk de voordelen en de nadelen om je wervingsstrategie verder te verfijnen.

Wat is Social Media Recruitment?

Social media recruitment is het werven van nieuwe medewerkers via sociale media. Veel bedrijven en organisaties storten zich hier volledig op.

Kleur, Vorm en Taal: hoe je Psychologie gebruikt in Vacaturemarketing

Een vacaturetekst bestaat uit meer dan woorden. Met de juiste kleur, opmaak en taal verleid je mensen om te reageren.

Hoe je Latent Werkzoekenden triggert

Latent werkzoekenden vormen een enorme talentenpool. Maar hoe trigger je iemand die al een baan heeft om te solliciteren?

Cialdini's Beïnvloedingsprincipes gebruiken in Recruitment

Wil je dat een kandidaat ja zegt tegen je? Dan loont het om je te verdiepen in de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini.

Zo verhoog je Conversie op je Vacatures

Ga van vacature naar sollicitatie door je vacatureteksten goed te bestuderen en optimaliseren. Meer conversie, meer sollicitaties, meer kandidaten.
 
check