Je wilt een werken bij-pagina maken. Maar, hoe doe je dat? Waar let je op? En hoe voldoe je aan de Google-richtlijnen voor content?
Organisaties die een werken bij-pagina maken doen dat om toptalent aan te trekken. Ze informeren kandidaten, enthousiasmeren ze over de bedrijfscultuur en delen andere relevante informatie. Wij leggen je uit hoe je dat het best doet.
Wat is een werken bij-pagina?
Een werken bij-pagina is een aparte website of een deel van de website, waarop de organisatie zich presenteert aan potentiële medewerkers. Je deelt er vacatures, informatie over de bedrijfscultuur en andere relevante kenmerken of informatie.
Met een werken bij-pagina voor de organisatie versterk je de employer branding, vergroot je de zichtbaarheid en het bereik en maak je het recruitmentproces efficiënter. Bovendien kan het helpen bij het verbeteren van de Candidate Experience en zelfs bij de betrokkenheid van medewerkers bij de organisatie.
Waarom is een werken bij-pagina maken belangrijk?
Een sterke werken bij-pagina voor een organisatie geldt als een visitekaartje, naar potentiële nieuwe medewerkers. Dus positioneert jouw organisatie zich als innovatief en toekomstgericht? Zorg dan voor een fris design, medewerkers die vertellen over innovatie en handige tools die het makkelijk maken om een afspraak in te plannen.
Daarnaast draagt een werken bij-pagina bij aan de professionaliteit en het vertrouwen. Deel bijvoorbeeld informatie over de bedrijfscultuur en de salarisstructuur, of zelfs financiële gegevens. Dat wekt vertrouwen en straalt authenticiteit uit. Bovendien oogt zo’n pagina of website professioneel.
Ten slotte kun je de werken bij-pagina maken om kandidaten uit te leggen over het recruitmentproces. Leg ze uit wat je van ze verwacht, en wat ze van jou mogen verwachten. Dat neemt eventuele drempels en hobbels weg, voor een soepeler proces om kandidaten aan te nemen. Dit kan helpen om de tijd tot aannemen (Time to Hire) te verkorten.
Deze 5 onderdelen mogen niet ontbreken
1. Introductie van het bedrijf
Begin met een introductie van het bedrijf. Je maakt een eerste indruk maar één keer, dus zorg dat het tekstueel én visueel klopt. Deze sectie moet kort, bondig en inspirerend zijn.
Beschrijf bijvoorbeeld in één of twee zinnen de kernactiviteiten van het bedrijf. Vermeld de oprichtingsdatum en belangrijke mijlpalen, net als eventuele unieke aspecten van de organisatie.
Deel in ieder geval de missie, de visie en de waarden die bij jullie belangrijk zijn.
2. Verhalen van medewerkers
Laat echte medewerkers aan het woord, omdat zij kandidaten het meest authentieke verhaal kunnen vertellen. Vraag ze naar hun ervaringen op de werkvloer, vanaf het moment van solliciteren. Deel hun ervaringen in tekst of neem video’s op. Laat zien hoe het er dagelijks op de werkvloer aan toe gaat.
Zorg voor eerlijke en oprechte verhalen. Vermijd overdreven positieve verhalen. Laat ook ruimte voor uitdagingen, waar medewerkers mee worstelen. Het helpt bovendien als je voldoende diversiteit toont, met medewerkers van verschillende afdelingen, niveaus en achtergronden.
3. Vacatures voor kandidaten
Toon de vacatures voor kandidaten, omdat dit is waar ze waarschijnlijk voor komen. Gebruik een lijst met openstaande functies, met steeds een korte beschrijving. Vermeld in ieder geval de afdeling, de locatie en het type contract (fulltime, parttime, stage, etc.).
Voeg bovendien een zoekfunctie toe of gebruik filters, als er veel vacatures zijn. Laat kandidaten bijvoorbeeld zoeken naar trefwoorden, locaties of functietitels. Of laat ze filteren op basis van een categorie, niveau aan ervaring, type contact of een locatie.
4. Informatie over de bedrijfscultuur
Schets een levendig beeld van de bedrijfscultuur. Gebruik tekst, foto’s en afbeeldingen, video of zelfs live-momenten om te laten zien hoe het eraan toe gaat. Laat de dagelijkse sfeer zien, net als de teamdynamiek. Vermeld unieke aspecten, zoals flexibele werktijden, teambuilding-activiteiten en interne evenementen.
Maak bijvoorbeeld foto’s van de werkplekken en de kantoren, net als van de gemeenschappelijke ruimtes. Of maak video’s van de dagelijkse activiteiten, teamvergaderingen en bedrijfsuitjes.
5. Uitleg over de recruitmentprocedure
Leg ten slotte uit over de recruitmentprocedure. Hoe gaat de aanmelding in z’n werk en wat verwacht je precies van kandidaten? Leg het stapsgewijs uit, om kandidaten er niet mee af te schrikken.
Begin bij het indienen van de sollicitatie of de aanmelding online, tot aan het eindgesprek dat kandidaten voeren. Vermeld steeds de verwachte tijdlijn, voor elke stap.
Voeg een telefoonnummer en/of een e-mailadres toe om vragen te stellen over de vacatures of de sollicitatieprocedure. Een FAQ-sectie met veelgestelde vragen en antwoorden kan ook helpen.
Praktische tips: jouw eigen werken bij-pagina maken
Zoek je praktische tips om mee aan de slag te gaan? Maak foto’s en video’s van evenementen, teamactiviteiten en de dagelijkse werkomgeving. Laat het zien, in plaats van het alleen te vertellen.
Zorg dat de werken bij-pagina goed werkt op mobiele apparaten, dankzij een responsive design. Test de pagina op ieder mogelijk apparaat, om voor een goede weergave te zorgen.
Werk de pagina voor werken bij ten slotte minimaal elke maand en bijvoorbeeld elke week bij. Maak een medewerker of een team verantwoordelijk voor de pagina. Voorkom daarmee dat de pagina ongemerkt veroudert en niet meer relevant blijkt.